flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Ухвала по справі № 925/594/18 (925/110/22) від 8 серпня 2023 року (зміна способу та порядку виконання)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА

08 серпня 2023 року                                           м. Черкаси          Справа № 925/594/18 (925/110/22)

Вх. суду № 11709/23 від 14.07.2023

Вх. суду № 11710/23 від 14.07.2023

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Хабазні Ю.А., із секретарем судового засідання Ніковською Д.С.,

за участю у судовому засіданні: арбітражного керуючого Левченко Н.П. (від позивача, ліквідатор банкрута, особисто), Слободянюка А.І. (від Черкаської міської ради і від Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, представник за довіреностями),

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси у приміщенні суду заяву від 10.07.2023 №27/02-03,

заявника, боржника у особі ліквідатора банкрута,

про зміну способу та порядку виконання рішення суду від 09.08.2022

у справі за позовною заявою від 30.01.2022 №19/02-03

позивача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія "Тіса-Опт",

до відповідача, Черкаської міської ради

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Тіса-Інвестбуд",

про стягнення 756 486,20 грн.,

яку розглянуто у межах справи за заявою

ініціюючого кредитора, Головного управління ДФС у Черкаській області,

боржника, Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговельна компанія "Тіса-Опт",

про банкрутство юридичної особи,

УСТАНОВИВ:

  1. Боржником у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Левченко Н.М., у межах справи про банкрутство подано заяви:

від 10.07.2023 №27/02-03 (вх.суду №11709/23 від 14.07.2023) з вимогами:

залучити до розгляду у справі даної заяви Головне управління Державної казначейської служби України у Черкаській області (вул.Хрещатик,192, м.Черкаси, 18001, ідентифікаційний код 37930566) в якості третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача;

змінити спосіб та порядок виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 09.08.2022 №925/594/18(925/110/22) в абз.2 п.1 резолютивної частини рішення та наказі від 09.01.2023 про стягнення з Черкаської міської ради (вул.Байди Вишневецького,36, м.Черкаси, 18001, ідентифікаційний код 25212542) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія "Тіса-Опт" (вул.Кірова,73, офіс 403, м.Черкаси, 18001, ідентифікаційний код 22811041) 756 486,20 грн. основного боргу та 11 347,30 грн. судового збору, разом 767 833,50 грн.;

встановити на ступний спосіб та порядок виконання рішення суду від 09.08.2022 №925/594/18(925/110/22):

у частині стягнення основного боргу: "Стягнути з бюджету Черкаської міської територіальної громади в особі Черкаської міської ради (18001, м.Черкаси, вул.Байди Вишневецького,36, ідентифікаційний код 25212542) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія "Тіса-Опт" (18001, м.Черкаси, вул.Кірова,73, офіс 403, ідентифікаційний код 22811041) 756486,20 грн. основного боргу";

у частині стягнення судового збору: "Стягнути з Черкаської міської ради (18001, м.Черкаси, вул.Байди Вишневецького,36, ідентифікаційний код 25212542) за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (ідентифікаційний код 38715770) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія "Тіса-Опт" (18001, м.Черкаси, вул.Кірова,73, офіс 403, ідентифікаційний код 22811041) 11347,30 грн. судового збору";

на виконання рішення видати наказ;

від 10.07.2023 №26/02-03 (вх.суду №11710/23 від 14.07.2023) з клопотанням залучити Головне управління Державної казначейської служи України у Черкаській області (18001, вул.Хрещатик,192, м.Черкаси, ідентифікаційни код 37930566) до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

Ухвалою суду від 18.07.2023 відкрито провадження за заявою боржника, відмовлено у задоволенні клопотання боржника про залучення до участі у справі як третьої особи на стороні відповідача Головного управління Державної казначейської служби України у Черкаській області,  залучено з ініціативи суду до участі у справі як третю особу на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради.

  1. Боржник у особі ліквідатора банкрута у заяві від 10.07.2023 №27/02-03 (а.с.152 т.12) та ліквідатор банкрута у судовому засіданні вимоги підтримали повністю і пояснили,

що на виконання рішення суду від 09.01.2023 у цій справі було видано наказ про стягнення коштів з Черкаської міської ради, який пред’явлено на виконання до органу Державної казначейської служби України 20.01.2023;

що 04.02.2023 листом від 04-11-10/301 Управління ДКСУ у м.Черкаси повернуло виконавчий документ на підставі підп.3 п.9 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845, з підстав відсутності у Черкаської міської ради відкритих рахунків, оскільки остання не зареєстрована в органах ДКСУ і не є розпорядником бюджетних коштів, з підстав ненадання в оригіналі чи копії розрахункових документів, які підтверджують надходження до бюджету Черкаської територіальної громади коштів у сумі 756486,20 грн., та з підстав відсутності у судовому рішенні та виконавчому документі способу здійснення стягнення коштів за рахунок місцевого бюджету;

що 21.03.2023 за №18/02-03 ліквідатором банкрута до ГУ ДКСУ в Черкаській області подано заперечення на вищевказаний лист Управління ДКСУ у м.Черкаси та повторно пред’явлено виконавчий лист до виконання, однак його було перенаправлено знову до Управління ДКСУ у м.Черкаси, яким 05.05.2023 за 04-11-10/945 виконавчий документ повторно повернено боржнику без виконання та зазначено, що суму 456 486,20 грн. безпідставно стягнених коштів орендної плати має бути стягнено з бюджету територіальної громади, а 11347,30 грн. судового збору може бути стягнено за рахунок бюджетних асигнувань департаменту/управління, який буде визначено судом;

що 09.05.2023 за №23/02-03 ліквідатором банкрута направлено Черкаській міській раді запит про добровільне виконання рішення суду, у відповіді на який у листі від 09.06.2023 №7170-01-21 Черкаська міська рада повідомила, що не має відкритих рахунків в органах ДКСУ, що судове рішення буде виконане після затвердження Програми для забезпечення виконання судових рішень на 2023-2025 роки,

що для визначення особи, за рахунок асигнувань (коштів) якого слід виконати рішення суду в частині стягнення судового збору, Управління ДКСУ в м.Черкасах "в межах повноважень" повідомило таким є Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради, відповідно до положення про який він забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.

  1. Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради у заяві без дати і номеру (вх.суду №12535/23 від 28.07.2023 (а.с.251 т.12), представник цього Департаменту та одночасно представник Черкаської міської ради проти задоволення вимог заперечили повністю і пояснили, що позивач фактично просить змінити рішення по суті, перекладаючи стягнення коштів на Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради; що позивач не обгрунутвав, чому саме за рахунок асигнувань цього департаменту, а не іншого мають бути стягнені кошти; що виконання рішення Черкаською міською радою можливе буде лише після затвердження міською радою Програми для забезпечення виконання судових рішень на 2023-2025 роки.

4.Учасники провадження у справі про банкрутство боржника, які не прибули у судове засідання (ТОВ "Тіса-Інвестбуд") були належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи.

Ухвала суду була направлена ТОВ "Тіса-Інвестбуд" за адресою місцезнаходження, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, оскільки ця особа не повідомила суду іншої адреси. Однак, ухвала суду повернута поштою з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою".

Відповідно до ст. 93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку. Відповідно до п.10 ч.2 ст.9 та ч.3 ст.10 Закону України "Про Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань": в Єдиному державному реєстрі містяться відомості про (…) місцезнаходження юридичної особи; якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не внесені до нього, вони не можуть бути використані у спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості. Відповідно до ст.27 ГПК України для цілей визначення підсудності відповідно до цього Кодексу місцезнаходження юридичної особи та фізичної особи - підприємця визначається згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Відповідно до ч.7 ст.120 ГПК України учасники судового процесу зобов'язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи; у разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв'язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Відповідно до п.5 ч.6 ст.242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки (…) про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси. Відмітку пошти "адресат відсутній за вказаною адресою" суд оцінює як "відсутність особи за адресою", оскільки така особа була відсутня у момент доставки їй поштового повідомлення особисто листоношею та оскільки надалі (протягом установленого законом строку його зберігання у поштовому відділенні) така особа не отримала поштове відправлення суду з власної волі.

Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, у зв’язку з чим суд розглянув справу за наявними в ній матеріалами без участі учасників справи, які не з’явились.

Відповідно до ст.233 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

  1. Заслухавши учасників справи та дослідивши наявні у справі докази суд

установив наступні обставини.

19.07.2018 ухвалою суду відкрито провадження у справі про банкрутство боржника.

25.10.2018 постановою суду боржника визнано банкрутом, ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Левченко Н.П.

09.08.2022 рішенням Господарського суду Черкаської області у справі №925/594/18 (925/110/22) задоволено позову ТОВ "Торгівельна компанія "Тіса-Опт" в особі його ліквідатора, арбітражного керуючого Левченко Н.П., та стягнено з Черкаської міської ради (вул.Байди Вишневецького, 36, м.Черкаси, 18001, ідентифікаційний код 25212542) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія "Тіса-Опт" (вул. Кірова,73, офіс 403, м. Черкаси, 18001, ідентифікаційний код 22811041) 756 486,20 грн. основного боргу та 11 347,30 грн. судового збору, разом 767 833,50 грн. (сімсот шістдесят сім тисяч вісімсот тридцять три гривні п'ятдесят копійок).

09.01.2023 на виконання вищевказаного рішення суду видано наказ.

16.01.2023 за №09/02-03 боржником наказ від 09.01.2023 пред’явлено до виконання до Управління Державної казначейської служби України у м.Черкаси та відповідний пакет документів вручено 20.01.2023;

27.01.2023 за №04-11-10/221 Управління Державної казначейської служби України у м.Черкаси направило вказаний пакет документів з оригіналом наказу до Головного управління ДКСУ у Черкаській області

04.02.2023 за №04-11-10/301 Головне управління ДКСУ у Черкаській області повернуло виконавчий документ боржнику на підставі підп.3 п.9 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845, з підстав відсутності у Черкаської міської ради відкритих рахунків, оскільки остання не зареєстрована в органах ДКСУ і не є розпорядником бюджетних коштів, з підстав ненадання в оригіналі чи копії розрахункових документів, які підтверджують надходження до бюджету Черкаської територіальної громади коштів у сумі 756486,20 грн., та з підстав відсутності у судовому рішенні та виконавчому документі способу здійснення стягнення коштів за рахунок місцевого бюджету;

21.03.2023 за №18/02-03 ліквідатором банкрута до ГУ ДКСУ в Черкаській області подано заперечення на вищевказаний лист ГУ ДКСУ у Черкаській області та повторно пред’явлено виконавчий лист до виконання, однак листом від 28.03.2023 №04-16-01-08/2326 його було перенаправлено до Управління ДКСУ у м.Черкаси, яким 05.05.2023 за 04-11-10/945 виконавчий документ повторно повернено боржнику без виконання та зазначено, що суму 456 486,20 грн. безпідставно стягнених коштів орендної плати має бути стягнено з бюджету територіальної громади, а 11347,30 грн. судового збору може бути стягнено за рахунок бюджетних асигнувань департаменту/управління, який буде визначено судом;

09.05.2023 за №23/02-03 ліквідатором банкрута направлено Черкаській міській раді запит про добровільне виконання рішення суду, у відповіді на який у листі від 09.06.2023 №7170-01-21 Черкаська міська рада повідомила, що не має відкритих рахунків в органах ДКСУ, що судове рішення буде виконане після затвердження Програми для забезпечення виконання судових рішень на 2023-2025 роки,

  1. При вирішенні спору судом застосовано наступні норми законодавства.

Відповідно до ст.129 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.

Відповідно до Господарського процесуального кодексу України:

ч.1 і 2 ст.18. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом;

ч.1ст.327. Виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції;

ч.4 ст.75. Обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом;

Згідно з Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845 (у редакції  постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2013 №45)(далі – Порядок виконання судових рішень):

п.2. (…) безспірне списання - операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів; боржники - визначені в рішенні про стягнення коштів державні органи, розпорядники бюджетних коштів (бюджетні установи), а також одержувачі бюджетних коштів в частині здійснення передбачених бюджетною програмою заходів, на які їх уповноважено, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, крім рахунків із спеціальним режимом використання;

п.3. Рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій);

підп.2 п.4. Органи Казначейства вживають заходів до виконання виконавчих документів;

підп.1, 2 і 4 п.5. Під час виконання виконавчих документів органи Казначейства мають право: повідомляти органу, який видав виконавчий документ, про наявність обставин, що ускладнюють чи унеможливлюють його виконання, у спосіб і порядку, які визначені таким документом, крім випадків виконання рішень про стягнення коштів за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання судових рішень та виконавчих документів; звертатися у передбачених законом випадках до органу (посадової особи), який видав виконавчий документ, із заявою про роз’яснення рішення про стягнення коштів, порушувати клопотання про встановлення чи зміну порядку і способу виконання такого рішення, а також відстрочку та/або розстрочку його виконання; звертатися у передбачених законом випадках до органу (посадової особи), який видав виконавчий документ, із заявою про роз’яснення рішення про стягнення коштів, порушувати клопотання про встановлення чи зміну порядку і способу виконання такого рішення, а також відстрочку та/або розстрочку його виконання; вимагати від боржників вжиття ними заходів до виконання виконавчих документів;

п.3 п.9. Орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі, коли  боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за яким є державний орган згідно із   Законом України  “Про гарантії держави щодо виконання судових рішень”;

п.31. У разі коли за визначеними органом Казначейства кодами класифікації видатків бюджету, за якими здійснюється безспірне списання коштів, відсутні відкриті асигнування (кошти на рахунках) або до кінця бюджетного періоду їх недостатньо для виконання судового рішення, орган Казначейства надсилає боржнику або бюджетній установі, що здійснює централізоване обслуговування боржника, вимогу щодо необхідності вжиття заходів для встановлення таких асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судового рішення (…). Боржник або бюджетна установа, що здійснює централізоване обслуговування боржника, зобов’язані протягом одного місяця після надходження зазначеної вимоги надіслати органу Казначейства письмове повідомлення про заходи, вжиті ними з метою виконання судового рішення, та у разі, коли в результаті здійснення таких заходів не забезпечено виконання судового рішення у повному обсязі, - надсилати щомісяця повідомлення про вжиті заходи. Безспірне списання коштів здійснюється з моменту відкриття відповідних асигнувань (…).

Відповідно до Бюджетного кодексу України:

п.6, 8, 18, 36 і 47 ч.1 ст.2. Бюджетне асигнування – повноваження розпорядника бюджетних коштів, надане відповідно до бюджетного призначення, на взяття бюджетного зобов'язання та здійснення платежів, яке має кількісні, часові та цільові обмеження; бюджетне призначення – повноваження головного розпорядника бюджетних коштів, надане цим Кодексом, законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), яке має кількісні, часові і цільові обмеження та дозволяє надавати бюджетні асигнування; Головні розпорядники бюджетних коштів – бюджетні установи в особі їх керівників, які відповідно до  статті 22  цього Кодексу отримують повноваження шляхом встановлення бюджетних призначень; місцевий фінансовий орган – установа, що відповідно до законодавства України здійснює функції з складання прогнозів місцевих бюджетів, складання, виконання місцевих бюджетів, контролю за витрачанням коштів розпорядниками бюджетних коштів, а також інші функції, пов’язані з управлінням коштами місцевого бюджету. Для цілей цього Кодексу орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань фінансів віднесено до місцевих фінансових органів; розпорядник бюджетних коштів – бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань (…);

п.3 ч.1, ч.4, п.3 ч.5 ст.22. Головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно: за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, - місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів визначаються рішенням про місцевий бюджет відповідно до  пунктів 2 і 3 частини другої цієї статті. Головний розпорядник бюджетних коштів отримує бюджетні призначення шляхом їх затвердження у законі про Державний бюджет України (рішенні про місцевий бюджет); приймає рішення щодо делегування повноважень на виконання бюджетної програми розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та/або одержувачами бюджетних коштів, розподіляє та доводить до них у встановленому порядку обсяги бюджетних асигнувань; здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі;

ч.1 ст.25. Казначейство України здійснює безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду.

ч.1 ст.43. При виконанні державного бюджету і місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів. Казначейство України забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України (…). В органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (далі - органи Казначейства України), бюджетним установам відкриваються рахунки у встановленому законодавством порядку;

підп.1 ч.9 розділу Прикінцеві та перехідні положення. Установити, що до законодавчого врегулювання безспірного списання коштів бюджету та відшкодування збитків, завданих бюджету: рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України для виконання. Безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету – в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань (…).

Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" :

ч.1 ст.10. Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами;

ч.1 ст.16. Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону;

Згідно з Цивільним кодексом України:

ч.1 ст.80. Юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому  законом  порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді;

ч.1 ст.96. Юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.

Згідно із Законом України "Про житловий фонд соціального значення":

ст.1. (…) житловий фонд соціального призначення - сукупність соціального житла, що надається громадянам України, які відповідно до закону потребують соціального захисту; соціальне житло - житло всіх форм власності (крім соціальних гуртожитків) із житлового фонду соціального призначення, що безоплатно надається громадянам України, які потребують соціального захисту, на підставі договору найму на певний строк;

ч.1, 3, 5 ст.3. До житла з житлового фонду соціального призначення належать: квартири в багатоквартирних жилих будинках, садибні (одноквартирні) жилі будинки, які надаються громадянам у порядку черги на одержання соціального житла; жилі приміщення у соціальних гуртожитках, які надаються громадянам на час їх перебування на соціальному квартирному обліку за умови, що таке житло є єдиним місцем їх проживання.  Соціальне житло використовується лише за призначенням відповідно до правил утримання жилих будинків. Соціальне житло не підлягає піднайму, бронюванню, приватизації, продажу, даруванню, викупу та заставі.

Відповідно до ч.1 і 5 ст.48 Закону України "Про виконавче провадження" звернення стягнення на майно боржника полягає в його арешті, вилученні (списанні коштів з рахунків) та примусовій реалізації (пред’явленні електронних грошей до погашення в обмін на кошти, що перераховуються на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби, рахунок приватного виконавця); у разі відсутності у боржника коштів та інших цінностей, достатніх для задоволення вимог стягувача, стягнення невідкладно звертається також на належне боржнику інше майно, крім майна, на яке згідно із законом не може бути накладено стягнення; звернення стягнення на майно боржника не зупиняє звернення стягнення на кошти боржника; боржник має право запропонувати види майна чи предмети, які необхідно реалізувати в першу чергу; черговість стягнення на кошти та інше майно боржника остаточно визначається виконавцем.

  1. Аналізуючи установлені обставини справи та норми чинного законодавства суд прийшов до таких висновків.

10.1. Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 13.12.2012 року №18-рп/2012). Невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 25.04.2012 №11-рп/2012).

10.2. Згідно з Бюджетним Кодексом України безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду входить до компетенції Казначейства України. Головне управління Державної казначейської служби України у Черкаській області, як територіальний орган Казначейства, наділене повноваженнями щодо виконання судових рішень по стягненню коштів з місцевих бюджетів на підставі виконавчих листів шляхом безспірного списання коштів місцевих бюджетів.

Судове рішення, за яким боржником є орган місцевого самоврядування, може бути виконано на підставі Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", згідно з ч.1 ст.3 якого виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється Державною казначейською службою України в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду. Вказана правова позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 27.03.2019 по справі №742/18/17.

Разом з тим, заявником будь-яких доказів тому, що Черкаською міською радою затверджена бюджетна програма для забезпечення виконання рішень суду і передбачені такі кошті у справу не надано. Обіцянка Черкаської міської ради таку програму затвердити (лист від 09.06.2023 №7170-01-21) та невиконання Черкаською міською радою вимог закону щодо затвердження такої програми не може бути підставою для невиконання судового рішення.

10.3. За відсутності у Черкаської міської ради коштів на виконання судового рішення орган Казначейства повинен був діяти в порядку, передбаченому п.31 Порядку виконання судових рішень – надіслати боржнику або бюджетній установі, що здійснює централізоване обслуговування боржника, вимогу щодо необхідності вжиття заходів для встановлення таких асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судового рішення, а боржник або бюджетна установа, що здійснює централізоване обслуговування боржника, зобов’язані протягом одного місяця після надходження зазначеної вимоги надіслати органу Казначейства письмове повідомлення про заходи, вжиті ними з метою виконання судового рішення, та у разі, коли в результаті здійснення таких заходів не забезпечено виконання судового рішення у повному обсязі, - надсилати щомісяця повідомлення про вжиті заходи.

Однак невиконання органом Казначейства свого обов’язку не є підставою невиконання судового рішення і не є перешкодою заявнику звернутися до суду із заявою про зміну способу і порядку виконання судового рішення.

10.4. У свою чергу Черкаська міська рада згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є самостійною юридичною особою з організаційно-правовою формою – орган місцевого самоврядування.

Виходячи із змісту ч.1 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування", ч.2 ст.81 та ч.1 ст.96 Цивільного кодексу України орган місцевого самоврядування – це організація, яка є юридичною особою публічного права, самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями та у розумінні вищенаведених правових норм може бути боржником за рішенням суду про стягнення коштів.

Отже лише Черкаська міська рада може відповідати за своїми зобов’язаннями і законних підстав для покладення її обов’язків на будь-яку іншу юридичну особу (в тому числі й на підпорядкований їй організаційно Департамент) немає.

ГПК України чи й будь-який інший закон не передбачають можливості встановлення чи зміни способу або порядку виконання рішення суду шляхом заміни однієї юридичної особи - сторони по справі, на іншу юридичну особу, яка не була стороною при розгляді справи, тобто, зміна юридичної особи не є зміною способу.

Зміна способу виконання рішення суду у цій справі та наказу суду шляхом стягнення коштів з Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради фактично змінить суть рішення, замінивши боржника у зобов`язанні на особу, яка не залучалася до участі у справі, є окремою юридичною особою та наділена власними повноваженнями. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 05.05.2018 у справі № 537/2235/16-ц.

Тому у задоволенні вимоги в цій частині слід відмовити.

10.4. Згідно з п 7.1.3. постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України" від 17.10.2012 №9 під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти прийняття господарським судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими. Наприклад, зміна способу виконання рішення можлива шляхом видозмінення зазначеної у рішенні форми (грошової чи майнової) виконання, тобто за відсутності у боржника присудженого позивачеві майна в натурі або грошових коштів, достатніх для покриття заборгованості. Змінюючи спосіб і порядок виконання судового рішення, суд не може змінювати останнє по суті.

Боржником у цій справі є саме Черкаська міська рада. Однак остання виступає як орган Черкаської територіальної громади (представник). Територіальна громада не може безпосередньо діяти в цивільному обороті, тому відповідним місцевим бюджетом Черкаської територіальної громади розпоряджається її орган Черкаська міська рада.

У зв’язку з цим суд вважає, що вимога в частині зміни способу шляхом звернення стягнення на користь боржника 767 833,50 грн. саме з місцевого бюджету Черкаської міської територіальної громади (від імені якої та в інтересах якої функції і повноваження місцевого самоврядування здійснює Черкаська міська рада) підлягає задоволенню.

10.5. При цьому суд виходить з того, що розгляд заяви про зміну способу і порядку виконання рішення не є розглядом спору по суті вимог, тому суд змінює спосіб виконання на усю стягнену судовим рішенням суму вимог 767 833,50 грн. (яка включає у себе як суму безпідставно сплаченої до бюджету органу місцевого самоврядування орендної плати так і суму судового збору), у зв’язку з чим відхиляє доводи про необхідність стягнення судових витрат з Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради.

  1. Також суд відхиляє будь-які доводи про те, що стягнені судовим рішенням кошти не можуть бути повернені з бюджету територіальної громади без надання боржником у особі ліквідатора банкрута органу Державного казначейства в оригіналі чи копії розрахункових документів про сплату до бюджету коштів у сумі 756 486,20 грн. орендної плати – оскільки у такий спосіб орган держави протиставляє судове рішення підзаконному нормативному акту, оскільки це є відмова державного органу визнавати установлені цим судовим рішенням факти перерахування коштів до місцевого бюджету та оскільки це є фактично пряма відмова виконувати судове рішення, яке набрало законної сили, що є підставою для притягнення відповідних посадових осіб до кримінальної відповідальності.

Керуючись ст.234, 235 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

  1. Заяву боржника у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Левченко Н.П., від 10.07.2023 №27/02-03, задовольнити частково.

1.1. Змінити спосіб та порядок виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 09.08.2022 (про стягнення з Черкаської міської ради 756486,20 грн. основного боргу та 11347,30 грн. судового збору, разом 767833,50 грн.) шляхом

звернення стягнення на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія "Тіса-Опт" (18001, м.Черкаси, вул.Кірова,73, офіс 403, ідентифікаційний код 22811041) 767 833,50 грн. (сімсот шістдесят сім тисяч вісімсот тридцять три гривні п'ятдесят копійок) з місцевого бюджету Черкаської міської територіальної громади (від імені якої та в інтересах якої функції і повноваження місцевого самоврядування здійснює Черкаська міська рада, місцезнаходженням якої є м.Черкаси, вул.Байди Вишневецького, б. 36, ідентифікаційний код 25212542);

1.2. У решті вимог відмовити.

Ухвала суду набрала законної сили 08.08.2023. Ухвала суду може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду в порядку та у строки, встановлені статтями 254-257 Господарського процесуального кодексу України.

Повне судове рішення (ухвала) складено і підписано 21.08.2023.

Направити цю ухвалу заявнику, ТОВ "Тіса-Інвестбуд", рекомендованим листом з повідомленням Черкаській міській раді, Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради.

Суддя                                                                                                                Хабазня Ю.А.