flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Ухвала по справі № 05/5026/1940/2012 від 8 серпня 2023 року (зміна способу та порядку виконання)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА

08 серпня 2023 року                                           м. Черкаси                    Справа № 05/5026/1940/2012

Вх. суду № 9798/23 від 12.06.2023

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Хабазні Ю.А., із секретарем судового засідання Ніковською Д.С.,

за участю у судовому засіданні: арбітражного керуючого Голінного А.М. (ліквідатор банкрута, особисто), Птухи В.І. (від Черкаської міської ради, представник за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси у приміщенні суду заяву від 09.06.2023 №01-21/220

заявника, арбітражного керуючого Голінного А.М.,

про зміну способу та порядку виконання ухвали суду від 01.03.2022

у справі за заявою

ініціюючого кредитора, Управління Пенсійного фонду України в м.Черкасах,

до боржника, Комунального підприємства "Черкасимедтранс",

про банкрутство юридичної особи

УСТАНОВИВ:

  1. Арбітражним керуючим Голінним А.М. подано заяву від 09.06.2023 №01-21/220 з вимогами:

змінити спосіб та порядок виконання ухвали Господарського суду Черкаської області від 01.03.2022 в частині п.3 резолютивної частини ухвали щодо стягнення із Черкаської міської ради на користь арбітражного керуючого Голінного Андрія Михайловича коштів в сумі 272 187,25 грн.;

встановити наступний спосіб виконання ухвали суду від 01.03.2022 у справі №05/5026/1940/2012 у вказаній частині:

"Звернути стягнення в рахунок оплати коштів в якості основної грошової винагороди ліквідатора КП "Черкасимедтранс" у справі №05/5026/1940/2012, в сумі 250 425 грн. 66 коп. та витрат понесених в процедурі ліквідаційній процедурі КП "Черкасимедтранс" у справі №05/5026/1940/2012, в сумі 21 761 грн. 59 коп., а всього 272 187,25 (двісті сімдесят дві тисячі сто вісімдесят сім гривень двадцять п’ять копійок), стягнутих на користь арбітражного керуючого Голінного Андрія Михайловича (свідоцтво №1407 від 16.07.2013 року, адреса офісу: 18030, м. Черкаси, вул.Чигиринська, 13, адреса реєстрації: 18035, м. Черкаси, вул. Канівська, 7, кв. 66, РНОКПП 2913506757), на об’єкти нерухомості, а саме:

квартиру, загальною площею 33.7 кв.м., житловою площею 17.1 кв.м., РНОНМ: 2634665871080, розташована за адресою: м. Черкаси, вулиця Героїв Майдану, 13, кв. 106, яка належить на праві власності Черкаській міській раді (18001, м. Черкаси, вул. Байди Бишневецького, 36, код ЄДРПОУ 25212542) та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за власником 12.09.2022 року, номер запису: 47877492, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 16.09.2022 року №64825440;

квартиру, загальною площею 47.8 кв.м., житловою площею 32.6 кв.м., РНОНМ: 2634829171080, розташована за адресою: м.Черкаси, вулиця Амброса Сергія, 43, кв.89, яка належить на праві власності Черкаській міській раді (18001, м. Черкаси, вул. Байди Бишневецького, 36, код ЄДРПОУ 25212542) та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за власником 12.09.2022 року, номер запису: 47881738, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 16.09.2022 року №64831140;

квартиру, загальною площею 67.8 кв.м., житловою площею 42.5 кв.м., РНОНМ: 2692204471080, розташована за адресою: м. Черкаси, вулиця Митницька, 17/1, кв.40, яка належить на праві власності Черкаській міській раді (18001, м. Черкаси, вуя. Байди Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 25212542) та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за власником 08.02.2023 року, номер запису: 49247191, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 15.02.2022 року № 66418910;

 квартиру, загальною площею 33.3 кв.м., житловою площею 17 кв.м., РНОНМ: 2707844871080, розташована за адресою: м. Черкаси, вулиця Дорошенка Петра, 22, кв.22, яка належить на праві власності Черкаській міській раді (18001, м. Черкаси, вул. Байди Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 25212542) та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за власником 15.03.2022 року, номер запису: 49621750, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 20.03.2023 року №66848261;

 квартиру, загальною площею 32.7 кв.м., житловою площею 17.2 кв.м., РНОНМ: 2707595271080, розташована за адресою: м. Черкаси, вулиця Припортова, 23, кв.46, яка належить на праві власності Черкаській міській раді (18001, м. Черкаси, вул. Байди Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 25212542) та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за власником 16.03.2023 року, номер запису: 49615787, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 20.03.2023 року №66840930 –

шляхом їх арешту, опису та продажу органами примусового виконання, в порядку передбаченому Законом України "Про виконавче провадження" для примусової реалізації арештованого майна боржників".

  1. Ухвалою суду від 17.07.2023 відкрито провадження за заявою та призначено її для розгляду у спрощеному провадженні по суті на 08.08.2023.
  2. Заявник у заяві від 09.06.2023 №01-21/220 (а.с.158 т.13) та у судовому засіданні вимоги підтримав повністю і пояснив,

що ухвалою суду у цій справі від 01.03.2022 з Черкаської міської ради на користь арбітражного керуючого Голінного А.М. стягнуто 250 425,66 грн. основної грошової винагороди та 21 761,59 грн. витрат, на виконання якої 14.04.2022 видано наказ суду;

що для виконання рішення суду 15.04.2022 арбітражний керуючий Голінний А.М. звернувся до Головного управління Державної казначейської служби України у Черкаській області із заявою від 15.04.2022 №01-21/65, однак листом від 21.04.2022 №04-11-10/754 останнє повернуло виконавчий документ без виконання й повідомило про відсутність відкритих казначейських рахунків у Черкаської міської ради;

що ухвала суду від 01.03.2022 залишена в силі судами вищих інстанцій, отже є чинною;

що виходячи з листа Департаменту житлово-комунального комплексу  від 15.05.2023 №7102-01-21;662-01-21 та відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно Черкаська міська рада є власником об'єктів нерухомості;

що у зв'язку із вказаними обставинами заявник звертається до суду із заявою про зміну способу або порядку виконання судового рішення шляхом звернення стягнення на ці об'єкти.

  1. Черкаська міська рада у заяві від 03.08.2023 (а.с.191 т.13) та її представниця у судовому засіданні проти вимог заперечили повністю і пояснили,

що вимоги заявника не відповідають п.5, 6 ст.48, п.1 ст.50, п.5,6 ст.52 Закону України "Про виконавче провадження", оскільки згідно з інформацією, отриманою з інтернет ресурсу dom.ria, середня вартість квадратного метру вторинного житла у м.Черкаси станом на 02.08.2023 становить 28 107,00 грн.; що при реалізації 5 квартир загальною площею 215,3 кв.м., вартість майна, на які заявник вимагає звернути стягнення, буде складати 60 501 437,10 грн.;

що заявник не довів використання усіх заходів до звернення стягнення на рухоме та інше нерухоме (відмінне від квартир) майно, яке належить територіальній громаді м.Черкаси, як того вимагає Закон України "Про виконавче провадження";

що зверненням стягнення на квартири порушується право громадян на житло.

На запитання головуючого представниця Черкаської міської ради пояснила,

що визначені арбітражним керуючим п’ять квартир до складу житла з житлового фонду соціального призначення не належать,

що громадяни, яким ці п’ять квартир надані в оренду, не перебувають на  обліку громадян України, які користуються правом на соціальне житло і перебувають у черзі на його отримання відповідно до Закону України "Про житловий фонд соціального призначення";

що закону, яким передбачено можливість утворення фонду орендованого житла та віднесення об’єктів житлового фонду до нього, назвати не може та що рішенням Черкаської міської ради від 11.03.2021 №4-277 затверджено Положення про найм (оренду) жилих приміщень, що перебувають у комунальній власності міста, відповідно до якого ці квартири були надані в оренду.

  1. При вирішенні поданої на розгляд заяви судом застосовуються положення Кодексу України з процедур банкрутства.

Відповідно до ст.233 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

  1. Заслухавши учасників справи та дослідивши наявні у справі докази суд

установив наступні обставини.

21.12.2012 ухвалою суду порушено провадження у справі про банкрутство боржника.

10.01.2013 постановою суду боржника визнано банкрутом.

23.01.2018 ухвалою суду ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Голінного А.М.

15.04.2022 арбітражний керуючий Голінний А.М. звернувся до Головного управління Державної казначейської служби України у Черкаській області із заявою №01-21/65 про виконання ухвали суду від 01.03.2022 в частині стягнення з Черкаської міської ради на його користь 272187,25 грн. та додав оригінал наказу суду від 14.04.2022 (а.с.163 т.13).

21.04.2022 за вих.№04-11-10/754 Управління державної казначейської служби України у м.Черкасах Черкаської області повідомило арбітражного керуючого Голінного А.М. про те, що механізм виконання судових рішень про стягнення коштів з боржників визначається Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845; що відповідно до абзацу другого пункту 2 вказаного Порядку боржники – це визначені в рішенні про стягнення коштів державні органи, розпорядники (бюджетні установи), а також одержувачі бюджетних коштів в частині здійснення передбачених бюджетною програмою заходів, на які їх уповноважено, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, крім рахунків зі спеціальним режимом використання; що Черкаська міська рада не обслуговується в Управлінні та не має відкритих рахунків в органах Казначейства, у зв'язку з чим наказ суду від 14.04.2022 у справі 305/5026/1940/2012 повертається без виконання на підставі підпункту 3 пункту 9 Порядку (а.с.165 т.13).

02.05.2022 арбітражний керуючий Голінний А.М. направив до Відділу ДВС заяву №01-21/71 про примусове виконання ухвали Господарського суду Черкаської області від 01.03.2022 у справі №05/5026/1940/2012 та виданого на її виконання наказу суду від 14.04.2022  (а.с.166 т.13).

06.05.2022 головний державний виконавець Відділу ДВС Вельган О.В. виніс повідомлення №5559 про повернення виконавчого документа (наказу суду від 14.04.2022 №05/5026/1940/2012) стягувачу без прийняття до виконання на підставі п.10 ч.4 ст.4 Закону України "Про виконавче провадження", у якому зазначив, що "виконавчий документ не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби: відповідно до ч.2 ст.6 Закону України "Про виконавче провадження" рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів бо бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів. Змінами від 30.01.2013 внесеними до постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845, затверджено Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників. Пунктом 3 вказаного Порядку зазначено, що рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів. Відповідно до Порядку виконавчі документи подаються стягувачами до органу Казначейства в якому обслуговується боржник. Стягувачі, на користь яких прийняті судові рішення, подають до органу Казначейства наступні документи: заяву про виконання такого рішення із зазначенням реквізитів банківського рахунку, на який слід перераховувати кошти; оригінал виконавчого документа; судові рішення про стягнення коштів (у разі наявності). Відповідно до ч.4 ст.4 Закону України "Про виконавче провадження" виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред'явлення, якщо виконавчий документ не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби, приватним виконавцем. Отже, виконавчий документ необхідно подати органові Казначейства особою, на користь якої прийняте таке рішення" (а.с.168 т.13).

06.02.2023 ліквідатор банкрута звернувся до Черкаської міської ради з листом від 06.02.2023 №01-21/99, у якому повідомив про банківські реквізити для перерахування стягнутих за ухвалою суду від 01.03.2022 коштів (а.с.169 т.13), у відповідь на який листом від 14.02.2023 №1702-01-21 Черкаська міська рада пояснила, що згідно з п.2 ст.6 Закону України "Про виконавче провадження та Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845, рішення про стягнення коштів відповідних бюджетів  виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів; що стягнення коштів з Черкаської міської ради за ухвалою суду від 01.03,2022 у справі №05/5026/1940/2012 здійснюється у чіткій відповідності до вищевказаних норм законодавства (а.с.170 т.13).

09.02.2023 ліквідатор направив на адресу Головного управління Державної казначейської служби України у Черкаській області заяву від 07.02.2023 №01-21/31 про виконання судового рішення (ухвали суду від 01.03.2022 у справі №05/5026/1940/2012 та виданого на його виконання наказу суду від 14.04.2022) (а.с.171 т.13).

27.09.2022 згідно з рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради №783 квартиру №106 житловою площею 17,1 кв.м. по вул..Героїв Майдану,13 включено до фонду орендованого житла та передано в оренду строком на один рік Царинній Т.В., 1982 р.н.,  самітній, (а.с.196 т.13).

16.11.2022 згідно з рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради №1023 квартиру №89 житловою площею 32,6 кв.м. по вул..Сергія Амброса,43 включено до фонду орендованого житла та передано в оренду строком на один рік Засоріній Н.М., 1982 р.н., внутрішньо переміщеній особі з сім'єю у складі трьох осіб, (а.с.197 т.13).

31.01.2023 ухвалою суду відмовлено у задоволенні заяви арбітражного керуючого Голінного А.М. від 21.12.2022 №01-21/268 про зміну способу та порядку виконання ухвали суду від 01.03.2022 шляхом стягнення відповідних сум за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту фінансової політики Черкаської міської ради з тих мотивів, що лише Черкаська міська рада може відповідати за своїми зобов’язаннями і законних підстав для покладення її обов’язків на будь-яку іншу юридичну особу (в тому числі й на підпорядкований їй організаційно Департамент) немає.

17.02.2023 Управління державної казначейської служби України у м.Черкасах Черкаської області листом №04-11-10/388 у відповідь на заяву ліквідатора банкрута від 07.02.2023 №01-21/31 зазначило, що Черкаська міська рада не обслуговується в Управлінні та не має відкритих рахунків в органах Казначейства; що норми Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845, зокрема і його п.31 про вжиття заходів для встановлення асигнувань, застосовуються до тих боржників, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, але на цих рахунках відсутні або недостатньо відкритих асигнувань (коштів); що в Управлінні не обслуговується та не має відкритих рахунків в органах Казначейства бюджетна установа, яка б мала статус централізованої бухгалтерії, що обслуговує Черкаську міську раду (а.с.174 т.13).

07.03.2023 згідно з рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради №255 квартиру №40 житловою площею 42,5 кв.м. по вул.Митницькій,17/1 включено до фонду орендованого житла та передано в оренду строком на один рік Надточій О.М., 1997 р.н.,  внутрішньо переміщеній особі, з сім'єю у п’ять осіб,  (а.с.198 т.13).

11.04.2023 згідно з рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради №355 квартиру №22 житловою площею 17,0 кв.м. по вул..П.Дорошенка,22 включено до фонду орендованого житла та передано в оренду строком на один рік Тимчак В.І., 1982 р.н., самітній, головному спеціалісту відділу підтримки громадського суспільства управління інформаційної політики Черкаської міської ради  (а.с.199 т.13).

25.04.2023 згідно з рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради №430 квартиру №46 житловою площею 17,2 кв.м. по вул..Припортовій, 23 включено до фонду орендованого житла та передано в оренду строком на один рік Симончук Т.Ю., 1983 р.н., самітній  головному спеціалісту організаційного відділу департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (а.с.200 т.13).

27.04.2023 ухвалою суду відмовлено повністю у задоволенні заяви арбітражного керуючого Голінного А.М.  від 06.04.2023 №01-21/175 про зміну способу та порядку виконання ухвали суду від 01.03.2022 шляхом звернення стягнення на об'єкт нерухомості (квартиру житловою площею 31,9 кв.м.  по вул.Героїв Дніпра, 55, кв.39), який належить на праві власності Черкаській міській раді.

Підставою для відмови вказано обставину належності квартири до соціального житла.

30.05.2023 за вих.№6962-01-21, №7102-01-21 на запит ліквідатора банкрута Черкаською міською радою надано перелік з 18 об'єктів нерухомості житлового/нежитлового фонду, власником яких є Черкаська міська рада (квартира №23 по вул.Кобзарській,111; квартира №217 по вул.Гагаріна, 21; кімната №61 по вул.В’ячеслава Чорновола,162/3; кімната №518 по вул.Максима Залізняка,29/1, корп. 1; квартира №16 по вул.Вернигори, 2; квартира №1 по вул.Сумгаїтській,37; квартира №48 по вул.Чехова,10; квартира №100 по вул.Сержанта Смирнова,7; квартира №122 по вул.Перемоги,12; квартира № 39 по вул.Героїв Дніпра,55; квартира №31 по вул.Петра Дорошенка,18; квартира №1 по вул.Святослава Хороброго,31/1; квартира №106 по вул.Героїв Майдану, 13; квартира №89 по вул.Сергія Амброса, 43; квартира №40 по вул.Митницька, 17/1; квартира №22 по вул.Петра Дорошенка, 22; квартира №46 по вул.Припортова, 23; кімната №5086 по вул.Олексія Панченка, 9) з яких перші 12 жилих приміщень включені до житлового фонду соціального призначення (а.с.177 т.13).

08.06.2023 згідно з інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого щодо об'єкта нерухомого майна у власності Черкаської міської ради перебувають такі об'єкти нерухомого майна: квартира №106 по вул.Героїв Майдану,13; квартира №89 по вул.Сергія Амброса,43; квартира №40 по вул.Митницька,17/1; квартира №22 по вул.Петра Дорошенка,22; квартира №46 по вул.Припортова,23 (а.с.179 т.13).

  1. При вирішенні вимог судом застосовано наступні норми законодавства.

7.1. Відповідно до Господарського процесуального кодексу України:

ч.1 і 2 ст.18. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом;

ч.4 ст.75. Обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом;

ч.1 ст.327. Виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції;

ч.1 і 3 ст.331. За заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

7.2. Згідно з Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845 (у редакції   постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2013 №45) (далі – Порядок виконання судових рішень):

п.2. (…) безспірне списання - операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів; боржники - визначені в рішенні про стягнення коштів державні органи, розпорядники бюджетних коштів (бюджетні установи), а також одержувачі бюджетних коштів в частині здійснення передбачених бюджетною програмою заходів, на які їх уповноважено, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, крім рахунків із спеціальним режимом використання;

п.3. Рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій);

підп.2 п.4. Органи Казначейства вживають заходів до виконання виконавчих документів;

підп.1, 2 і 4 п.5. Під час виконання виконавчих документів органи Казначейства мають право: повідомляти органу, який видав виконавчий документ, про наявність обставин, що ускладнюють чи унеможливлюють його виконання, у спосіб і порядку, які визначені таким документом, крім випадків виконання рішень про стягнення коштів за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання судових рішень та виконавчих документів; звертатися у передбачених законом випадках до органу (посадової особи), який видав виконавчий документ, із заявою про роз’яснення рішення про стягнення коштів, порушувати клопотання про встановлення чи зміну порядку і способу виконання такого рішення, а також відстрочку та/або розстрочку його виконання; звертатися у передбачених законом випадках до органу (посадової особи), який видав виконавчий документ, із заявою про роз’яснення рішення про стягнення коштів, порушувати клопотання про встановлення чи зміну порядку і способу виконання такого рішення, а також відстрочку та/або розстрочку його виконання; вимагати від боржників вжиття ними заходів до виконання виконавчих документів;

п.3 п.9. Орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі, коли   боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за яким є державний орган згідно із     Законом України   “Про гарантії держави щодо виконання судових рішень”;

п.31. У разі коли за визначеними органом Казначейства кодами класифікації видатків бюджету, за якими здійснюється безспірне списання коштів, відсутні відкриті асигнування (кошти на рахунках) або до кінця бюджетного періоду їх недостатньо для виконання судового рішення, орган Казначейства надсилає боржнику або бюджетній установі, що здійснює централізоване обслуговування боржника, вимогу щодо необхідності вжиття заходів для встановлення таких асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судового рішення (…). Боржник або бюджетна установа, що здійснює централізоване обслуговування боржника, зобов’язані протягом одного місяця після надходження зазначеної вимоги надіслати органу Казначейства письмове повідомлення про заходи, вжиті ними з метою виконання судового рішення, та у разі, коли в результаті здійснення таких заходів не забезпечено виконання судового рішення у повному обсязі, - надсилати щомісяця повідомлення про вжиті заходи. Безспірне списання коштів здійснюється з моменту відкриття відповідних асигнувань (…).

7.3. Відповідно до Бюджетного кодексу України:

п.6, 8, 18, 36 і 47 ч.1 ст.2. Бюджетне асигнування – повноваження розпорядника бюджетних коштів, надане відповідно до бюджетного призначення, на взяття бюджетного зобов'язання та здійснення платежів, яке має кількісні, часові та цільові обмеження; бюджетне призначення – повноваження головного розпорядника бюджетних коштів, надане цим Кодексом, законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), яке має кількісні, часові і цільові обмеження та дозволяє надавати бюджетні асигнування; Головні розпорядники бюджетних коштів – бюджетні установи в особі їх керівників, які відповідно до   статті 22   цього Кодексу отримують повноваження шляхом встановлення бюджетних призначень; місцевий фінансовий орган – установа, що відповідно до законодавства України здійснює функції з складання прогнозів місцевих бюджетів, складання, виконання місцевих бюджетів, контролю за витрачанням коштів розпорядниками бюджетних коштів, а також інші функції, пов’язані з управлінням коштами місцевого бюджету. Для цілей цього Кодексу орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань фінансів віднесено до місцевих фінансових органів; розпорядник бюджетних коштів – бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань (…);

п.3 ч.1, ч.4, п.3 ч.5 ст.22. Головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно: за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, - місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів визначаються рішенням про місцевий бюджет відповідно до   пунктів 2  і  3 частини другої  цієї статті. Головний розпорядник бюджетних коштів отримує бюджетні призначення шляхом їх затвердження у законі про Державний бюджет України (рішенні про місцевий бюджет); приймає рішення щодо делегування повноважень на виконання бюджетної програми розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та/або одержувачами бюджетних коштів, розподіляє та доводить до них у встановленому порядку обсяги бюджетних асигнувань; здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі;

ч.1 ст.25. Казначейство України здійснює безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду.

ч.1 ст.43. При виконанні державного бюджету і місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів. Казначейство України забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України (…). В органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (далі - органи Казначейства України), бюджетним установам відкриваються рахунки у встановленому законодавством порядку;

підп.1 ч.9 розділу Прикінцеві та перехідні положення. Установити, що до законодавчого врегулювання безспірного списання коштів бюджету та відшкодування збитків, завданих бюджету: рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України для виконання. Безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету – в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань (…).

7.4. Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" :

ч.1 ст.10. Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами;

ч.1 ст.16. Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону;

ч.1 ст.30. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:

а) власні (самоврядні) повноваження:

2) облік громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов; розподіл та надання відповідно до законодавства житла, що належить до комунальної власності; вирішення питань щодо використання нежилих приміщень, будинків і споруд, що належать до комунальної власності;

б) делеговані повноваження:

5) облік відповідно до закону житлового фонду, здійснення контролю за його використанням;

6) надання відповідно до закону громадянам, які потребують соціального захисту, безоплатного житла або за доступну для них плату;

7) здійснення контролю за станом квартирного обліку та додержанням житлового законодавства на підприємствах, в установах та організаціях, розташованих на відповідній території, незалежно від форм власності;

8) видача ордерів на заселення жилої площі в будинках державних та комунальних організацій;

12) здійснення заходів щодо ведення в установленому порядку єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов;

7.5. Згідно з Цивільним кодексом України:

ч.1 ст.80. Юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому   законом   порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді;

ч.1 ст.96. Юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.

7.6. Згідно з Житловим кодексом України.

ч.1 і 2 ст.4 Жилі будинки, а також жилі приміщення в інших будівлях, що знаходяться на території України, утворюють житловий фонд.

Житловий фонд включає:

жилі будинки і жилі приміщення в інших будівлях, що належать державі (державний житловий фонд);

жилі будинки і жилі приміщення в інших будівлях, що належать колгоспам та іншим кооперативним організаціям, їх об'єднанням, профспілковим та іншим громадським об'єднанням (громадський житловий фонд);

жилі будинки, що належать житлово-будівельним кооперативам (фонд житлово-будівельних кооперативів);

жилі будинки (частини будинків), квартири, що належать громадянам на праві приватної власності (приватний житловий фонд);

квартири в багатоквартирних жилих будинках, садибні (одноквартирні) жилі будинки, а також жилі приміщення в інших будівлях усіх форм власності, що надаються громадянам, які відповідно до закону потребують соціального захисту (житловий фонд соціального призначення).

До житлового фонду включаються також жилі будинки, що належать державно-колгоспним та іншим державно-кооперативним об'єднанням, підприємствам і організаціям. Відповідно до законодавства України до цих будинків застосовуються правила, встановлені для громадського житлового фонду.

ч.1 ст.5 Державний житловий фонд перебуває у віданні місцевих рад (житловий фонд місцевих Рад) та у віданні міністерств, державних комітетів і відомств (відомчий житловий фонд).

ч.1 ст.42 Жилі приміщення надаються тільки громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов та внесені до єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов, крім випадків, передбачених статтями 42-1, 46, частинами першою і другою статті 54, частиною першою статті 90, частиною шостою статті 101, статтями 102, 110, частиною першою статті 114 цього Кодексу, а також інших випадків, передбачених законодавством України.

7.7. Згідно із Законом України "Про житловий фонд соціального значення":

ст.1. (…) житловий фонд соціального призначення - сукупність соціального житла, що надається громадянам України, які відповідно до закону потребують соціального захисту; соціальне житло - житло всіх форм власності (крім соціальних гуртожитків) із житлового фонду соціального призначення, що безоплатно надається громадянам України, які потребують соціального захисту, на підставі договору найму на певний строк;

ч.1, 3, 5 ст.3. До житла з житлового фонду соціального призначення належать: квартири в багатоквартирних жилих будинках, садибні (одноквартирні) жилі будинки, які надаються громадянам у порядку черги на одержання соціального житла; жилі приміщення у соціальних гуртожитках, які надаються громадянам на час їх перебування на соціальному квартирному обліку за умови, що таке житло є єдиним місцем їх проживання.  Соціальне житло використовується лише за призначенням відповідно до правил утримання жилих будинків. Соціальне житло не підлягає піднайму, бронюванню, приватизації, продажу, даруванню, викупу та заставі.

7.8. Відповідно до ч.1, 5 і 6 ст.48 Закону України "Про виконавче провадження" звернення стягнення на майно боржника полягає в його арешті, вилученні (списанні коштів з рахунків) та примусовій реалізації (пред’явленні електронних грошей до погашення в обмін на кошти, що перераховуються на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби, рахунок приватного виконавця); у разі відсутності у боржника коштів та інших цінностей, достатніх для задоволення вимог стягувача, стягнення невідкладно звертається також на належне боржнику інше майно, крім майна, на яке згідно із законом не може бути накладено стягнення; звернення стягнення на майно боржника не зупиняє звернення стягнення на кошти боржника; боржник має право запропонувати види майна чи предмети, які необхідно реалізувати в першу чергу; черговість стягнення на кошти та інше майно боржника остаточно визначається виконавцем. Стягнення на майно боржника звертається в розмірі та обсязі, необхідних для виконання за виконавчим документом, з урахуванням стягнення виконавчого збору, витрат виконавчого провадження, штрафів, накладених на боржника під час виконавчого провадження, основної винагороди приватного виконавця. У разі якщо боржник володіє майном разом з іншими особами, стягнення звертається на його частку, що визначається судом за поданням виконавця.

7.9. Згідно з Положенням про найм (оренду) жилих приміщень, що перебувають у комунальній власності міста Черкаси, затвердженим рішенням Черкаської міської ради від 11.03.2021 №4-277:

 п.2.4. Жилі приміщення включаються до фонду орендного житла рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради;

п.3.1. Приміщення із фонду орендного житла надаються рішенням виконавчого комітету міської ради за пропозицією громадської комісії  з житлових питань при виконавчому  комітеті Черкаської міської ради;

п.3.10. Приміщення із фонду орендного житла надається строком на один рік або на інший строк (…);

п.3.11. У разі якщо Орендар належно виконує свої обов'язки він має право на продовження оренди рішенням виконавчого  комітету міської ради строком на два роки;

п.4.3. На громадян, які проживають в орендованому житловому приміщенні, поширюються всі права та обов'язки, визначені Цивільним кодексом України, Житловим кодексом Української РСР, даним Положенням та договором оренди;

п.5.1. Орендар, у разі вибуття з міста, закінчення строку дії контракту з установою, за клопотанням якої отримав у оренду житло, або отримання іншого житла у постійне користування, зобов'язаний невідкладно звільнити та здати займане ним жиле приміщення Орендодавцю (…);

п.6.1. Договір оренди може бути розірваний у будь-який час за згодою сторін або за рішенням суду.

  1. Аналізуючи установлені обставини справи та норми чинного законодавства суд прийшов до таких висновків.

8.1. Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 13.12.2012 року №18-рп/2012). Невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 25.04.2012 №11-рп/2012).

8.2. Згідно з Бюджетним Кодексом України безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду входить до компетенції Казначейства України. Головне управління Державної казначейської служби України у Черкаській області, як територіальний орган Казначейства, наділене повноваженнями щодо виконання судових рішень по стягненню коштів з місцевих бюджетів на підставі виконавчих листів шляхом безспірного списання коштів місцевих бюджетів.

Судове рішення, за яким боржником є орган місцевого самоврядування, може бути виконано на підставі Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", згідно з ч.1 ст.3 якого виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється Державною казначейською службою України в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду. Вказана правова позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 27.03.2019 по справі №742/18/17.

Заявником будь-яких доказів тому, що Черкаською міською радою затверджена бюджетна програма для забезпечення виконання рішень суду і передбачені такі кошті у справу не надано. Невиконання Черкаською міською радою вимог закону щодо затвердження такої програми не може бути підставою для невиконання судового рішення.

8.3. За відсутності у Черкаської міської ради коштів на виконання судового рішення орган Казначейства повинен був діяти в порядку, передбаченому п.31 Порядку виконання судових рішень – надіслати боржнику або бюджетній установі, що здійснює централізоване обслуговування боржника, вимогу щодо необхідності вжиття заходів для встановлення таких асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судового рішення, а боржник або бюджетна установа, що здійснює централізоване обслуговування боржника, зобов’язані протягом одного місяця після надходження зазначеної вимоги надіслати органу Казначейства письмове повідомлення про заходи, вжиті ними з метою виконання судового рішення, та у разі, коли в результаті здійснення таких заходів не забезпечено виконання судового рішення у повному обсязі, - надсилати щомісяця повідомлення про вжиті заходи.

Однак як невиконання органом Казначейства свого обов’язку щодо необхідності вжиття заходів для встановлення таких асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судового рішення, так невиконання цього обов’язку Черкаською міською радою, є обставинами, які істотно ускладнюють виконання рішення.

Однак бездіяльність цих органів як не є підставою невиконання судового рішення, так і не є перешкодою заявнику звернутися до суду із заявою про зміну способу і порядку виконання судового рішення.

Обставина ж відсутності у Черкаської міської ради, як боржника, відкритих рахунків у органу Казначейства, є тією обставиною, яка робить виконання судового рішення про стягнення коштів з рахунку Черкаської міської ради неможливим, та є підставою для зміни способу виконання судового рішення шляхом звернення стягнення на майно.

8.4. Згідно з п 7.1.3. постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України" від 17.10.2012 №9 під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти прийняття господарським судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими. Наприклад, зміна способу виконання рішення можлива шляхом видозмінення зазначеної у рішенні форми (грошової чи майнової) виконання, тобто за відсутності у боржника присудженого позивачеві майна в натурі або грошових коштів, достатніх для покриття заборгованості. Змінюючи спосіб і порядок виконання судового рішення, суд не може змінювати останнє по суті.

8.5. У свою чергу Черкаська міська рада згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є самостійною юридичною особою з організаційно-правовою формою – орган місцевого самоврядування.

Виходячи із змісту ч.1 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування", ч.2 ст.81 та ч.1 ст.96 Цивільного кодексу України орган місцевого самоврядування – це організація, яка є юридичною особою публічного права, самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями та у розумінні вищенаведених правових норм може бути боржником за рішенням суду про стягнення коштів.

Боржником у цій справі є саме Черкаська міська рада. Однак остання виступає як орган Черкаської територіальної громади (представник). Територіальна громада не може безпосередньо діяти в цивільному обороті, тому відповідним місцевим бюджетом Черкаської територіальної громади розпоряджається її орган Черкаська міська рада.

У зв’язку з цим суд вважає, що вимога в частині зміни способу шляхом звернення стягнення на невизначене майно Черкаської міської територіальної громади (від імені якої та в інтересах якої функції і повноваження місцевого самоврядування здійснює Черкаська міська рада) підлягає задоволенню.

8.6. Згідно із Законом України "Про виконавче провадження" у разі відсутності у боржника коштів стягнення невідкладно звертається також на належне боржнику інше майно і боржник має право запропонувати, яке саме належне йому майно підлягає продажу в першу чергу, тому суд не може позбавити боржника такого права і за нього визначити конкретне майно, що підлягає продажу та черговість його продажу.

Отже у виконавчому провадженні боржник може визначити й будь-яке інше майно, крім вказаних заявником п’яти квартир. Однак, і не визначення такого майна боржником не може бути підставою для невиконання судового рішення.

8.7. Крім того, черговість стягнення на кошти та інше майно боржника остаточно визначається виконавцем, а не судом, тому у суду відсутні повноваження звертати стягнення одночасно на усе майно боржника.

8.8. Оскільки стягнення на майно боржника звертається виконавцем в розмірі та обсязі, необхідних для виконання за виконавчим документом (з урахуванням інших витрат виконавчого провадження) у суду відсутні повноваження вирішувати ці питання – за відсутності пропозиції боржника про реалізацію іншого майна, черговість, поступовість реалізації вищевказаних квартир визначається виконавцем.

8.9. З огляду на норми чинного законодавства щодо порядку обліку і  надання жилих приміщень громадянам, які викладені судом у пунктах 7.4, 7.6 і 7.7 цієї ухвали, очевидно, що включення вищевказаних п’яти квартир до "фонду орендного житла" не створює для цих квартир якогось особливого правового статусу – вони залишаються об’єктами державного житлового фонду, які перебувають у віданні місцевої ради (житловий фонд місцевих Рад) і повинні надаватися виключно у порядку, встановленому законодавством України.

Отже будь-яких заборон для їх реалізації у виконавчому провадженні, як, наприклад, це передбачено для соціального житла ч.5 ст.3 Закону України "Про житловий фонд соціального значення" – немає.

Керуючись ст.234, 235, 331 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

  1. Заяву боржника у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Голінного А.М., від 09.06.2023 №01-21/220 задовольнити частково.

Змінити спосіб та порядок виконання ухвали Господарського суду Черкаської області від 01.03.2022 (про стягнення з Черкаської міської ради на користь арбітражного керуючого Голінного Андрія Михайловича коштів у сумі 272 187,25 грн.), шляхом звернення стягнення на майно, яке належить на праві власності Черкаській міській територіальній громаді (від імені якої  та в інтересах якої функції і повноваження місцевого самоврядування здійснює Черкаська міська рада), зокрема, визнати можливим звернення стягнення на наступне майно:

квартиру загальною площею 33,7 кв.м., житловою площею 17,1 кв.м., реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна 2634665871080, за адресою: м. Черкаси, вулиця Героїв Майдану, 13, кв. 106, яка належить на праві власності Черкаській міській раді (18001, м.Черкаси, вул.Байди Бишневецького,36, ідентифікаційний код 25212542) та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за власником 12.09.2022 року, номер запису: 47877492, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 16.09.2022 №64825440;

квартиру загальною площею 47,8 кв.м., житловою площею 32,6 кв.м., реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна 2634829171080, за адресою: м.Черкаси, вулиця Амброса Сергія, 43, кв.89, яка належить на праві власності Черкаській міській раді (18001, м. Черкаси, вул. Байди Бишневецького, 36, ідентифікаційний код 25212542) та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за власником 12.09.2022, номер запису: 47881738, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 16.09.2022 №64831140;

квартиру загальною площею 67,8 кв.м., житловою площею 42.5 кв.м., реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна 2692204471080, за адресою: м.Черкаси, вулиця Митницька, 17/1, кв.40, яка належить на праві власності Черкаській міській раді (18001, м. Черкаси, вуя. Байди Вишневецького, 36, ідентифікаційний код 25212542) та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за власником 08.02.2023, номер запису: 49247191, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 15.02.2022 № 66418910;

квартиру загальною площею 33,3 кв.м., житловою площею 17 кв.м., реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна 2707844871080, за адресою: м.Черкаси, вулиця Дорошенка Петра, 22, кв.22, яка належить на праві власності Черкаській міській раді (18001, м. Черкаси, вул. Байди Вишневецького, 36, ідентифікаційний код 25212542) та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за власником 15.03.2022, номер запису: 49621750, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 20.03.2023 №66848261;

квартиру загальною площею 32,7 кв.м., житловою площею 17,2 кв.м., реєстраційний номер об'єкту нерухомого майн: 2707595271080, за адресою: м.Черкаси, вулиця Припортова, 23, кв.46, яка належить на праві власності Черкаській міській раді (18001, м. Черкаси, вул. Байди Вишневецького, 36, ідентифікаційний код 25212542) та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за власником 16.03.2023, номер запису: 49615787, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 20.03.2023 №66840930.

Ухвала суду набрала законної сили 08.08.2023. Ухвала суду може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду в порядку та у строки, встановлені статтями 254-257 Господарського процесуального кодексу України.

Повне судове рішення складено і підписано 21.08.2023.

Направити цю ухвалу заявнику, рекомендованим листом з повідомленням Черкаській міській раді.

Суддя                                                                                                                 Хабазня Ю.А.