flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Ухвала по справі № 925/1499/17 від 16 квітня 2019 року № 1 (відмовлено у задоволенні клопотання)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА

16 квітня 2019 року № 1                                       м. Черкаси                                   Справа № 925/1499/17

Вх. суду № 9172/19 від 25.03.2019

Господарський суд Черкаської області

у складі головуючого судді Хабазні Ю.А.,

із секретарем судового засідання Яцен Ю.Ф.,

у судове засідання не з’явились: ліквідатор банкрута, представники від Головного управління ДФС у Черкаській області, Акціонерного товариства "БМ-2018",

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси у приміщенні суду заяву від 22.03.2019 №925/1499/17/245

заявника, боржника у особі ліквідатора банкрута,

про зобов'язання АТ "БМ-2018" надати ліквідатору банкрута відомості про рух коштів ПП "Родень-М"

у справі за заявою

ініціюючого кредитора, Головного управління ДФС у Черкаській області,

до боржника, Товариства з обмеженою відповідальністю "Родень-М",

про визнання банкрутом

УСТАНОВИВ:

1.Боржником у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Голінного А.М., подано заяву від 22.03.2019 №925/1499/17/245 з вимогами: зобов'язати Акціонерне товариство "БМ-2018" (01004, м.Київ, бульвар Тараса Шевченка/вулиця Пушкінська, 8/26, ідентифікаційний код 33881201) надати ліквідатору Товариства з обмеженою відповідальністю "Родень-М", арбітражному керуючому Голінному Андрію Михайловичу (свідоцтво №1407 від 16.07.2013, поштова адреса: 18035, м.Черкаси, вул.Канівська, 7, кв.66, реєстраційний номер облікової картки платника податків 2913506757) відомості про рух коштів за весь період з моменту їх відкриття по теперішній час (або станом на дату їх закриття), з розшифровкою кожної операції та найменуванням контрагентів, які здійснювали розрахункові операції з банкрутом на вказані вище рахунки або яким банкрут з вказаних рахунків перераховував кошти із зазначенням залишку коштів на рахунку станом на даний момент по рахунках:     №2600101031587, відкритий ТОВ "Родень-М" 01.04.2010 в АТ "БМ Банк", МФО 380913, 980-українська гривня; №2610801031587, відкритий ТОВ "Родень-М" 01.06.2012 в АТ "БМ Банк", МФО 380913, 980-українська гривня;       уповноважити ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю "Родень-М", арбітражного керуючого Голінного Андрія Михайловича, на отримання витребуваних документів у Акціонерного товариства "БМ-2018"; зобов'язати Акціонерне товариство "БМ-2018" інформацію надати у п'ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали.

2.Заява обгрунтовна тим, що Головним управлінням ДФС у Черкаській області повідомлено ліквідатора банкрута про рахунки боржника; що арбітражний керуючий Голінний А.М. двічі звертався до АТ "БМ Банк" із запитами від 11.04.2018, до якого на підтвердження його повноважень було додано копію постанови суду від 29.03.2018 у цій справі, та від 10.10.2018  про надання інформації про рух коштів на вказаних рахунках;          що листами від 18.04.2018 та від 18.10.2018 АТ "БМ Банк" було повідомлено про необхідність ідентифікації та верифікації особи, яка має повноваження щодо розпорядження рахунком та його закриття, і відмовлено у наданні інформації; що ліквідатор банкрута звернувся до Національного банку України із скаргою від 30.10.2018 на дії ПАТ "БМ Банк", на яку отримав відповідь від 30.11.2018 про те, що для отримання у банку інформації, яка є банківською таємницею, відповідній особі необхідно особисто з'явитися у банк та пред'явити документи, перелік яких визначено Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдженню зброї масового знищення"; повідомлено про зміну найменування АТ "БМ Банк" на Акціонерне товариство "БМ-2018" та зміну місцезнаходження останнього; що у зв'язку з цим ліквідатор банкрута звернувся із запитами від 07.12.2018 та повторно від 28.02.2019 до Акціонерного товариства "БМ-2018", однак ні запитуваної інформації, ні будь-якої відповіді на запити до цього часу не отримав.

3.Учасники провадження у справі про банкрутство боржника (ліквідатор банкрута; члени комітету кредиторів: Головне управління ДФС у Черкаській області;  інші учасники справи: АТ "БМ-2018") були належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, про що у справі наявні повідомлення про вручення ухвали суду.

Однак, їх повноважні представники у судове засідання не з’явились і про причини неявки не повідомили.

Явка учасників справи обов’язковою не визнавалась.

Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, у зв’язку з чим суд розглянув справу за наявними в ній матеріалами без участі учасників справи, які не з’явились.

4.При вирішенні поданої на розгляд заяви судом застосовуються положення Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у новій редакції згідно із Законом України від 22.12.2011 №4212-VI, чинній з 19.01.2013, далі – Закон №4212-VI).

Відповідно до ст.233 ГПК України у судовому засіданні приєднано до матеріалів справи вступну та резолютивну частини судового рішення.

5.Дослідивши наявні у справі докази суд установив.

Ухвалою суду від 07.12.2017 відкрито провадження у справі про банкрутство боржника. Постановою суду від 29.03.2018 боржника визнано банкрутом, ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Голінного А.М.

10.05.2018 за №20277/23-00-08-0114 Головним управлінням ДФС у Черкаській області на запит ліквідатора банкрута надано інформацію згыдно з якою ТОВ "Родень-М" має у АТ "БМ Банк" рахунки: №2600101031587, валюта 980 – українська гривня, відкритий 01.04.2010 та  №2610801031587, валюта 980 – українська гривня, відкритий 01.06.2012, який було закрито 23.08.2012.

 11.04.2018 за №925/1499/17/318 арбітражний керуючий Голінний А.М. звернувся із запитом до ПАТ "БМ Банк": про надання відомостей про рух коштів на рахунках банкрута №2600101031587 та №2610801031587; про повернення без виконання платіжних доручень платника, який визнаний банкрутом, відповідно до п.2.15 Інструкції про безготівкові  розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління НБУ від 21.01.2004 №22); про повернення без виконання постанов про арешт коштів на рахунках платника; про звільнення вищевказаних рахунків банкрута від будь-яких обмежень щодо їх використання. На підтвердження повноважень ліквідатора банкрута до запиту було додано постанову суду від 29.03.2018 у цій справі.

18.04.2018 за №04/09-219 АТ "БМ Банк" у відповіді  на запит ліквідатора банкрута повідомив, що запитувана інформація містить банківську таємницю, що згідно з Інструкцією про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.2003 №492 банки зобов'язані ідентифікувати та верифікувати клієнтів, а також осіб, уповноважених діяти від їх імені, у порядку встановленому законодавством України; що зазначений порядок передбачає особисту присутність особи, яка підлягає ідентифікації та верифікації (п.2.1, 2.4, 2.7 Інструкції); що із введенням ліквідаційної процедури відбулася заміна особи, яка має повноваження щодо розпорядження рахунками підприємства-боржника, для ідентифікації та верифікації цієї особи та закриття рахунків, останній необхідно звернутися особисто до банку.

10.10.2018 за №925/1499/17/908 арбітражний керуючий Голінний А.М. повторно звернувся до ПАТ "БМ Банк" із запитом на отриманням вказаної вище інформації, у якому зазначив, що питання про використання чи закриття рахунків не ставиться, що запитувана інформація стосується руху коштів на рахунках боржника та наявності/відсутності арештів на кошти на них; що до попереднього запиту було додані документи на підтвердження його повноважень, а відомості про ліквідатора банкрута внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприєців та громадських формувань.

18.10.2018 за №04/09-1002 АТ "БМ-Банк" повідомив ліквідатора банкрута  про неможливість надати запитувані відомості без проходження особою, уповноваженою діяти від імені ТОВ "Родень-М", ідентифікації та верифікації у порядку, встановленому законодавством України.

30.10.2018 за №925/1499/17/982 ліквідатор банкрута направив на адресу Національного банку України скаргу, у якій просив надати оцінку діям ПАТ "БМ Банк" щодо відмови у наданні запитуваних ним відомостей.

30.11.2018 за №20-0010/64095 Національний банк України листом повідомив ліквідатора банкрута про те, що згідно із Законом України "Про банки і банківську діяльність", Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" банк зобов'язаний ідентифікувати та верифікувати клієнтів/осіб (представника клієнта); що Інструкція про безготівкові розрахунки в  Україні в національній валюті, затверджена постановою Правління  НБУ від 21.01.2004 №22, встановлює загальні правила, види і стандарти розрахунків клієнтів та банків на території України та не регулює питання ідентифікації та верифікації клієнтів; що для отримання запитуваної інформації заявник має особисто звернутися до банку та пройти ідентифікацію та верифікацію; що згідно з рішенням Правління Національного банку України від 06.11.2018 №749-рш у АТ "БМ Банк" відкликано банківську ліцензію та генеральну ліцензію на здійснення валютних операцій, а також виключено АТ "БМ Банк" з Державного реєстру банків, а Загальними зборами акціонерів банку були прийняті рішення про зміну найменування АТ "БМ Банк" на Акціонерне товариство "БМ-2018", зміну місцезнаходження останнього на: 01004, м.Київ, бульвар Т.Шевченка/вулиця, Пушкінська, 8/26; затвердження Статутуту Акціонерного товариства "БМ-2018".

07.12.2018 за №925/1499/17/1062 та повторно 28.02.2019 за №925/1499/17/166 ліквідатор банкрута звернувся до Акціонерного товариства "БМ-2018" із запитами про отримання запитуваних відомостей. Згідно з даними сайту ПАТ "Укрпошта" http://services.ukrposhta.ua/bardcodesingle/ поштові відправлення за штрихкодовими ідентифікаторами №1801604042638 і №1801604108582 отримано адресатом відповідно 17.01.2019 та 06.03.2019. Будь-якої відповіді, а також інформації ліквідатору банкрута не надійшло.

На підтвердження вказаних обставин у справі наявні наступні докази: лист Головного управління ДФС у Черкаській області від 10.05.2018 №20277/23-00-08-0114 (а.с.176 т.3); запит арбітражного керуючого Голінного А.М. від 11.04.2018 №925/1499/17/318, адресований ПАТ "БМ Банк" (а.с.178 т.3); лист АТ "БМ Банк" від 18.04.2018 №04/09-219 (а.с.180 т.3); запит арбітражного керуючого Голінного А.М. від 10.10.2018 №925/1499/17/908, адресований ПАТ "БМ Банк" (а.с.181 т.3); лист АТ "БМ Банк" від 18.10.2018 №04/09-1002 (а.с.183 т.3); скарга ліквідатора банкрута від 30.10.2018 №925/1499/17/982 на адресу Національного банку України (а.с.184 т.3); лист Національного банку України від 30.11.2018 №20-0010/64095 (а.с.187 т.3); запити ліквідатора банкрута від 07.12.2018 та від 28.02.2019, адресовані Акціонерному товариству "БМ-2018" (а.с.189, 192 т.3).

6.Відповідно до ч.6 ст.12 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Згідно з ч.1 ст.2 Закону №4212-VI провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами.

Відповідно до ч.2 ст.41 Закону №4212-VI ліквідатор банкрута має повноваження і зобов’язаний (зокрема): прийняти до свого відання майно боржника; виконувати функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводити інвентаризацію та оцінку майна банкрута; аналізувати фінансове становище банкрута; виконувати повноваження керівника (органів управління) банкрута; вживати заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб.

Для забезпечення виконання цих обов’язків, відповідно до ст. 98 Закону №4212-VI арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор) має право: 5) запитувати та отримувати документи або їх копії від юридичних осіб, органів державної влади і органів місцевого самоврядування та від фізичних осіб за їх згодою.

Відповідно до пунктів 5, 13 глави 5 розділу ІІІ Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 червня 2015 року №1000/5 і зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 22 червня 2015 року за №736/27181: документ, в якому не зазначено строк виконання, повинен бути виконаний не пізніше ніж за 30 календарних днів з моменту його реєстрації в установі, до якої надійшов документ; документи вважаються виконаними (…) після виконання завдань, запитів, повідомлення про результати заінтересованим установам і особам або після іншого підтвердження виконання: днем виконання завдань (…) вважається день реєстрації в установі вихідних документів про виконання завдань.

Згідно із ст.64 Закону України "Про банки і банківську діяльність": банк зобов'язаний ідентифікувати та верифікувати відповідно до вимог законодавства України: клієнтів (крім банків, зареєстрованих в Україні), що відкривають рахунки в банку; осіб, уповноважених діяти від імені зазначених клієнтів/осіб (представника клієнта); банк має право витребувати, а клієнт (особа, представник клієнта) зобов'язаний надати документи і відомості, необхідні для здійснення ідентифікації та/або верифікації  (…); банк має право витребувати інформацію, яка стосується ідентифікації клієнта (в тому числі керівників клієнта - юридичної особи, представника клієнта), вивчення клієнта, уточнення інформації про клієнта, здійснення поглибленої перевірки клієнта, в органів державної влади, державних реєстраторів, банків, інших юридичних осіб, а також здійснювати заходи щодо збору такої інформації з інших джерел.

Згідно із Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення":

п.3, 17, 18 і 21 ч.1 ст.1 – верифікація клієнта - встановлення (підтвердження) суб'єктом первинного фінансового моніторингу (зокрема, банком) відповідності особи клієнта (представника клієнта) у його присутності отриманим ідентифікаційним даним;  ідентифікація - заходи, що вживаються суб'єктом первинного фінансового моніторингу, щодо встановлення особи шляхом отримання її ідентифікаційних даних, які визначені у ст.9 цього Закону; клієнт - будь-яка особа, яка: звертається за наданням послуг до суб’єкта первинного фінансового моніторингу; користується послугами суб’єкта первинного фінансового моніторингу.

ч.2 ст.5 – суб’єктами первинного фінансового моніторингу є: 1) банки, страховики (перестраховики), страхові (перестрахові) брокери, кредитні спілки, ломбарди та інші фінансові установи; 8) інші юридичні особи, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але надають окремі фінансові послуги.

абз.1 ч.1 ст.9 – суб'єкт первинного фінансового моніторингу відповідно до законодавства зобов'язаний на підставі поданих клієнтом (представником клієнта) офіційних документів або засвідчених в установленому порядку їх копій (якщо інше не передбачено цим Законом) здійснювати верифікацію клієнта (представника клієнта);

ч.8 ст.9  – ідентифікація та верифікація клієнта здійснюються до/або під час встановлення ділових відносин, вчинення правочинів (крім випадків, передбачених цим Законом), але до проведення фінансової операції, відкриття рахунка. Верифікація клієнта здійснюється також в інших випадках, встановлених Національним банком України для суб'єктів первинного фінансового моніторингу, за якими він відповідно до цього Закону здійснює державне регулювання і нагляд;

ч 19 ст.9 – у разі якщо особа діє як представник клієнта, суб'єкт первинного фінансового моніторингу повинен перевірити на підставі офіційних документів наявність у цієї особи відповідних повноважень, а також здійснити ідентифікацію та верифікацію такої особи.

7.Аналізуючи установлені у справі обставини та вищевказані норми чинного законодавства суд приходить до таких висновків.

7.1.Будь-якому праву однієї сторони кореспондує обов’язок іншої сторони, тобто юридичні особи, органи державної влади і органи місцевого самоврядування, фізичні особи (за їх згодою) зобов’язані надавати документи, копії, інформацію ліквідатору банкрута на його запит. У будь-якому випадку відповідь на запит має бути надана у 30-ти денний строк. Це є загальне правило.

Ненадання АТ "БМ-2018" будь-якої відповіді на запити ліквідатора банкрута від 07.12.2018 №925/1499/17/1062 та від 28.02.2019 №925/1499/17/166 суд оцінює як є незаконну бездіяльність.

7.2.Законами України "Про банки і банківську діяльність" і "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" установлені спеціальні правила верифікації та ідентифікації особи, яка уповноважена діяти від імені клієнта (представника клієнта), згідно з якими при вчиненні цих дій фізична присутність особи в установі банку є обов’язковою.

Отже верифікація і ідентифікація ліквідатора банкрута за надісланими на адресу АТ "БМ-2018" документами без особистої явки неможлива.

7.3.АТ "БМ-2018" на даний час не є банком, однак є суб’єктом первинного фінансового моніторингу, який за своїм правовим статусом не є фінансовою установою, але надає окремі фінансові послуги, тому ліквідатор банкрута зобов’язаний пройти верифікацію та ідентифікацію в АТ "БМ-2018". Оскільки ліквідатором банкрута цей обов’язок не виконано, заявлена вимога задоволенню не підлягає.

8.Доводи ліквідатора банкрута стосовно того, що питання про використання чи закриття рахунків перед АТ "БМ-2018" ним не порушується, що ідентифікація особи боржника була здійснена при відкритті рахунків, тому відсутні підстави для верифікації і ідентифікації суд відхиляє, оскільки зміна керівника юридичної особи чи представника, який її представляє у відносинах з фінансовою установою (а ліквідатор банкрута виконує функції усіх органів управління боржника, в тому числі і керівника), має наслідком виникнення обов’язку у такої особи пройти верифікацію та ідентифікацію.

Керуючись ст.234, 235 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

Відмовити у задоволенні клопотання боржника у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Голінного А.М., від 22.03.2019 №925/1499/17/245 повністю.

Ухвала суду набрала законної сили 19.04.2019. Ухвала суду може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду в порядку та у строки, встановлені статтями 254-257 та п.17.5 розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

Повне судове рішення складено і підписано 19.04.2019.

Направити цю ухвалу рекомендованим листом з повідомленням про вручення ліквідатору банкрута, членам комітету кредиторів (1), АТ "БМ-2018" (01004, м.Київ, бульвар Тараса Шевченка/вулиця Пушкінська, 8/26.

Суддя                                                                                                 Хабазня Ю.А.