flag Судова влада України

Єдиний Контакт-центр судової влади України 0-800-501-492

Ухвала по справі № 10/05/5026/1138/2012 від 13 липня 2017 року (визнання рішення недійсним)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА

          "13" липня 2017 р.                                  Справа № 10/05/5026/1138/2012

         Господарський суд Черкаської області в складі колегії суддів: головуючого - судді Гури І.І., суддів Пащенко А.Д. та Грачова В.М., секретар судового засідання - Пастухова О.С., за участю представників: арбітражного керуючого Ярмолінського Ю.В. (ліквідатор позивача),   Шапошника А.А. (від позивача за довіреністю), Денжанської О.С. (від відповідача за довіреністю),  розглянувши  у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси у приміщенні суду справу № 925/660/14 за позовом комунального підприємства “Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту” Черкаської обласної ради до Черкаської обласної ради, за участю: третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача – Бузько Надії Миколаївни, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача – 1. комунальне підприємство “Управління по експлуатації Будинку рад і об’єктів обласної комунальної власності”; 2. комунальне  підприємства "Регіональний навчально-практичний центр розвитку багатофункціональних кооперативів Черкаської обласної ради"  про визнання недійсним рішення відповідача  в частині п.п. 1. 2 п. 1, про зобов’язання відповідача  відновити становище, яке існувало до порушення прав та законних інтересів позивача шляхом повернення позивачу нерухомого майна у межах справи № 10/05/5026/1138/2012 за заявою комунального підприємства “Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту” Черкаської обласної ради про визнання його банкрутом,

ВСТАНОВИВ:

У позові  позивач просить суд: частково скасувати рішення відповідача від 06.04.2012 №14-6/VI в частині п.п. 1.2 п. 1; визнати відсутнім право відповідача щодо розпорядження нерухомим майном позивача, а саме: склад з прибудовою площею 778 кв.м., адміністративне приміщення площею 84 кв.м., огорожа території  площею 295,3 кв.м., що розташоване за адресою: м. Черкаси, провул. Комунальний, буд. 35; визнати  за позивачем право повного господарського відання на даний об’єкт нерухомого майна.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що прийняте відповідачем рішення "Про передачу та списання майна обласної комунальної власності" №14-6/VI від 06.04.2012 р. є таким, що суперечить вимогам чинного законодавства, а тому підлягає скасуванню в частині п.п. 1. 2 п. 1, оскільки вилучення державою у суб'єкта господарювання його майна допускається не інакше як у випадках, на підставах і в порядку, передбачених законом, а рішення сесії не підміняє в даному випадку закон. Позивач зазначає, що спірне нерухоме майно було закріплене за ним на праві повного господарського відання, що виключає право відповідача як власника такого майна на самостійне його вилучення (відчуження).

Постановою Вищого господарського суду України від 06.07.2016 у справі № 925/660/14  справу № 925/660/14 передано до господарського суду Черкаської області для нового розгляду по суті в межах справи №05/5026/1138/2012 про банкрутство комунального підприємства “Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту”  Черкаської обласної ради.

Ухвалою господарського суду Черкаської області  від 04.08.2016 прийнято справу № 925/660/14 до розгляду в межах справи №05/5026/1138/2012 про банкрутство комунального підприємства “Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту”  Черкаської обласної ради.

Ухвалою господарського суду Черкаської області  від  17.08.2016  задоволено клопотання позивача   про колегіальний розгляд справи.

Ухвалою господарського суду Черкаської області  від 02.09.2016 задоволено заяву Бузько Надії Миколаївни, залучено її до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.

12.10.2016 відповідач подав до суду заяву про припинення провадження у справі, у якій , посилаючись на  п. 2 ч. 1 ст. 80 ГПК, просить суд: 1. припинити провадження у справі №925/660/14; 2. витрати по сплаті судового збору залишити за позивачем.

        Заява про припинення провадження у справі №925/660/14 мотивована тим, що: постановою Вищого господарського суду України від 06.07.2016  встановлено, що даний спір підлягає розгляду в межах справи про банкрутство позивача, а не в окремому позовному провадженні; справу №925/660/14 передано до господарського суду Черкаської області  для розгляду в межах справи №10/05/5026/1138/2012 про банкрутство позивача. Ухвалою господарського суду Черкаської області  від 04.08.2016 прийнято справу № 925/660/14 до розгляду в межах справи №05/5026/1138/2012 про банкрутство позивача - комунального підприємства “Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту”  Черкаської обласної ради. Ухвалою господарського суду Черкаської області  від 23.01.2014 у справі №05/5026/1138/2012 було відмовлено у задоволенні  заяви ліквідатора  комунального підприємства “Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту”  Черкаської обласної ради (позивача) про скасування п.п. 1.2 п. 1 рішення обласної ради від 06.04.2012 №14-6/VI . Дана ухвала господарського суду Черкаської області  від 23.01.2014 набрала законної сили.

          13.12.2016 позивач подав  до суду заяву про уточнення (зміну) позовних вимог, у якій він просить суд:

  1. прийняти дану заяву до розгляду та задовольнити її повністю;
  2. з урахуванням даної заяви позов задовольнити повністю;
  3. визнати недійсним рішення Черкаської обласної ради від 06.04.2012р. №14-6/VI в частині п.п. 1.2 п. 1 (щодо передачі майна з балансу позивача) нерухомого майна: склад з прибудовою площею 778 кв.м., адміністративне приміщення площею 84 кв.м., огорожа території площею 295,3 кв.м., що розташоване за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, Соснівський район, провул. Комунальний, буд. 35;
  4. Зобов'язати Черкаську обласну раду відновити становище, яке існувало до порушення прав та законних інтересів позивача шляхом повернення комунальному підприємству “Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту” Черкаської обласної ради (18018, Черкаська обл., м. Черкаси, провул. Комунальний, буд. 35, код 31636462)  нерухомого майна, що розташоване за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, провул. Комунальний, буд. 35.

        Відповідач у запереченнях на заяву позивача про уточнення (зміну) позовних вимог просить залишити без задоволення цю заяву, так як суд 17.11.2016 розпочав розгляд справи по суті, а, отже, позивач згідно ст. 22 ГПК України вже не має права змінювати предмет або підставу позову, крім того, заявлена позивачем вимога у заяві про уточнення (зміну) позовних вимог щодо визнання недійсним рішення Черкаської обласної ради від 06.04.2012р. №14-6/VI в частині п.п. 1.2 п. 1 (щодо передачі майна з балансу позивача) суперечить  приписам ч. 2 ст. 144 Конституції України та ч. 10 ст. 59 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", зі змісту  яких вбачається, що рішення органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності Конституції України або законам  України визнаються незаконними в судовому порядку.

         Заява позивача про уточнення (зміну) позовних вимог  була прийнята судом у судовому засіданні від 21.02.2017 до розгляду, розгляд справи  розпочато по суті.

        Ухвалами суду від 21.02.2017 та від 15.03.2017  було зобов'язано позивача надати суду доказ сплати судового збору за вимогу про повернення позивачу нерухомого майна.

        У письмових поясненнях щодо надання доказів сплати судового збору, ліквідатор позивача повідомив, що згідно ухвали Вищого господарського суду України від 06.04.2016 ліквідатором було усунено недоліки  та сплачено судовий збір за всі три вимоги (1 немайнова та 2 майнові).  Сплата судового збору була визначена  із балансової вартості майна.   Постановою  Вищого господарського суду України від 06.07.2016 справу передано на новий розгляд. У заяві про зміну предмету позову, ліквідатор позивача зменшив кількість вимог із трьох до 2-х (1 немайнова та 1 майнова). Зміною предмету позову ціна позову не зросла. Судовий збір сплачено в повному обсязі.

        У письмових поясненнях на виконання вимог ухвали суду від 15.03.2017 ліквідатор позивача повідомив, що подана заява про уточнення (зміну) позовних вимог по своїй суті є заявою про зміну предмету позову.

Ухвалою суду від 16.05.2017 задоволено клопотання ліквідатора позивача, залучено до участі у справі комунальне  підприємство "Регіональний навчально-практичний центр розвитку багатофункціональних кооперативів Черкаської обласної ради"  як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.

У запереченнях на позов, відповідач, посилаючись на приписи ст. ст. 43, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", просить відмовити  у його задоволенні.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача – Бузько Н.М. у письмових поясненнях вважала,  спірне рішення незаконним, таким, що  позбавило кредиторів банкрута отримати погашення своїх вимог, а тому позов підлягає задоволенню.

У письмових поясненнях на виконання вимог ухвали суду від 16.05.2017 ліквідатор позивача вказав на причинний зв'язок між прийняттям відповідачем оспорюваного рішення та ліквідацією позивача, спірне рішення прийняте з порушенням норм ст. ст. 66, 74-75, 78, 133, 136, 140, 145 ГК України, ст. 319 ЦК України, ст. 26 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", тому позов підлягає до повного задоволення.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - комунальне  підприємства "Регіональний навчально-практичний центр розвитку багатофункціональних кооперативів Черкаської обласної ради"  надала письмові пояснення, у яких вказала, що згідно рішення Черкаської обласної ради від 12.10.2016 №9-19/VII в статутний капітал їй передані нежитлові приміщення, а саме, адміністративне приміщення,  склад з прибудовою та огорожа, загальною вартістю 32608,00 грн.,  розташовані за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, провул. Комунальний,  35, на підставі акта приймання-передачі від 23.12.2016 з балансу комунального підприємства “Управління по експлуатації Будинку рад і об’єктів обласної комунальної власності”.

У запереченнях проти письмових пояснень та клопотання позивача від 06.07.2017 відповідач вказала, що спірне майно до складу ліквідаційної маси позивача не належить, оскільки при передачі майна, одночасно припинилось право господарського відання на нього у позивача. Також, з метою забезпечення гарантованого контракту  №2014/348-429 від 14.01.2015 щодо реалізації проекту "Створення регіонального навчально-практичного центру розвитку багатофункціональних кооперативів"  Управлінням агропромислового розвитку Черкаської обласної державної адміністрації здійснено реконструкцію орендованих приміщень загальною площею 807,3 кв.м. за адресою: м. Черкаси, провул. Комунальний , 35.  Заявлена позивачем вимога щодо визнання недійсним рішення відповідача суперечить ч. 2 ст. 144 Конституції України та ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", зі змісту яких вбачається, що рішення органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб  з мотивів невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. Крім того, ухвалою суду від 23.01.2014 у даній справі встановлено, що ліквідатором позивача заявлені вимоги поза його повноваженнями, встановленими ст. ст. 17, 25 Закону України "Про відновлення  платоспроможності  боржника або визнання його банкрутом". Просить відмовити у позові повністю.

У письмових поясненнях відносно доказів, наданих відповідачем 06.07.2017  , ліквідатор позивача вказав, що маніпуляції з майном, передані іншим суб'єктам незаконними рішеннями відповідача не стосуються предмету спору. Можливі конструктивні зміни не є перепоною для задоволення позову, разом із цим , позивач не довів, що до новоствореного майна увійшло спірне майно, що саме спірне майно передавалось до особи, яка здійснювала його покращення та така особа повернула це майно до відповідача чи третьої особи.

06.07.2017 ліквідатор позивача подав клопотання, у якому просив суд  позов задовольнити повністю; у разі необхідності , з метою захисту прав позивача та його кредиторів, вийти за межі позовних вимог.

Треті особи представників  у судове засідання не направили, хоча належним чином повідомлялися судом про місце та час судового засідання, що підтверджується відміткою канцелярії суду про відправку на ухвалі суду.

У судовому засіданні оголошувалась перерва з 06 липня по 13 липня 2017 року.

У судовому засіданні:

- ліквідатор позивача підтримав уточнені (змінені) позовні вимоги;

- представник відповідача заперечила щодо задоволення позову з підстав, викладених у письмових запереченнях.

         Суд, дослідивши матеріали справи, заслухавши учасників процесу, встановив наступне.

Рішенням Черкаської обласної ради від 06.07.2001 р. №20-17 було створено Комунальне підприємство "Обласне комунальне підприємство із забезпечення діяльності установ соціального захисту" (далі  найменування - КП "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради) на базі майна колишньої негоспрозрахункової дільниці технологічної комплектації та доставки на приоб'єктні склади устаткування та матеріалів, яка виділена зі складу управління капітального будівництва облдержадміністрації згідно з розпорядженням голови облдержадміністрації від 15.01.2001р. №11 "Про упорядкування структури управління капітального будівництва облдержадміністрації"

Розпорядженням голови Черкаської обласної ради №105-р від 10.07.2001 р. затверджено статут комунального підприємства "Обласне комунальне підприємство із забезпечення діяльності установ соціального захисту".

Розпорядженням голови Черкаської обласної ради від 25.02.2009 р. №36-р  затверджено Статут комунального підприємства "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради у новій редакції.

Рішенням Черкаської обласної ради "Про передачу та списання майна обласної комунальної власності" №14-6/VI від 06.04.2012 р.  передано з балансу комунального підприємства "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради на баланс комунального підприємства "Управління по експлуатації Будинку рад і об'єктів обласної комунальної власності" нерухоме майно, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, пров. Комунальний, 35, для поповнення статутного фонду, первинною вартістю 102   400 грн. 00 коп., залишковою вартістю 55 900 грн. 00 коп. (п. п. 1.2 п. 1  рішення).

Додатком до рішення було затверджено перелік нерухомого майна, що передається з балансу комунального підприємства "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради на баланс комунального підприємства "Управління по експлуатації Будинку рад і об'єктів обласної комунальної власності", а саме: склад з прибудовою площею 778 кв.м, адміністративне приміщення площею 84 кв.м, огорожу території площею 295,3 кв.м.

Розпорядженням Черкаської обласної ради №114-р від 23.05.2012 року утворена комісія з передачі та прийняття об'єктів нерухомого майна  обласної комунальної власності, а саме: складу з прибудовою, адміністративного приміщення, огорожі території, що знаходяться за адресою: м. Черкаси, пров. Комунальний, 35 з балансу комунального підприємства "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради.

12.06.2012 року затверджений Акт приймання - передачі (внутрішнього приміщення) основних засобів та Акт прийняття - передачі одноповерхової адмінбудівлі, складу з прибудовою та огорожі території, що знаходяться за адресою: м. Черкаси, пров. Комунальний, 35 згідно з розпорядженням Черкаської обласної ради №114-р від 23.05.2012 року.

Статут підприємства-позивача (п.3.1, 3.2) передбачає основною метою діяльності підприємства посередницьке постачання для будинків-інтернатів продуктів харчування та ін. товарів. У зв'язку з відсутністю потреби у здійсненні даної діяльності засновником підприємства - Черкаською обласною радою було прийнято рішення про припинення діяльності позивача та створення ліквідаційної комісії.

          Рішенням Черкаської обласної ради №14-8/VI від 06.04.2012 припинено діяльність Комунального підприємства "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради шляхом його ліквідації, утворено комісію з ліквідації підприємства, склад якої визначений Додатком до рішення.

23.07.2012 року головою Черкаської обласної ради затверджений Інвентаризаційний опис основних засобів комунального підприємства "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради на загальну суму 51 955 грн. 77 коп.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 02.08.2012 у справі №05/5026/1138/2012 порушено провадження у справі про банкрутство комунального підприємства "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради.

Постановою господарського суду Черкаської області від 16.08.2012  у справі №05/5026/1138/2012 визнано банкрутом комунальне підприємство "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради та відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором банкрута арбітражного керуючого Ярмолінського Юрія Васильовича.

Рішенням Черкаської обласної  ради "Про створення комунального підприємства "Регіональний навчально-практичний центр розвитку багатофункціональних кооперативів Черкаської обласної ради" від 12.10.2016 №9-19/VII  передано з балансу  комунального підприємства “Управління по експлуатації Будинку рад і об’єктів обласної комунальної власності” на баланс комунального підприємства "Регіональний навчально-практичний центр розвитку багатофункціональних кооперативів Черкаської обласної ради" нежитлові приміщення, а саме, адміністративне приміщення (літ. А-1,а), склад з прибудовою (літ.В-1), огорожа № 1, 2, загальною площею 744,6 кв.м., загальною вартістю 32608,00 грн., розташовані за адресою : м. Черкаси, провул. Комунальний , 35, шляхом внесення його до статутного капіталу підприємства.

23.12.2016  затверджений Акт приймання - передачі основних засобів.

Згідно з ч.ч. 1, 2, 3 ст. 78 Господарського кодексу України комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління. Орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. Майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).

Пунктом 4.2 Статуту комунального підприємства "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради, затвердженого Розпорядженням Голови обласної ради №36-р від 25.02.2009р., передбачено, що майно підприємства є обласною комунальною власністю і належить йому на правах повного господарського відання, закріпленого договором  на закріплення майна, що перебуває в обласній комунальній власності. Здійснюючи право повного господарського відання, підприємство володіє, користується та розпоряджається закріпленим за ним майном, вчиняючи до нього будь-які дії, що не суперечать чинному законодавству та статуту підприємства, за погодженням з власником майна, який здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю та органом, що здійснює функції з галузевого управління підприємством.

Статтею 143 Конституції України визначено, що майном, що є в комунальній власності, управляють територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 2 ст. 327 Цивільного кодексу України управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 2 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до питань, які вирішуються районними та обласними радами, відноситься вирішення в установленому законом порядку питань, щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Згідно з п. 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Пунктом 20 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються в установленому законом порядку питання щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників.

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Враховуючи вищевикладене, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади щодо регулювання майнових відносин, в тому числі розпорядження майном, є прийняття рішення сесії.

Згідно з п. 6 Статуту комунального підприємства "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради до виключної компетенції власника майна - Черкаської обласної ради відноситься, зокрема,  прийняття рішень щодо відчуження майна, переданого підприємству; здійснення контролю за ефективністю використання майна, що знаходиться на балансі підприємства;

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції від 04.11.2012,  якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи. У разі виявлення обставин, зазначених у абзаці першому цієї частини, після прийняття рішення про ліквідацію до створення ліквідаційної комісії (призначення ліквідатора) заява про порушення справи про банкрутство подається власником майна боржника (уповноваженою ним особою). За результатами розгляду заяви про порушення справи про банкрутство юридичної особи, майна якої недостатньо для задоволення вимог кредиторів, господарський суд визнає боржника, який ліквідується, банкрутом, відкриває ліквідаційну процедуру, призначає ліквідатора, здійснює офіційне оприлюднення ухвали про визнання боржника, який ліквідується, банкрутом. Обов'язки ліквідатора можуть бути покладені на голову ліквідаційної комісії (ліквідатора) незалежно від наявності в нього ліцензії.

На теперішній час ліквідаційна процедура комунального підприємства "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради триває відповідно до норм Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції від 04.11.2012.

Судом встановлено, що дійсно 06.04.2012 року Черкаською обласною радою було прийнято як рішення "Про передачу та списання майна обласної комунальної власності" №14-6/VI від 06.04.2012 р., яким передано з балансу Комунального підприємства "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради на баланс Комунального підприємства "Управління по експлуатації Будинку рад і об'єктів обласної комунальної власності" нерухоме майно, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, пров. Комунальний, 35, для поповнення статутного фонду, первинною вартістю 102   400 грн. 00 коп., залишковою вартістю 55   900 грн. 00 коп., так і рішення №14-8/VI від 06.04.2012 року про припинення діяльності Комунального підприємства "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради шляхом його ліквідації.

У постанові господарського суду Черкаської області від 16.08.2012  у справі №05/5026/1138/2012 про визнання банкрутом комунальне підприємство "Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту" Черкаської обласної ради, вказано, що за  повідомленням боржника його борги складають 118 564,00 грн., що підтверджено наданими суду документами.

          Правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб (ч. 1 ст. 316 Цивільного кодексу України). В той же час, право господарського відання є речовим правом суб'єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами. Власник майна, закріпленого на праві господарського відання за суб'єктом підприємництва, здійснює контроль за використанням та збереженням належного йому майна безпосередньо або через уповноважений ним орган, не втручаючись в оперативно-господарську діяльність підприємства. Щодо захисту права господарського відання застосовуються положення закону, встановлені для захисту права власності. Суб'єкт підприємництва, який здійснює господарську діяльність на основі права господарського відання, має право на захист своїх майнових прав також від власника (ч. 1, 2 , 3 статті 136 Господарського кодексу України).

         Згідно ч. 4, 5 ст. 145 Господарського кодексу України правовий режим майна суб'єкта господарювання, заснованого на державній (комунальній) власності, може бути змінений шляхом здачі цілісного майнового комплексу підприємства або майнового комплексу його структурного підрозділу в оренду. Законом можуть бути визначені інші підстави зімни правового режиму майна суб'єкта господарювання.

         Згідно ч. 1 ст. 26 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції від 04.11.2012  усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком об'єктів житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об'єктів комунальної інфраструктури, які в разі банкрутства підприємства передаються в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку.

Отже, прийняття відповідачем спірного рішення у вказаній позивачем частині та в той же день 06.04.2012  рішення про ліквідацію позивача свідчить про умисне виведення майна позивача з ліквідаційної маси з метою ухилення від сплати боргів кредиторам позивача, у тому числі за допомогою пільг процедури банкрутства. Отже, правовим наслідком прийняття спірного рішення безпосередньо є порушення прав та інтересів кредиторів позивача, задоволення вимог яких повинно відбуватися виключно за рахунок майнових активів боржника. Присутній  правовий зв'язок між прийняттям відповідачем спірного рішення та ліквідацією позивача, у тому числі шляхом співставлення дат настання відповідних подій, встановлення обставини порушення справи про банкрутство позивача (стадію провадження у справі, обсяг визнаної кредиторської заборгованості, наявність майнових активів тощо).

         Згідно ст. 20 ГК України кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, зокрема,  визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Стосовно клопотання відповідача про припинення провадження у справі, оскільки ухвалою  господарського суду Черкаської області  від 23.01.2014 відмовлено у позові, то дане клопотання не підлягає задоволенню у зв'язку із зміною позивачем заявою предмету позову, що була прийнята судом до розгляду.

         Згідно ст. 49 Господарського процесуального  кодексу  судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні  договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

У зв'язку з задоволенням позову повністю судовий збір покладається на відповідача.

 14204,90 грн. судового збору з відповідача підлягає стягненню в доход державного бюджету України як недоплачена позивачем сума судового збору за майнову вимогу, виходячи з вартості приміщення і огорожі (1 109 393,13 грн.) та вже сплаченого частково позивачем судового збору за майнову вимогу. З відповідача підлягає відшкодуванню позивачу 3654,00 грн. судового збору, що був сплачений позивачем.

Керуючись ст. 26  Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції від 04.11.2012, ст. 86 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

         Позов задовольнити повністю.

 Визнати недійсним рішення Черкаської обласної ради від 06.04.2012р. №14-6/VI в частині п.п. 1.2 п. 1 (щодо передачі майна з балансу позивача) нерухомого майна: склад з прибудовою площею 778 кв.м., адміністративне приміщення площею 84 кв.м., огорожа території  площею 295,3 кв.м., що розташоване за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, Соснівський район, провул. Комунальний, буд. 35;

Зобов'язати Черкаську обласну раду відновити становище, яке існувало до порушення прав та законних інтересів позивача шляхом повернення комунальному підприємству “Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту” Черкаської обласної ради (18018, Черкаська обл., м. Черкаси, провул. Комунальний, буд. 35, код 31636462)  нерухомого майна, що розташоване за адресою: Черкаська обл., м. Черкаси, провул. Комунальний, буд. 35.               

Стягнути з  Черкаської обласної ради (м. Черкаси, бульвар Шевченка, 185, ідентифікаційний код 24411541) 14204,90 грн. судового збору в доход державного бюджету України через Державну судову адміністрацію України (отримувач - ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код ЄДРПОУ - 37993783; банк - ГУДКСУ у м. Києві; код банку отримувача: 820019; рахунок - №31215256700001; код класифікації доходів бюджету -22030106).

Стягнути з Черкаської обласної ради (м. Черкаси, бульвар Шевченка, 185, ідентифікаційний код 24411541) на користь  комунального підприємства “Черкаське обласне підприємство з забезпечення діяльності установ соціального захисту” Черкаської обласної ради  (18018, Черкаська обл., м. Черкаси, провул. Комунальний, буд. 35, код 31636462)     3654,00 грн.   судового збору.

         Повне рішення складено  17 липня 2017 року

Головуючий суддя                                                   І.І. Гура

 

Суддя                                                                         А.Д. Пащенко

 

 Суддя                                                                        В.М. Грачов