flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Ухвала по справі № 05/5026/1940/2012 від 27 квітня 2023 року (у задоволенні заяви відмовлено)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА

27 квітня 2023 року                                           м. Черкаси                           Справа № 05/5026/1940/2012

Вх. суду № 5864/23 від 07.04.2023

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Хабазні Ю.А., із секретарем судового засідання Садоновою А.Р.,

у судове засідання не з’явились: ліквідатор банкрута, представники від Черкаської міської ради,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси у приміщенні суду заяву від 06.04.2023 №01-21/175

заявника, арбітражного керуючого Голінного А.М.,

про зміну способу та порядку виконання ухвали суду від 01.03.2022

у справі за заявою

ініціюючого кредитора, Управління Пенсійного фонду України в м.Черкасах,

до боржника, Комунального підприємства "Черкасимедтранс",

про банкрутство юридичної особи

УСТАНОВИВ:

  1. Боржником у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Голінного А.М., подано заяву від 06.04.2023 №01-21/175 з вимогою змінити спосіб та порядок виконання п.3 резолютивної частини ухвали суду від 01.03.2022 в частині стягнення із Черкаської міської ради на користь арбітражного керуючого Голінного А.М. коштів у сумі 272 187,25 грн., встановивши наступний спосіб її виконання: звернути стягнення в рахунок оплати коштів в якості основної грошової винагороди ліквідатора КП "Черкасимедтранс" у справі №05/5026/1940/2012 в сумі 250 425,66 грн. та витрат, понесених в ліквідаційній процедурі КП "Черкасимедтранс" у справі №05/5026/1940/2012 в сумі 21 761,59 грн., а всього 272 187,25 грн., стягнутих на користь арбітражного керуючого Голінного А.М., на об'єкт нерухомості, а саме: квартиру, загальною площею 56,1 кв.м., житловою площею 31,9 кв.м., РНОНМ: 2020140271101, розташована за адресою: м.Черкаси, вулиця Героїв Дніпра, 55, кв.39, яка належить на праві власності Черкаській міській раді (18001, м.Черкаси, вул.Байди Вишневецького,36, код ЄДРПОУ 25212542) та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за власником 08.01.2020, номер запису: 35277062, на підставі рішення про державну реєстрацію   прав та їх обтяжень   від 31.01.2020 року №50909100, шляхом її арешту, опису та продажу органами примусового виконання в порядку, передбаченому Законом України "Про виконавче провадження" для примусової реалізації арештованого майна боржників.
  2. Ухвалами суду: від 12.04.2023 відкрито провадження за заявою та призначено її для розгляду у спрощеному провадженні по суті; від 25.04.2023 – у судовому засіданні оголошена перерва до 27.04.2023.
  3. Заявник у заяві від 06.04.2023 №01-21/175 (а.с.100 т.13) та у судовому засіданні вимоги підтримав повністю і пояснив,

що ухвалою суду у цій справі від 01.03.2022 з Черкаської міської ради на користь арбітражного керуючого Голінного А.М. стягнуто 250 425,66 грн. основної грошової винагороди та 21761,59 грн. витрат, на виконання якого 14.04.2022 видано наказ суду;

що для виконання рішення суду 15.04.2022 арбітражний керуючий Голінний А.М. звернувся до Головного управління Державної казначейської служби України у Черкаській області із заявою від 15.04.2022 №01-21/65, однак листом від 21.04.2022 №04-11-10/754 останнє повернуло виконавчий документ без виконання й повідомило про відсутність відкритих казначейських рахунків у Черкаської міської ради;

що 02.05.2022 арбітражний керуючий Голінний А.М. направив на адресу Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Черкаській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) (далі – Відділ ДВС) заяву від 02.05.2022 №01-21/71 про примусове виконання ухвали суду від 01.03.2022 з оригіналом наказу суду від 14.04.2022;

що 21.05.2022 отримав від відділу ДВС повідомлення від 06.05.2022 №5559 про повернення виконавчого документа без прийняття до виконання, згідно з яким виконавчий документ не підлягає виконанню ні органами державної виконавчої служби, ні приватним виконавцем, рішення відділом ДВС прийняте на підставі ч.2 ст.6 і п.10 ч.4 ст.4 Закону України "Про виконавче провадження" та відповідно до Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного і місцевого бюджетів та боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845, виконавчий документ повертається без прийняття до виконання, оскільки його пред'явлено не за місцем виконання або не за підвідомчістю;

що із змісту повідомлення вбачається, що фактично його було прийнято на підставі п.9 ч.4 ст.4 Закону України "Про виконавче провадження", оскільки саме вказана норма визначає підставу для повернення виконавчого документа як такого, що не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби, приватним виконавцем;

що не погоджуючись із вказаним вище рішенням виконавця, арбітражний керуючий Голінний А.М. подав до суду скаргу, за результатами розгляду якої  було постановлено ухвалу суду від 25.10.2022 про відмову у задоволенні вимог, згідно з якою звернення заявника до Відділу ДВС є безпідставним, а рішення виконавця правомірним, оскільки Черкаська міська рада не є розпорядником чи одержувачем бюджетних коштів у розумінні Бюджетного кодексу України, безпосередньо фінансових ресурсів не має та фінансових операцій не здійснює, оскільки у Черкаської міської ради відсутні відкриті в органах казначейського обслуговування рахунки, безспірне списання коштів на користь арбітражного керуючого Голінного А.М. за виконавчим документом є неможливим, наявність обставин, які істотно ускладнюють виконання рішення (роблять його неможливим) в частині стягнення коштів з Черкаської міської ради є підставою для розгляду питання про зміну способу або порядку виконання судового рішення;

що ухвалою суду від 31.01.2023 у цій справі арбітражному керуючому Голінному А.М. було відмовлено у вимозі про зміну способу та порядку виконання ухвали суду від 01.03.2022 (в частині стягнення із Черкаської міської ради 272 187,25 грн.) шляхом стягнення цих коштів з Черкаської міської ради за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту фінансової політики Черкаської міської       ради, оскільки Черкаська міська рада є самостійною юридичною особою, оскільки зміна способу та порядку виконання судового рішення шляхом стягнення коштів з департаменту фактично змінить суть рішення, замінивши боржника на особу, яка не була учасником у справі і є окремою юридичною особою;

що 06.02.2023 ліквідатор банкрута звернувся до Черкаської міської ради з листом від 06.02.2023 №01-21/99 про перерахування коштів, на який отримав відповідь від 14.02.2023 №1702-01-21 згідно з якою стягнення коштів з Черкаської міської ради здійснюється відповідно до Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів та боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845;

що 09.02.2023 заявник направив до Головного управління ДКСУ у Черкаській області заяву від 07.02.2023 №01-21/31 про виконання рішення суду з урахуванням обставин і висновків суду в ухвалі від 31.01.2023;

що листом від 17.02.2023 №04-11-10/388 Управління ДКСУ в м.Черкаси повернуло виконавчий документ на підставі підп.3 п.9 вказаного вище Порядку (боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства);

що згідно з відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Черкаська міська рада є власником об'єкту нерухомості (квартири загальною площею 56,1 кв.м., житловою площею 31,9 кв.м. за адресою: м.Черкаси, вул.Героїв Дніпра, 55, кв.39);

що оскільки ухвала суду від 01.03.2022 у цій справі в частині стягнення коштів з Черкаської міської ради не виконана і не може бути виконана шляхом стягнення саме коштів й безспірного списання таких коштів органом Казначейства, є підстави для зміни способу виконання рішення суду шляхом звернення стягнення присуджених на користь стягувача коштів не належний боржнику на праві власності об'єкт нерухомості.

  1. Черкаська міська рада у запереченні від 24.04.2023 (вх..суду №6803/23 від 24.04.2023, а.с.124 т.13) та її представник у судовому засіданні проти вимог заперечили повністю і пояснили,

що заочним рішенням Придінпровського районного суду м.Черкаси від 05.03.2019 у справі №711/8297/18, яке набрало законної сили, задоволено позовні вимоги Черкаської міської ради, як власника об'єкта нерухомості: визнано Кожушка С.А. таким, що втратив право користування житлом за адресою: м.Черкаси, вул.Героїв Дніпра, буд.55, кв.39;

що відповідно до власних повноважень Виконавчий комітет Черкаської міської ради своїм рішення від 03.12.2019 №1428 включив об'єкт нерухомості  (двокімнатну квартиру №39 житловою площею 31,51 кв.м. по вул.Героїв Дніпра, 55) до житлового фонду соціального призначення;

що згідно із ст.1 Закону України "Про житловий фонд соціального призначення" соціальне житло – житло всіх форм власності (крім соціальних гуртожитків) із житлового фонду соціального призначення, що безоплатно надається громадянам України, які потребують соціального захисту, на підставі договору найму на певний строк;

що рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради від 25.01.2022 №82 продовжено право найму квартири №39 по вул.Героїв Дніпра, 55 у м.Черкаси із житлового фонду соціального призначення з Бондаренко Світланою Миколаївною, 1982 року народження із сім'єю у складі чотирьох осіб, серед яких син (дитина з інвалідністю, 2005 року народження);

що на цей час спірна квартира є комунальною власністю, яка включена до житлового фонду соціального призначення і надана у користування особам, які потребують соціального захисту.

  1. Учасники справи були належним чином повідомлені про дату і час розгляду справи, однак участі своїх повноважних представників у судовому засіданні не забезпечили, про причини неявки до суду не повідомили.

Явка учасників справи обов’язковою не визнавалась.

Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, у зв’язку з чим суд розглянув справу за наявними в ній матеріалами без участі учасників справи, які не з’явились.

  1. Відповідно до ст.233 ГПК України у судовому засіданні приєднано до матеріалів справи вступну та резолютивну частини судового рішення.
  2. Заслухавши учасників справи та дослідивши наявні у справі докази суд

установив наступні обставини.

21.12.2012 ухвалою суду порушено провадження у справі про банкрутство боржника.

10.01.2013 постановою суду боржника визнано банкрутом.

23.01.2018 ухвалою суду ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Голінного А.М.

05.03.2019 рішенням Придніпровського районного суду м.Черкаси у справі №711/8297/18 позов Черкаської міської ради задоволено повністю: визнано Кожушка Сергія Анатолійовича таким, що втратив право на користування житлом за адресою: м.Черкаси, вул.Героїв Дніпра,55 кв.39 (а.с.127 т.13).

03.12.2019 рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради №1428 двокімнатну квартиру №39 жилою площею 31,51 кв.м. по вул.Героїв Дніпра, 55 включено до житлового фонду соціального призначення (а.с.128 т.13).

25.01.2022 рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради №82 продовжено право найму квартири №39 житловою площею 31,51 кв.м. із житлового фонду соціального призначення по вул.Героїв Дніпра, 55 із Бондаренко Світланою Миколаївною, 1982 року народження, з сім'єю у складі чотирьох осіб (вона, чоловік – Бондаренко Роман Іванович, 1982 року народження, син, дитина з інвалідністю – Бондаренко Артем Романович, 2005 року народження, син – Бондаренко Микола Романович, 2012 року народження) строком на два роки (а.с.129 т.13).

01.03.2022 ухвалою       суду затверджено звіт ліквідатора банкрута про проведення ліквідаційної процедури банкрута та доданий до нього ліквідаційний баланс; КП "Черкасимедтранс" ліквідовано як юридичну особу-банкрута; провадження у справі закрито та, зокрема, стягнуто з Черкаської міської ради на користь арбітражного керуючого Голінного А.М. основну грошову винагороду в сумі 250 425,66 грн. і витрати в сумі 21 761,59 грн., разом 272 187,25 грн..

14.04.2022 на виконання ухвали Господарського суду Черкаського області від 01.03.2022 видано наказ суду про стягнення з Черкаської міської ради на користь арбітражного керуючого Голінного А.М. 272 187,25 грн.   

15.04.2022 арбітражний керуючий Голінний А.М. звернувся до Головного управління Державної казначейської служби України у Черкаській області із заявою №01-21/65 про виконання ухвали суду від 01.03.2022 в частині стягнення з Черкаської міської ради на його користь 272 187,25 грн. та додав оригінал наказу суду від 14.04.2022 (а.с.141,203 т.12).

21.04.2022 за вих.№04-11-10/754 Управління державної казначейської служби України у м.Черкасах Черкаської області листом повідомило арбітражного керуючого Голінного А.М. про те, що механізм виконання судових рішень про стягнення коштів з боржників визначається Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845; що відповідно до абзацу другого пункту 2 вказаного Порядку боржники – це визначені в рішенні про стягнення коштів державні органи, розпорядники (бюджетні установи), а також одержувачі бюджетних коштів в частині здійснення передбачених бюджетною програмою заходів, на які їх уповноважено, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, крім рахунків зі спеціальним режимом використання; що Черкаська міська рада не обслуговується в Управлінні та не має відкритих рахунків в органах Казначейства, у зв'язку з чим наказ суду від 14.04.2022 у справі 305/5026/1940/2012 повертається без виконання на підставі підпункту 3 пункту 9 Порядку (а.с.142,209 т.12).

02.05.2022 арбітражний керуючий Голінний А.М. направив до Відділу ДВС заяву №01-21/71 про примусове виконання ухвали Господарського суду Черкаської області від 01.03.2022 у справі №05/5026/1940/2012 та виданого на її виконання наказу суду від 14.04.2022       (а.с.163,210 т.12).

06.05.2022 головний державний виконавець Відділу ДВС Вельган О.В. виніс повідомлення №5559 про повернення виконавчого документа (наказу суду від 14.04.2022 №05/5026/1940/2012) стягувачу без прийняття до виконання на підставі п.10 ч.4 ст.4 Закону України "Про виконавче провадження", у якому зазначив, що "виконавчий документ не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби: відповідно до ч.2 ст.6 Закону України "Про виконавче провадження" рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів бо бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів. Змінами від 30.01.2013 внесеними до постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845, затверджено Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників. Пунктом 3 вказаного Порядку зазначено, що рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів. Відповідно до Порядку виконавчі документи подаються стягувачами до органу Казначейства в якому обслуговується боржник. Стягувачі, на користь яких прийняті судові рішення, подають до органу Казначейства наступні документи: заяву про виконання такого рішення із зазначенням реквізитів банківського рахунку, на який слід перераховувати кошти; оригінал виконавчого документа; судові рішення про стягнення коштів (у разі наявності). Відповідно до ч.4 ст.4 Закону України "Про виконавче провадження" виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред'явлення, якщо виконавчий документ не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби, приватним виконавцем. Отже, виконавчий документ необхідно подати органові Казначейства особою, на користь якої прийняте таке рішення" (а.с.143-145,162,165,212 т.12).

25.10.2022 ухвалою суду відмовлено у задоволенні скарги боржника у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Голінного А.М., від 25.05.2022 №01-21/77 на дії Відділу ДВС, яку мотивовано тим, що судом прийнято рішення про стягнення коштів з Черкаської міської ради, яка є органом місцевого самоврядування, отже у даному випадку органом стягнення за наказом суду від 14.04.2022 №05/5026/1940/2012 є орган Державного казначейства України; що звернення заявника до відділу ДВС є безпідставним, а повернення виконавчого документа відповідно до ч.4 ст.4 та ч.2 ст.6 Закону України "Про виконавче провадження" є правомірним; що Черкаська міська рада не є розпорядником чи одержувачем бюджетних коштів у розумінні Бюджетного кодексу України, безпосередньо фінансових ресурсів не має та фінансових операцій не здійснює; що оскільки у Черкаської міської ради відсутні відкриті в органах    казначейського    обслуговування рахунки, безспірне списання коштів на користь арбітражного керуючого Голінного А.М. за виконавчим документом (наказом суду від 14.04.2022), виданим на виконання ухвали Господарського суду Черкаської області від 01.03.2022 у справі №05/5026/1940/2012, є неможливим; що наявність обставин, які істотно ускладнюють виконання рішення (роблять його неможливим) в частині стягнення коштів з Черкаської міської ради, є підставою для розгляду (за відповідною заявою сторони) питання про зміну способу або порядку виконання судового рішення.

31.01.2023 ухвалою суду відмовлено у задоволенні заяви арбітражного керуючого Голінного А.М. від 21.12.2022 №01-21/268 про зміну способу та порядку виконання ухвали суду від 01.03.2022 шляхом стягнення відповідних сум за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту фінансової політики Черкаської міської ради.

Мотивуючи відмову суд, серед іншого, зазначив, що Черкаська міська рада є самостійною юридичною особою з організаційно-правовою формою – орган місцевого самоврядування, отже, виходячи із змісту ч.1 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування", ч.2 ст.81 та ч.1 ст.96 Цивільного кодексу України лише Черкаська міська рада може відповідати за своїми зобов’язаннями і законних підстав для покладення її обов’язків на будь-яку іншу юридичну особу (в тому числі й на підпорядкований їй організаційно Департамент) немає; що, звертаючись до суду із заявою, заявник не просить вжити нових заходів для його виконання, а фактично просить суд змінити особу, яка має виконувати вже передбачені судовим рішенням заходи (стягнення коштів); що ГПК України чи й будь-який інший закон не передбачають можливості встановлення чи зміни способу або порядку виконання рішення суду шляхом заміни однієї юридичної особи - сторони по справі, на іншу юридичну особу, яка не була стороною при розгляді справи, тобто, зміна юридичної особи не є зміною способу; що зміна способу виконання ухвали суду від 01.03.2022 у цій справі та наказу суду від 14.04.2022 шляхом стягнення коштів з Департаменту фактично змінить суть рішення, замінивши боржника у зобов`язанні на особу, яка не залучалася до участі у справі, є окремою юридичною особою та наділена власними повноваженнями; що боржником у цій справі є саме Черкаська міська рада; що Департамент не може виконувати обов`язки за боржника без існування законних на те підстав, (наприклад, переведення боргу, правонаступництва, тощо).

06.02.2023 листом за вих.№01-21/99 заявник повідомив Черкаській міській раді банківські реквізити для перерахування сум грошової винагороди та витрат арбітражного керуючого Голінного А.М. відповідно до ухвали суду від 01.03.2022 (а.с.110 т.13), на який отримав відповідь від 14.02.2023 №1702-01-21 про те, що стягнення коштів з Черкаської міської ради у справі №05/5026/1940/2012 здійснюється у чіткій відповідності до Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845 (а.с.111 т.13).

07.02.2023 за №01-21/31 заявник звернувся до Головного управління Державної казначейської служби України у Черкаській області з листом, у якому просив, з урахуванням висновків Господарського суду Черкаської області в ухвалах від 25.10.2022 та від 31.01.2023 у справі №05/5026/1940/2012, виконати ухвалу у цій справі від 01.03.2022 та стягнути з Черкаської міської ради присуджені на користь арбітражного керуючого Голінного А.М. суми (а.с.112 т.13). 

Висновки суду в цих ухвалах стосувались обов’язку органу Казначейства надіслати боржнику або бюджетній установі, що здійснює централізоване обслуговування боржника, вимогу щодо необхідності вжиття заходів для встановлення таких асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судового рішення.

До листа заявника було додано вищевказаний лист Управління державної казначейської служби України у м.Черкасах Черкаської області 21.04.2022 за вих.№04-11-10/754 про повернення виконавчого документа.

16.02.2023 листом за вих.№04-16-01-10/1203 Головне управління Державної казначейської служби України у Черкаській області  направило вказаний вище лист арбітражного керуючого Голінного А.М. за належністю до Управління Державної казначейської служби України у м. Черкаси (а.с.114 т.13).

10.02.2023 згідно з інформаційною довідкою з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта №322498564 Черкаська міська рада з 08.01.2020 є власником об'єкта нерухомості: квартири загальною площею 56,1 кв.м., житловою площею 31,9 кв.м. за адресою: м.Черкаси, вул.Героїв Дніпра,55, кв.39 (а.с.117 т.13).

17.02.2023 Управлінням Державної казначейської служби України у м.Черкасах Черкаської області виконавчий документ (наказ суду від 01.03.2022) повернуто стягувачу на підставі підп.3 п.9 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845 (боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства) (а.с.116 т.13).

07.04.2023 за вх.№5864/23 до суду надійшла заява, що розглядається.

  1. При вирішенні спору судом застосовано наступні норми законодавства.

Відповідно до ст.129 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.

Відповідно до Господарського процесуального кодексу України:

ч.1 і 2 ст.18. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом;

ч.1ст.327. Виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції;

ч.4 ст.75. Обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом;

Згідно з Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845 (у редакції    постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2013 №45)(далі – Порядок виконання судових рішень):

п.2. (…) безспірне списання - операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів; боржники - визначені в рішенні про стягнення коштів державні органи, розпорядники бюджетних коштів (бюджетні установи), а також одержувачі бюджетних коштів в частині здійснення передбачених бюджетною програмою заходів, на які їх уповноважено, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, крім рахунків із спеціальним режимом використання;

п.3. Рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій);

підп.2 п.4. Органи Казначейства вживають заходів до виконання виконавчих документів;

підп.1, 2 і 4 п.5. Під час виконання виконавчих документів органи Казначейства мають право: повідомляти органу, який видав виконавчий документ, про наявність обставин, що ускладнюють чи унеможливлюють його виконання, у спосіб і порядку, які визначені таким документом, крім випадків виконання рішень про стягнення коштів за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання судових рішень та виконавчих документів; звертатися у передбачених законом випадках до органу (посадової особи), який видав виконавчий документ, із заявою про роз’яснення рішення про стягнення коштів, порушувати клопотання про встановлення чи зміну порядку і способу виконання такого рішення, а також відстрочку та/або розстрочку його виконання; звертатися у передбачених законом випадках до органу (посадової особи), який видав виконавчий документ, із заявою про роз’яснення рішення про стягнення коштів, порушувати клопотання про встановлення чи зміну порядку і способу виконання такого рішення, а також відстрочку та/або розстрочку його виконання; вимагати від боржників вжиття ними заходів до виконання виконавчих документів;

п.3 п.9. Орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі, коли    боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за яким є державний орган згідно із       Законом України    “Про гарантії держави щодо виконання судових рішень”;

п.31. У разі коли за визначеними органом Казначейства кодами класифікації видатків бюджету, за якими здійснюється безспірне списання коштів, відсутні відкриті асигнування (кошти на рахунках) або до кінця бюджетного періоду їх недостатньо для виконання судового рішення, орган Казначейства надсилає боржнику або бюджетній установі, що здійснює централізоване обслуговування боржника, вимогу щодо необхідності вжиття заходів для встановлення таких асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судового рішення (…). Боржник або бюджетна установа, що здійснює централізоване обслуговування боржника, зобов’язані протягом одного місяця після надходження зазначеної вимоги надіслати органу Казначейства письмове повідомлення про заходи, вжиті ними з метою виконання судового рішення, та у разі, коли в результаті здійснення таких заходів не забезпечено виконання судового рішення у повному обсязі, - надсилати щомісяця повідомлення про вжиті заходи. Безспірне списання коштів здійснюється з моменту відкриття відповідних асигнувань (…).

Відповідно до Бюджетного кодексу України:

п.6, 8, 18, 36 і 47 ч.1 ст.2. Бюджетне асигнування – повноваження розпорядника бюджетних коштів, надане відповідно до бюджетного призначення, на взяття бюджетного зобов'язання та здійснення платежів, яке має кількісні, часові та цільові обмеження; бюджетне призначення – повноваження головного розпорядника бюджетних коштів, надане цим Кодексом, законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), яке має кількісні, часові і цільові обмеження та дозволяє надавати бюджетні асигнування; Головні розпорядники бюджетних коштів – бюджетні установи в особі їх керівників, які відповідно до    статті 22    цього Кодексу отримують повноваження шляхом встановлення бюджетних призначень; місцевий фінансовий орган – установа, що відповідно до законодавства України здійснює функції з складання прогнозів місцевих бюджетів, складання, виконання місцевих бюджетів, контролю за витрачанням коштів розпорядниками бюджетних коштів, а також інші функції, пов’язані з управлінням коштами місцевого бюджету. Для цілей цього Кодексу орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань фінансів віднесено до місцевих фінансових органів; розпорядник бюджетних коштів – бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань (…);

п.3 ч.1, ч.4, п.3 ч.5 ст.22. Головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно: за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, - місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів визначаються рішенням про місцевий бюджет відповідно до    пунктів 2   і   3 частини другої   цієї статті. Головний розпорядник бюджетних коштів отримує бюджетні призначення шляхом їх затвердження у законі про Державний бюджет України (рішенні про місцевий бюджет); приймає рішення щодо делегування повноважень на виконання бюджетної програми розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та/або одержувачами бюджетних коштів, розподіляє та доводить до них у встановленому порядку обсяги бюджетних асигнувань; здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі;

ч.1 ст.25. Казначейство України здійснює безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду.

ч.1 ст.43. При виконанні державного бюджету і місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів. Казначейство України забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України (…). В органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (далі - органи Казначейства України), бюджетним установам відкриваються рахунки у встановленому законодавством порядку;

підп.1 ч.9 розділу Прикінцеві та перехідні положення. Установити, що до законодавчого врегулювання безспірного списання коштів бюджету та відшкодування збитків, завданих бюджету: рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України для виконання. Безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету – в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань (…).

Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" :

ч.1 ст.10. Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами;

ч.1 ст.16. Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону;

Згідно з Цивільним кодексом України:

ч.1 ст.80. Юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому    законом    порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді;

ч.1 ст.96. Юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.

Згідно із Законом України "Про житловий фонд соціального значення":

ст.1. (…) житловий фонд соціального призначення - сукупність соціального житла, що надається громадянам України, які відповідно до закону потребують соціального захисту; соціальне житло - житло всіх форм власності (крім соціальних гуртожитків) із житлового фонду соціального призначення, що безоплатно надається громадянам України, які потребують соціального захисту, на підставі договору найму на певний строк;

ч.1, 3, 5 ст.3. До житла з житлового фонду соціального призначення належать: квартири в багатоквартирних жилих будинках, садибні (одноквартирні) жилі будинки, які надаються громадянам у порядку черги на одержання соціального житла; жилі приміщення у соціальних гуртожитках, які надаються громадянам на час їх перебування на соціальному квартирному обліку за умови, що таке житло є єдиним місцем їх проживання.    Соціальне житло використовується лише за призначенням відповідно до правил утримання жилих будинків. Соціальне житло не підлягає піднайму, бронюванню, приватизації, продажу, даруванню, викупу та заставі.

Відповідно до ч.1 і 5 ст.48 Закону України "Про виконавче провадження" звернення стягнення на майно боржника полягає в його арешті, вилученні (списанні коштів з рахунків) та примусовій реалізації (пред’явленні електронних грошей до погашення в обмін на кошти, що перераховуються на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби, рахунок приватного виконавця); у разі відсутності у боржника коштів та інших цінностей, достатніх для задоволення вимог стягувача, стягнення невідкладно звертається також на належне боржнику інше майно, крім майна, на яке згідно із законом не може бути накладено стягнення; звернення стягнення на майно боржника не зупиняє звернення стягнення на кошти боржника; боржник має право запропонувати види майна чи предмети, які необхідно реалізувати в першу чергу; черговість стягнення на кошти та інше майно боржника остаточно визначається виконавцем.

  1. Аналізуючи установлені обставини справи та норми чинного законодавства суд прийшов до таких висновків.

Одним із заходів примусового виконання рішення є звернення стягнення на будь-яке майно (майнові права) боржника.

Відповідно до статті 48 цього Закону України "Про виконавче провадження" звернення стягнення на майно боржника полягає в його примусовій реалізації. У разі відсутності у боржника коштів та інших цінностей, достатніх для задоволення вимог стягувача, стягнення невідкладно звертається також на належне боржнику інше майно, крім майна, на яке згідно із законом не може бути накладено стягнення.

Особливістю   соціального житла   є те, що воно перебуває у спеціальному житлового призначення та безоплатно надається громадянам України, які потребують соціального захисту та що воно не підлягає ні приватизації, ні передачі у заставу, ні продажу, ні відчуженню у будь-кий інший спосіб.

Отже на соціальне житло не може бути накладено стягнення у розумінні ч.5 ст.48 Закону України "Про виконавче провадження", тому вимога звернути стягнення на конкретно визначену квартиру, загальною площею 56,1 кв.м., житловою площею 31,9 кв.м., РНОНМ: 2020140271101, яка розташована у м.Черкаси по вулиці Героїв Дніпра, б.55, кв.39, яка належить на праві власності Черкаській міській раді та зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за власником 08.01.2020, номер запису: 35277062, на підставі рішення про державну реєстрацію    прав та їх обтяжень    від 31.01.2020 року №50909100 задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.234, 235 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

  1. У задоволенні заяви арбітражного керуючого Голінного А.М. від 06.04.2023 №01-21/175 відмовити повністю.

Ухвала суду набрала законної сили 05.05.2023. Ухвала суду може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду в порядку та у строки, встановлені статтями 254-257 Господарського процесуального кодексу України.

Повне судове рішення складено і підписано 05.05.2023.

Направити це судове рішення заявнику, Черкаській міській раді.

Суддя                                                                                                                             Хабазня Ю.А.