flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Ухвала по справі № 925/843/14 від 1 лютого 2021 року (заміна первісного кредитора його правонаступником)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА

01 лютого 2021 року                                              м. Черкаси                                       Справа № 925/843/14

Вх. суду № 1035/21  від 25.01.2021

Господарський суд Черкаської області

у складі головуючого судді Хабазні Ю.А.,

розглянувши заяву від 25.01.2021

заявника, Державної податкової служби України в особі ГУ ДПС у Черкаській області

про заміну первісного кредитора його правонаступником

у справі за заявою

ініціюючого кредитора, Товариства з обмеженою відповідальністю “Юссам”,

до боржника, Комунального підприємства “Облпаливо” Черкаської обласної ради,

про визнання банкрутом,

УСТАНОВИВ:

1.Державною податковою службою України в особі ГУ ДПС у Черкаській області (вул.Хрещатик, 235, м.Черкаси, 18002, ідентифікаційний код 44131663) подано заяву від 25.01.2021 про заміну первісного кредитора, Головного управління ДПС у Черкаській області, на його правонаступника, Державну податкову службу України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Черкаській області, з підстав реорганізації первісного кредитора.

  1. На підтвердження обставин правонаступництва заявником подано наступні докази: постанову Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 №893 "Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби"; наказ Державної податкової служби України від 30.09.2020 №529 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби"; наказ Державної податкової служби України від 24.12.2020 №755 "Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій"; наказ Державної податкової служби України від 12.11.2020 №643 "Про затвердження положень про територіальні органи ДПС"; витяг з положення про Головне управління ДПС у Черкаській області, затверджене наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 №643; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 21.01.2021 за кодом 123602529622 станом на 21.01.2021, сформованим за наступним критерієм пошуку: "код ЄДРПОУ юридичної особи: 41605852" (стосовно ТОВ "Верхам").

До дня розгляду заяви до суду заявником додатково подані витяги з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 22.01.2021 за кодом 466395899183 станом на 22.01.2021, сформованим за наступним критерієм пошуку: "код ЄДРПОУ юридичної особи: 43005393" (стосовно Державної податкової служби України) та від 28.01.2021 за кодом 78737370614 станом на 28.01.2021, сформованим за наступним критерієм пошуку: "код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу: 44131663" (стосовно Головного управління ДПС у Черкаській області).

  1. Розгляд заяви здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до ч.13 ст.8 та ч.3 ст.52 ГПК України.
  2. Норми законодавства, які підлягають застосуванню.

4.1.Відповідно до Господарського процесуального кодексу України:

ч.2 ст.4 – юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням;

ч.3 ст.4 – до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб;

ч.3 ст.29 – позови у спорах, що виникають з діяльності філії або представництва юридичної особи, можуть пред'являтися також за їх місцезнаходженням;

ч.4 ст.44 – юридична особа набуває процесуальних прав та обов'язків у порядку, встановленому законом, і здійснює їх через свого представника;

ч.1 ст.45 – сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути особи, зазначені у статті 4 цього Кодексу;

ч.1 і 2 ст.52 – у разі (...) припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), (...) суд залучає до участі у справі правонаступника  відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов'язкові для нього так само, як вони були обов'язкові для особи, яку правонаступник замінив;

ч.1 ст.56 – сторона, третя особа, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь в судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника;

ч.3 ст.56 – юридична особа незалежно від порядку її створення бере участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи), або через представника;

ч.4 ст.56 – Держава, Автономна Республіка Крим, територіальна громада беруть участь у справі через відповідний орган державної влади, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування відповідно до його компетенції, від імені якого діє його керівник, інша уповноважена особа відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування), або через представника".

4.2. Згідно із ст.43 Кодексу України з процедур банкрутства у разі вибуття чи заміни кредитора у справі про банкрутство господарський суд за заявою правонаступника або іншого учасника (учасників) справи здійснює заміну такої сторони її правонаступником на будь-якій стадії провадження у справі. Усі дії, вчинені у справі про банкрутство до вступу у справу правонаступника, обов'язкові для нього так само, як вони були обов'язкові для особи, які правонаступник замінив.

4.3.Згідно із ч.3 ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань"  Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань" в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб: … 11) дані про відокремлені підрозділи юридичної особи: ідентифікаційний код відокремленого підрозділу; найменування відокремленого підрозділу; місцезнаходження відокремленого підрозділу; види діяльності відокремленого підрозділу; відомості про керівника відокремленого підрозділу: прізвище, ім’я, по батькові, посада, дата призначення та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), наявність обмежень щодо представництва юридичної особи.

4.4. Згідно із Законом України "Про центральні органи виконавчої влади":

ч.1 ст.5. Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади утворюються, реорганізуються та ліквідуються Кабінетом Міністрів України за поданням Прем'єр-міністра України.

ч.3 ст.3 Положення про міністерства, інші центральні органи виконавчої влади затверджує Кабінет Міністрів України.

ч.1 і 2 ст.21-1. Територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, можуть утворюватися в межах граничної чисельності державних службовців та працівників відповідного центрального органу виконавчої влади і коштів, передбачених на утримання центрального органу виконавчої влади, ліквідовуватися, реорганізовуватися керівником відповідного центрального органу виконавчої влади як відокремлені підрозділи центрального органу виконавчої влади за погодженням з міністром, який спрямовує та координує діяльність такого центрального органу виконавчої влади.  Територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, визначені частиною першою цієї статті, утворюються без статусу юридичної особи та є органами державної влади, можуть мати окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку та бланк зі своїм найменуванням та із зображенням Державного Герба України.

4.5. Постановою від 30.09.2020 №893 "Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби" Кабінет Міністрів України постановив:

п.1. Ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком (серед яких є Головне управління ДПС у Черкаській області .

п.2. Установити, що: … територіальні органи Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною податковою службою територіальних органів згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається Державною податковою службою після здійснення заходів, пов’язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи Державної податкової служби, що будуть утворені згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови, як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій; права та обов’язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи;

4.6. Згідно із Положенням про Державну податкову службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227:

п.4. ДПС відповідно до покладених на неї завдань: 12) здійснює адміністрування податків, зборів, платежів, єдиного внеску, у тому числі проводить відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків (платників єдиного внеску); 18) здійснює погашення податкового боргу, стягнення своєчасно ненарахованих та/або несплачених сум єдиного внеску та інших платежів; 24) забезпечує стягнення сум простроченої заборгованості суб’єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами з бюджету в порядку, визначеному Податковим кодексом України та іншими законами;

п.5. ДПС з метою організації своєї діяльності: 15) забезпечує самопредставництво ДПС у судах через Голову ДПС, а також без окремого доручення Голови ДПС через його заступників та державних службовців самостійних структурних підрозділів апарату ДПС відповідно до положень про такі підрозділи, які забезпечують самопредставництво інтересів ДПС в судах без окремого доручення Голови ДПС.

п.7. ДПС здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи. ДПС та її територіальні органи є контролюючими органами (податковими органами, органами стягнення).

п.15. ДПС є юридичною особою публічного права, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки, рахунки в органах Казначейства і банках.

  1. Аналізуючи установлені обставини справи та норми чинного законодавства суд прийшов до таких висновків.

5.1. Правонаступництво це є перехід прав і обов’язків від однієї особи до іншої. Такий перехід можливий лише у випадку реорганізації юридичної особи або внаслідок передання права вимоги від однієї особи до іншої (ст.52 ГПК України і ст.43 Кодексу).

В обох випадках правонаступник стає володільцем прав і обов’язків особи, яку правонаступник замінив.

5.2. Будь-які ж права і обов’язки кредитора стосовно боржника у справі про банкрутство засвідчуються відповідними документами про право вимоги чи про зобов’язання.

Згідно із абз.5 ч.1 ст.1, абз.1 ч.1 і абз.9 ч.3 ст.45   Кодексу "грошове зобов'язання - зобов'язання боржника сплатити кредитору певну грошову суму відповідно до цивільно-правового правочину (договору) та на інших підставах, передбачених законодавством України; до грошових зобов'язань належать також зобов'язання щодо сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування". таке зобов’язання має підтверджуватися "документами, що підтверджують грошові вимоги до боржника"

Отже право грошової вимоги держави у особі контролюючого органу (а саме податкового органу – яким є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та його територіальні органи) до боржника ґрунтується на зобов'язанні боржника сплатити кредитору (державі) певну грошову суму, що підтверджується відповідними документами.

5.3. Згідно із ст.104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

Перехід права вимоги до боржника означає фізичне переміщення документів про право вимоги до особи, яку правонаступник замінив. "Залишення" документів про право вимоги до боржника Головним управлінням ДПС у Черкаській області (яке ліквідується як юридична особа) і "вступ у володіння" цими документами Державною податковою службою України у особі її філії, Головного управління ДПС у Черкаській області (як розпочала з 01.01.2021 здійснення своїх повноважень згідно з наказом Державної податкової служби України від 24.12.2020 №755) і є переходом права вимоги.

Тобто правонаступництво можливе лише внаслідок реорганізації юридичних осіб, але не внаслідок ліквідації, і органи державної влади є лише різновидом юридичної особи – інше може бути визначено лише спеціальним законом.

Межі ж, у яких до Державної податкової служби України (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227) переходять права і обов’язки Головного управління ДПС у Черкаській області, яке ліквідується, передбачають перехід права вимагати "погашення податкового боргу" та "стягнення сум простроченої заборгованості суб’єктів господарювання перед державою". Тобто, такий перехід відповідно означає перехід до Державної податкової служби України, права вимагати від боржника у цій справі погашення податкового боргу перед державою.

 Перехід такого права означає реорганізацію (а не ліквідацію) Головного управління ДПС у Черкаській області і правонаступництво Державною податковою служби України права вимоги держави до боржника – при ліквідації такий перехід можливий лише після проведення усіх розрахунків з кредиторами, оскільки правом вимоги до боржника у цій справі (як майном) мав би забезпечуватись інтерес (право вимоги) кредиторів до ліквідовуваного Головного управління ДПС у Черкаській області.

Установлені обставини правонаступництва є підставою для задоволення вимог заявника.  

5.4. Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» в Єдиному державному реєстрі містяться відомості щодо юридичної особи, зокрема, дані про відокремлені підрозділи юридичної особи. Відомості з Єдиного державного реєстру, використовуються для ідентифікації юридичної особи або її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, фізичної особи - підприємця, у тому числі під час провадження ними господарської діяльності та відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах.

Отже відокремлений підрозділ – це підрозділ юридичної особи, що знаходиться поза її місцезнаходженням, здійснює всі або частину її функцій, виконує роботи або операції, надає послуги від імені юридичної особи, або здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.
Відокремлений підрозділ не є юридичною особою. Такий підрозділ наділяється майном юридичної особи, що його створила, і діє на підставі затвердженого нею положення. Відомості про відокремлені підрозділи юридичних осіб містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб. фізичних осіб-підприємців та громадських формувань і їм присвоюється ідентифікаційний код.

5.5 У витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 22.01.2021 міститься запис про таку юридичну особу як Державна податкова служба України (місцезнаходження – 04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8; ідентифікаційний код – 43005393), а також дані про його відокремлені підрозділи, в тому числі про "Філія (інший відокремлений підрозділ), Головне управління ДПС у Черкаській області, код ЄДРОПОУ ВП: 44131663, місцезнаходження: Україна, 18002, Черкаська обл., місто Черкаси, вул.Хрещатик, будинок 235".

Отже, відокремлений підрозділ Головне управління ДПС у Черкаській області, як структурний підрозділ Державної податкової служби України (юридичної особи), не має права юридичної особи, тому не є самостійною особою в цивільному обороті відповідно до Цивільного кодексу України і не може виступати "особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб" (ч.3 ст.4 ГПК України), однак може пред'являти позови за місцезнаходженням філії "у спорах, що виникають з діяльності філії" (ч.3 ст.29 ГПК України).

Такі позови, заяви про відкриття справи про банкрутство (і відповідно усі заяви у відкритих справах) подаються до суду від імені і в інтересах юридичної особи (ч.1 ст.45 і ч.2 ст.4 ГПК України), а не у власних інтересах філії, та подаються особами, які здійснюють самопредставництво юридичної особи (ч.3 ст.56 ГПК України) чи є представниками ДПС України (ч.1 ст.58 ГПК України).

За вказаних обставин, суд вважає за можливе здійснити заміну первісного кредитора, Головного управління ДПС у Черкаській області, на його правонаступника, Державну податкову службу України у особі її філії, Головного управління ДПС у Черкаській області.

Керуючись ст.52 Господарського процесуального кодексу України, ст.43 Кодексу України з процедур банкрутства, суд

УХВАЛИВ:

1.Заяву Головного управління ДПС у Черкаській області від 25.01.2019 задовольнити частково.

Здійснити заміну первісного кредитора, Головного управління ДПС у Черкаській області (вул.Хрещатик,235, м.Черкаси, 18002, ідентифікаційний код 43142920), на його правонаступника, Державну податкову службу України (місцезнаходження – м. Київ, Львівська площа, буд.8, ідентифікаційний код – 43005393) у особі її філії, Головного управління ДПС у Черкаській області (місцезнаходження – м.Черкаси, вул.Хрещатик, будинок 23, код ЄДРОПОУ ВП – 44131663).

Ухвала суду набрала законної сили 01.02.2021. Ухвала суду може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду в порядку та у строки, встановлені статтями 254-257 та п.17.5 розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

Направити цю ухвалу заявнику, керуючому санацією, боржнику.

Суддя                                                                                                                     Хабазня Ю.А.