flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Ухвала по справі № 01/5026/333/2011 від 14 вересня 2020 року № 1 (клопотання задоволено частково)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА

14 вересня 2020 року № 1                                    м. Черкаси                         Справа № 01/5026/333/2011

Вх. суду № 10453/20 від 13.07.2020

Вх. суду № 13368/20 від 01.09.2020

Господарський суд Черкаської області

у складі головуючого судді Хабазні Ю.А.,

із секретарем судового засідання Безверхою І.М.

за участю у судовому засіданні: Звєздічева М.О. (ліквідатор банкрута, особисто), Гая В.В. (від ТОВ "Мілітарі", представник за довіреністю), Ренгевич Л.М. (від Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, представник за довіреністю), Степаненка В.В. (від Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), представник за довіреністю), Лук'яненка А.В. (від Військової прокуратури Черкаського гарнізону, особисто, за посвідченням), Степаненко А.А. (від Головного управління ДПС у Черкаській області,  самопредставництво),

у судове засідання не з’явились: представники від Міністерства оборони України, ТОВ "ЛеАСплюс", Зубенко І.В., Зубенка А.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси у приміщенні суду заяву від 10.07.2020 №02-19/109

заявника, боржника у особі ліквідатора банкрута,

про визначення умов продажу майна,

а також клопотання від 21.08.2020 №503/27/6437

заявника, Міністерства оборони України,

про закриття провадження у справі,

у справі за заявою

ініціюючого кредитора, Управління Пенсійного фонду України в Соснівському районі м.Черкаси,

до боржника, Державного підприємства "Черкаське будівельно-монтажне управління",

про банкрутство юридичної особи,               

УСТАНОВИВ:

  1. Боржником у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Звєздічева М.О., у межах справи про банкрутство подано заяву від 10.07.2020 №02-19/109 з вимогою визначити наступні умови продажу майна банкрута щодо проведення продажу майна банкрута ДП "ЧБМУ":

"Склад майна: Продаж майна ДП "ЧБМУ" здійснювати у складі сформованих ліквідатором та погоджених на засіданні комітету кредиторів від 02.07.2020 11-ти лотів. Початкова ціна лотів: лот №1 – 1694029,65 грн., лот №2 – 1095707,17 грн., лот №3 – 5919912,41 грн., лот №4 – 758085,50 грн.,   лот №5 – 56413,95 грн., лот №6 – 778046,25 грн., лот №7 – 181480 грн., лот №8 – 50460 грн., лот №9 – 52640 грн., лот №10 – 75830 грн., лот №11 – 35320 грн. Крок аукціонів: 1%. У разі закінчення аукціону(ів) без визначення переможця, оголосити про проведення повторного аукціону, на якому початковою ціною повторного аукціону є зменшена на 20 відсотків початкова ціна першого аукціону. Повторний аукціон проводити з можливістю зниження початкової вартості, але не нижче 50% від початкової вартості повторного аукціону. У разі закінчення першого повторного аукціону без визначення переможця, провести другий повторний аукціон, на якому встановити початковою ціною другого повторного аукціону є зменшена на 25 відсотків ціна першого повторного аукціону. Другий повторний аукціон проводити з можливістю зниження початкової ціни."

  1. Ухвалами суду: від 27.07.2020 – заяву призначено для розгляду по суті; від 11.08.2020 – розгляд клопотань по суті відкладено; від 03.09.2020 – у судовому засіданні оголошено перерву.
  2. Ліквідатор банкрута у судовому засіданні заяву підтримав та пояснив, що за результатами проведеної 17.12.2019 оцінки майна боржника, активи останнього було оцінено у 10 697 924,93 грн.; що 31.01.2020 між ліквідатором банкрута та оператором авторизованого електронного майданчика Українська універсальна біржа був укладений договір (оферта) на організацію та проведення аукціонів; що у подальшому ліквідатор банкрута сформував 11 лотів з майна боржника, яке підлягає продажу, та 10.04.2020 направив членам комітету кредиторів лист від 17.06.2020 №02-22/97 щодо погодження умов його продажу; що на звернення арбітражного керуючого Звєздічева М.О. від 10.04.2020 №02-22/46 до Головного управління майна та ресурсів про погодження умов продажу майна банкрута у процедурі ліквідації, останнє листом від 22.04.2020 №503/21/2591 повідомило, що органом управління майном не здійснюється погодження умов продажу та будь-які дії, спрямовані на відчуження майна Державного підприємства "Черкаське будівельно-монтажне управління" з огляду на положення пункту 2 розділу ІІІ Закону України "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" від 02.10.2019 №145-ІХ (далі – Закон №145-ІХ); що листом від 19.05.2020 №10568/23-00-10-02-011 головою комітету кредиторів, Головним управлінням ДПС у Черкаській області, було запропоновано змінити умови продажу майна боржника, зокрема, проводити перший та другий повторний аукціони без можливості зниження початкової вартості; що у зв'язку із закінченням строків попередньої оцінки майна банкрута, було проведено повторну його оцінку та 17.06.2020 на адреси членів комітету кредиторів  надіслані листи щодо погодження умов продажу майна боржника; що на засіданні комітету кредиторів 02.07.2020 було прийнято рішення погодити продаж майна, змінивши умови продажу, зокрема, проводити перші та другі повторні аукціони з можливістю зниження початкової ціни, як це передбачено ст.79 і 80 Кодексу України з процедур банкрутства, але без пониження початкової вартості; що можливість зниження початкової вартості на першому повторному аукціоні до 50% від початкової вартості дозволить привернути увагу більшої кількості учасників (потенційних покупців) та призведе до продажу майна банкрута за найвищою ціною; що прийняте комітетом кредиторів рішення прямо суперечить ст.80 Кодексу України з процедур банкрутства; що умови продажу майна банкрута, які не дозволяють пониження вартості, не забезпечують належну участь в аукціоні необмеженого кола осіб (потенційних покупців), перешкоджають визначенню вартості майна на рівні фактичного попиту, що в свою чергу призводить до порушення прав кредиторів на своєчасне і повне погашення кредиторських вимог.
  3. Представники Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ), ТОВ "ЛеАСплюс", ТОВ "Мілітарі", Зубенко І.В. та Зубенка А.І. заявлену вимогу підтримали.
  4. Прокурор Військової прокуратури Черкаського гарнізону та представник Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області залишили вирішення заяви на розсуд суду;
  5. Представник Головного управління ДПС у Черкаській області проти задоволення заяви в частині зниження ціни продажу на першому повторному аукціоні заперечив;
  6. У зв'язку з набранням чинності Законом №145-ІХ ухвалою суду від 11.08.2020 учасникам справи було запропоновано направити суду письмові пояснення (власну думку) щодо можливості продовження провадження у справі з огляду на положення ч.2 ст.44 Кодексу України з процедур банкрутства та вказаного вище Закону.
  7. 01.09.2020 від Міністерства оборони України надійшло клопотання від 21.08.2020 №503/27/6437 (вх.суду №13368/20 від 01.09.2020, а.с.139 т.33) про закриття провадження у справі з тих підстав, що ліквідаційна процедура боржника триває більше року; що за наявності прямої норми Закону №145-ІХ, згідно з яким у справах про банкрутство державних підприємств не застосовується судова процедура ліквідації (крім тих підприємств, що ліквідуються за рішенням власника), тому продаж майна Державного підприємства "Черкаське будівельно-монтажне управління" у ліквідаційній процедурі не вбачається можливим; що повернення до процедури розпорядження майном боржника є недоцільним з огляду на строковість кожної судової процедури та дотримання розумності строків розгляду справи і забезпечення балансу інтересів кредиторів та боржника під час судового провадження; що оскільки провадження у справі триває понад дев'ять років, оскільки до боржника неможливо застосувати процедуру ліквідації, оскільки чинний у справі мораторій протягом тривалого часу забороняє задоволення вимог конкурсних кредиторів – необхідним є закрити провадження у справі відповідно до п.9 ч.1 ст.90 Кодексу України з процедур банкрутства, а також загальних процесуальних норм, а саме п.2 ч.1 ст.231 Господарського процесуального кодексу України та ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
  8. Ліквідатор банкрута у направленому суду поясненні та у судовому засіданні від 02.09.2020 №02-19/133 (вх.суду №13506/20 від 03.09.2020, а.с.144 т.33) проти закриття провадження у справі заперечив і пояснив, що на цей час існують обставини, які унеможливлюють завершення ліквідаційної процедури, подання відповідного звіту та ліквідаційного балансу (наявність нереалізованого майна банкрута, у тому числі погодження умов його продажу, необхідність здійснення аналізу руху коштів по усіх банківських рахунках боржника); що Закон №145-IX не має зворотної дії у часі і не поширюється на правовідносини, які виникли у даній справі, оскільки ліквідаційну процедуру було розпочато до його прийняття; що норми вказаного Закону не встановлюють можливість припинення вже застосованої ліквідаційної процедури та закриття з цих підстав провадження у справі про банкрутство.
  9. У судових засіданнях: ліквідатор банкрута, представники Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ), ТОВ "ЛеАСплюс", ТОВ "Мілітарі", Головного управління ДПС у Черкаській області, Зубенко І.В. та Зубенка А.І. проти задоволення клопотання Міністерства оборони України заперечили; прокурор Військової прокуратури Черкаського гарнізону – кдлопотання підтримав; представник Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області – залишив вирішення клопотання на розсуд суду.
  10. Учасники провадження у справі про банкрутство боржника, які не прибули у судове засідання, були належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, однак про причини неявки їх повноважних представників до суду не повідомили.

12.Явка учасників справи обов’язковою не визнавалась.

Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, у зв’язку з чим суд розглянув справу за наявними в ній матеріалами без участі учасників справи, які не з’явились.

  1. При вирішенні поданої на розгляд заяви судом застосовуються положення Кодексу України з процедур банкрутства (далі – Кодекс) та Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у новій редакції згідно із Законом України від 22.12.2011 №4212-VI, чинній з 19.01.2013, далі – Закон №4212-VI), чинного на час вчинення відповідних дій у процедурах банкрутства.

Відповідно до ст.233 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

  1. Заслухавши учасників справи та дослідивши наявні у справі докази суд встановив наступне.

21.02.2011 ухвалою суду порушено провадження у справі про банкрутство боржника.

16.10.2018 постановою суду боржника визнано банкрутом,  ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Звєздічева М.О.

16.09.2019 арбітражний керуючий Звєздічев М.О. отримав від Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України (органу управління майном боржника) відомості про те, що останнім порядок погодження переліків ліквідаційної маси у провадженні у справах про банкрутство не розроблявся, оскільки такий порядок визначено Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", що порядок визначення організаторів проведення аукціонів у провадженні у справах про банкрутство та вимоги до таких аукціонів визначені відповідним наказом Міністерства оборони України від 07.10.2014 №711, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27.10.2014 за №1339/26116 (а.с.52 т.33).

31.01.2020 ліквідатор банкрута (як організатор аукціону) уклав з Українською універсальною біржею (оператором авторизованого електронного майданчика) договір (оферта) на організацію проведення аукціонів з продажу майна боржника (а.в.49 т.33).

22.04.2020 Головне управління майна та ресурсів Міністерства оборони України повідомило ліквідатора банкрута про те, що органом управління умови продажу та будь-які дії, спрямовані на відчуження майна Державного підприємства "Черкаське будівельно-монтажне управління" не погоджуються з огляду на норму п.2 розділу ІІІ Закону№145-ІХ (а.с.57 т.33).

19.05.2020 за №10568/23-00-10-02-011 Головне управління ДПС у Черкаській області (голова комітету кредиторів), повідомило ліквідатора банкрута про надання згоди на продаж майна боржника та зміну умов його продажу, згідно з якими перший повторний та другий повторний аукціони мають проводитися без можливості зниження початкової вартості (а.с.58 т.33). 

17.06.2020 за №02-22/97 ліквідатор банкрута звернувся до комітету кредиторів з листом про погодження умов продажу майна банкрута (а.с.53 т.33), а саме:

Склад майна: Продаж майна ДП "ЧБМУ" здійснювати у складі сформованих ліквідатором та погоджених на засіданні комітету кредиторів від 02.07.2020 11-ти лотів.

Початкова ціна лотів: лот №1 – 1694029,65 грн., лот №2 – 1095707,17 грн., лот №3 – 5919912,41 грн., лот №4 – 758085,50 грн.,   лот №5 – 56413,95 грн., лот №6 – 778046,25 грн., лот №7 – 181480,00 грн., лот №8 – 50460,00 грн., лот №9 – 52640,00 грн., лот №10 – 75830,00 грн., лот №11 – 35320,00 грн.

Крок аукціонів: 1%.

У разі закінчення аукціону(ів) без визначення переможця, оголосити про проведення повторного аукціону, на якому початковою ціною повторного аукціону є зменшена на 20 відсотків початкова ціна першого аукціону. Повторний аукціон проводити з можливістю зниження початкової вартості, але не нижче 50% від початкової вартості повторного аукціону.

У разі закінчення першого повторного аукціону без визначення переможця, провести другий повторний аукціон, на якому встановити початковою ціною другого повторного аукціону є зменшена на 25 відсотків початкова ціна першого повторного аукціону. Другий повторний аукціон проводити з можливістю зниження початкової ціни.

24.06.2020 ліквідатор банкрута направив на адресу членів комітету кредиторів повідомлення №02-22/99 про проведення 02.07.2020 засідання комітету кредиторів, до порядку денного якого, серед іншого, включено питання погодження умов продажу майна боржника та про вирішення питання про подальший хід процедури банкрутства останнього (а.с.59 т.33).

02.07.2020 відбулося засідання комітету кредиторів, на якому були розглянуті:

запропоновані арбітражним керуючим Звєздічевим М.О. умови продажу майна боржника у складі 11 лотів, зокрема, надано згоду на продаж майна банкрута у складі сформованих ліквідатором лотів на таких умовах: початкова ціна лотів: лот №1 – 1694029,65 грн., лот №2 – 1095707,17 грн., лот №3 – 5919912,41 грн., лот №4 – 758085,50 грн.,   лот №5 – 56413,95 грн., лот №6 – 778046,25 грн., лот №7 – 181480,00 грн., лот №8 – 50460,00 грн., лот №9 – 52640,00 грн., лот №10 – 75830,00 грн., лот №11 – 35320,00 грн.; крок аукціонів: 1%; у разі закінчення аукціону(ів) без визначення переможця, оголосити про проведення повторного аукціону, на якому початковою ціною повторного аукціону є зменшена на 20 відсотків початкова ціна першого аукціону. Повторний аукціон проводити без можливості зниження початкової вартості; у разі закінчення першого повторного аукціону без визначення переможця, провести другий повторний аукціон, на якому встановити початковою ціною другого повторного аукціону є зменшена на 25 відсотків початкова ціна першого повторного аукціону. Другий повторний аукціон проводити без можливості зниження початкової вартості;

вирішено продовжити строк для надання суду звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута для його затвердження на шість місяців (а.с.61 т.33).

13.07.2020 ліквідатор банкрута звернувся до суду із заявою, що розглядається.

12.08.2020 за №02-19/121 ліквідатор банкрута повідомив членів комітету кредиторів про проведення 28.08.2020 засідання комітету кредиторів, зокрема, для вирішення питання про подальший хід ліквідаційної процедури (а.с.146 т.33).

28.08.2020 комітет кредиторів на своєму засіданні прийняв рішення про продовження провадження у справі, мотивоване тим, що на цей час правові підстави для закриття провадження у справі про банкрутство Державного підприємства "Черкаське будівельно-монтажне управління" відсутні, що Закон №145-ІХ не має зворотної дії у часі і не розповсюджується на правовідносини, які виникли у даній справі, оскільки ліквідаційну процедуру було розпочато до його прийняття; що норми вказаного Закону не встановлюють можливість припинення вже застосованої ліквідаційної процедури та закриття з цих підстав провадження у справі про банкрутство; що постанова суду від 16.10.2018 про визнання банкрутом Державного підприємства "Черкаське будівельно-монтажне управління" є чинною, не скасованою, отже відповідно до вимог ст.129-1 Конституції України обов'язковою й для цього суду у цій справі (а.с.149 т.33).

01.09.2020 до суду надійшло клопотання Міністерства оборони України від 21.08.2020 №503/27/6437 про закриття провадження у справі (а.с.139 т.33).

  1. На підтвердження вказаних обставин у справі наявні наступні докази: рецензії суб'єкта оціночної діяльності ПП "Ажіо" Звіту про ринкову вартість майна (об'єктів нерухомості, обладнання та транспортних засобів) боржника (а.с.19 т.33); договір (оферта) на організацію проведення аукціонів від 31.01.2020, укладений між оператором авторизованого електронного майданчика Українською універсальною біржею та замовником аукціону арбітражним керуючим Звєздічевим М.О., ліквідатором Державного підприємства "Черкаське будівельно-монтажне управління" (а.с.49 т.33); лист Головного управління майна та ресурсів від 16.09.2019 №503/4/7958 щодо організації продажу майна державних підприємств (а.с.52 т.33); лист ліквідатора банкрута від 17.06.2020 №02-22/97 членам комітету кредиторів про погодження умов продажу майна боржника (а.с.53 т.33); лист Головного управління майна та ресурсів від 22.04.2020 №503/21/2591, адресований арбітражному керуючому Звєздічеву М.О. щодо погоджена умов продажу майна банкрута у процедурі ліквідації (а.с.57 т.33); лист Головного управління ДПС у Черкаській області від 19.05.2020 №10568/23-00-10-02-011 щодо надання згоди на продаж майна банкрута із зміною умов його продажу (а.с.58 т.33); повідомлення ліквідатора банкрута від 24.06.2020 №02-22/99, адресоване членам комітету кредиторів, про проведення 02.07.2020 засідання комітету кредиторів (а.с.59 т.33); протокол засідання комітету кредиторів від 02.07.2020 з додатками №1-№11 до нього (а.с.61 т.33); протокол засідання комітету кредиторів від 28.08.2020 про продовження провадження у справі про банкрутство (а.с.149 т.33).
  2. Відповідно до ч.6 ст.12 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Відповідно до норм Кодексу України з процедур банкрутства:

Преамбула. Цей Кодекс встановлює умови та порядок відновлення платоспроможності боржника - юридичної особи або визнання його банкрутом з метою задоволення вимог кредиторів, а також відновлення платоспроможності фізичної особи.

ч.1 ст.2. Провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України;

ч.1 і 3 ст.4. Засновники (учасники, акціонери) боржника, власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, центральні органи виконавчої влади, органи Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень зобов'язані своєчасно вживати заходів для запобігання банкрутству боржника. Засновники (учасники, акціонери) боржника, власники майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, кредитори боржника, інші особи в межах заходів щодо запобігання банкрутству боржника можуть надати боржнику фінансову допомогу в розмірі, достатньому для погашення грошових зобов'язань боржника перед кредиторами, у тому числі зобов'язань щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування і відновлення платоспроможності боржника (санація боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство);

ч.7 ст.41. Боржник, власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, власник корпоративних прав боржника, а у випадках, передбачених законодавством, - третя особа протягом провадження у справі про банкрутство з метою погашення вимог кредиторів та закриття провадження у справі мають право задовольнити всі вимоги конкурсних кредиторів відповідно до реєстру вимог кредиторів, крім неустойки (штрафу, пені). (…) У разі задоволення всіх вимог кредиторів, крім неустойки (штрафу, пені), господарський суд ухвалою закриває провадження у справі про банкрутство. Вимоги щодо неустойки (штрафу, пені) вважаються погашеними, про що господарський суд зазначає в ухвалі.

п.5 ч.8 ст.48. До компетенції комітету кредиторів належить прийняття рішення про: надання згоди на продаж майна боржника (крім майна, що є предметом забезпечення) та погодження умов продажу майна боржника (крім майна, що є предметом забезпечення) у процедурі санації відповідно до плану санації або у процедурі ліквідації банкрута;  

ч.1 ст.61. Ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: (…) визначає початкову вартість майна банкрута; (…) продає майно банкрута  для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Кодексом;

ч.1 ст.63. Після проведення інвентаризації та отримання згоди на продаж майна ліквідатор здійснює продаж майна банкрута на аукціоні; початковою вартістю продажу майна банкрута є його вартість, визначена ліквідатором (…);

ч.1,ч.4 ст.68. Продаж майна боржника на аукціоні відбувається в електронній торговій системі (…); замовником аукціону є арбітражний керуючий, призначений господарським судом у порядку, встановленому цим Кодексом;

ч.1, 2, 4, 6 і 7 ст.75. Арбітражний керуючий визначає умови продажу за погодженням з комітетом кредиторів та забезпеченим кредитором (щодо майна, яке є предметом забезпечення); до обов'язкових умов продажу належать: склад майна (лот); початкова ціна; крок аукціону; арбітражний керуючий зобов'язаний направити умови продажу членам комітету кредиторів та протягом 20 днів з дня, коли вони одержали чи мали одержати умови продажу, скликати комітет кредиторів (…); комітет кредиторів, забезпечений кредитор можуть прийняти рішення про: надання згоди на продаж майна на запропонованих умовах; надання згоди на продаж майна, змінивши умови продажу; відмову в наданні згоди на продаж майна з обґрунтуванням причин; у разі якщо комітет кредиторів або забезпечений кредитор прийняв рішення про відмову в наданні згоди на продаж майна або не прийняв жодного рішення на засіданні комітету кредиторів чи протягом 20 днів з дня, коли забезпечений кредитор одержав чи мав одержати умови продажу, або якщо арбітражний керуючий не згоден з прийнятим комітетом кредиторів або забезпеченим кредитором рішенням, арбітражний керуючий зобов'язаний звернутися до суду; у такому разі умови аукціону визначаються судом;

ст.79. У разі закінчення аукціону без визначення переможця замовник аукціону протягом одного місяця зобов'язаний оголосити про проведення повторного аукціону; початковою ціною повторного аукціону є зменшена на 20 відсотків початкова ціна першого аукціону; у разі закінчення першого повторного аукціону без визначення переможця замовник аукціону протягом одного місяця (а якщо продається заставлене майно – протягом 45 днів) зобов'язаний оголосити про проведення другого повторного аукціону; початковою ціною другого повторного аукціону є зменшена на 25 відсотків початкова ціна першого повторного аукціону (…);

ст.80. Перший аукціон проводиться без можливості зниження початкової ціни; повторний аукціон може проводитися з можливістю зниження початкової вартості лише за згодою забезпеченого кредитора щодо майна, яке є предметом забезпечення, або за згодою комітету кредиторів щодо іншого майна, яке підлягає продажу; комітет кредиторів або забезпечений кредитор, надаючи згоду на проведення першого повторного аукціону з можливістю зниження початкової вартості, має право визначити граничну ціну, до якої може бути знижено початкову вартість під час проведення аукціону; другий повторний аукціон проводиться з можливістю зниження початкової ціни;

ч.1 і 5 ст.65. Після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс (…). Якщо майна банкрута вистачило для задоволення вимог кредиторів у повному обсязі, він вважається таким, що не має боргів і може продовжувати свою підприємницьку діяльність (…).

абз.2 ч.4 Прикінцевих та перехідних положень. Реалізація майна боржника здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу, крім майна боржника, оголошення про продаж якого опубліковане до дня введення в дію цього Кодексу; у разі непродажу такого майна його подальша реалізація здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу;

ч.1 ст.90. Господарський суд закриває провадження у справі про банкрутство, якщо: 4) відновлено платоспроможність боржника або погашені всі вимоги кредиторів згідно з реєстром вимог кредиторів; 5) затверджено звіт керуючого санацією або ліквідатора в порядку, передбаченому цим Кодексом; 8) господарським судом не встановлені ознаки неплатоспроможності боржника; 9) в інших випадках, передбачених законом.

ч.2 ст.90. Провадження у справі про банкрутство може бути закрито у випадках, передбачених пунктами (…) 5 частини першої цієї статті, на всіх стадіях провадження у справі про банкрутство (до та після визнання боржника банкрутом), у випадках, передбачених пунктами (…) 4, 8 і 9 частини першої цієї статті, - лише до визнання боржника банкрутом (…).

Пунктом 2 розділу ІІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" (від 02.10.2019 №145-ІХ (далі – Закон №145-ІХ) установлено, що у справах про банкрутство державних підприємств, у тому числі казенних підприємств, або акціонерних товариств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків, не застосовуються судова процедура санації, крім тих, що задіяні у виконанні державного оборонного замовлення, виробництві, розробленні, модернізації, ремонті, обслуговуванні озброєння та військової техніки, та судова процедура ліквідації, крім тих, що ліквідуються за рішенням власника протягом трьох років з дня набрання чинності цим Законом.

  1. Аналізуючи установлені обставини справи та норми чинного законодавства суд прийшов до таких висновків.

17.1. Рішення комітету кредиторів від 02.07.2020, яким погоджено продаж майна боржника на першому повторному аукціоні, згідно з умовами якого повторний аукціон проводиться без можливості зниження початкової ціни, прийняте у межах наданих комітету кредиторів повноважень та відповідає ч.2 ст.79 та ч.1 ст.80 Кодексу України з процедур банкрутства.

Вказані обставини є підставою для відмови у задоволенні вимоги ліквідатора банкрута в частині можливості зниження на першому повторному аукціоні початкової вартості майна, але не нижче 50% від початкової вартості повторного аукціону.

Рішення ж комітету кредиторів в частині визначення умов другого повторного аукціону, згідно з умовами якого повторний аукціон проводиться без можливості зниження початкової вартості, суперечить ч.3 ст.80 Кодексу України з процедур банкрутства, згідно з якою другий повторний аукціон проводиться з можливістю зниження початкової ціни.

Вказані обставини є підставою для задоволення вимог ліквідатора банкрута та визначення умов другого повторного аукціону судом.

17.2. У задоволенні клопотання Міністерства оборони України про закриття провадження у справі слід відмовити виходячи з наступного.

17.2.1. Єдиною метою здійснення провадження у справі про банкрутство згідно з Кодексом є задоволення вимог кредиторів, яка досягається або шляхом відновлення платоспроможності боржника, або шляхом визнання його банкрутом.

Іншої мети провадження у справі про банкрутство закон не визначає, тому й передбачає підставами закриття провадження у справі про банкрутство лише обставини за яких:

або відновлено платоспроможність боржника, або погашені всі вимоги кредиторів згідно з реєстром вимог кредиторів, або не встановлені ознаки неплатоспроможності боржника (п.4 і 8 ч.1 ст.90 Кодексу) – до відкриття ліквідаційної процедури;

або затверджено звіт ліквідатора в порядку, передбаченому цим Кодексом (п.5 ч.1 ст.90 та ст.65 Кодексу) – після відкриття ліквідаційної процедури;

або наявні інші випадки, передбачені законом (п.9 ч.1 ст.90 Кодексу).

Отже на стадії ліквідаційної процедури закриття провадження у справі про банкрутство можливе лише з підстави затвердження звіту ліквідатора банкрута, або якщо таку підставу прямо передбачено законом.

 Закриття провадження у справі про банкрутство з підстави затвердження звіту ліквідатора банкрута передбачає основною умовою "завершення всіх розрахунків з кредиторами". Цю умову може бути дотримано як шляхом проведення ліквідаційної процедури (через виявлення і продаж активів боржника), так і шляхом надання необхідних коштів власником майна (органом, уповноваженим управляти майном), який "з метою погашення вимог кредиторів та закриття провадження у справі має право задовольнити всі вимоги конкурсних кредиторів відповідно до реєстру вимог кредиторів (ч.7 ст.41 Кодексу).

Тому доводи власника (органу уповноваженого управляти державним майном) та прокурора Військової прокуратури Черкаського гарнізону про те, що справу про банкрутство необхідно закрити, оскільки начеб-то відсутній предмет спору у зв’язку з тим, що до боржника не можуть бути застосовані процедури санації чи ліквідації (відповідно до Закону №145-ІХ) суд відхиляє: 

оскільки вони не відповідають дійсності – предмет спору (а саме вимоги кредиторів) не зник. Власник жодного доводу про те, як ці вимоги будуть погашені та у які строки у разі закриття провадження у справі не вказує. Також власник не вказує жодного аргументу стосовно відновлення платоспроможності боржника та не вказує на жодну вчинену ним дію для досягнення цієї мети;

оскільки ними невірно тлумачиться норма Закону №145-ІХ – суд вважає, до боржника не може бути застосована процедура санації чи ліквідації, якщо її не було введено на момент набрання чинності цим законом. Закон №145-ІХ не передбачає додатково нової підстави для закриття провадження у справі про банкрутство, як це, наприклад, передбачено ч.5 ст.12 Закону України "Про приватизацію державних підприємств".

17.2.2. З аналізу матеріалів справи вбачається, що платоспроможність боржника не відновлено і він залишається неплатоспроможним. Закриття провадження у справі не призведе ні до відновлення платоспроможності боржника, ні до погашення вимог кредиторів, а навпаки – до погіршення майнового стану та нарощування боргів, в тому числі і штрафних санкцій.

За таких обставин закриття провадження у справі прямо суперечить і меті Кодексу і інтересам кредиторів.

Керуючись ст.234, 235 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

  1. Клопотання боржника у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Звєздічева М.О. від 10.07.2020 №02-19/109 задовольнити частково.

1.1. Затвердити наступні умови продажу майна Державного підприємства "Черкаське будівельно-монтажне управління" (вул.Одеська, 1, м.Черкаси, ідентифікаційний код 07848615) у процедурі ліквідації банкрута:

"Склад майна: Продаж майна ДП "ЧБМУ" здійснювати у складі сформованих ліквідатором та погоджених на засіданні комітету кредиторів від 02.07.2020 11-ти лотів.

Початкова ціна лотів: лот №1 -1694029,65 грн., лот №2 – 1095707,17 грн., лот №3 – 5919912,41 грн., лот №4 – 758085,50 грн.,  лот №5 – 56413,95 грн., лот №6 – 778046,25 грн., лот №7 – 181480 грн., лот №8 – 50460,00 грн., лот №9 – 52640,00 грн., лот №10 – 75830,00 грн., лот №11 – 35320,00 грн.

Крок аукціонів: 1%.

У разі закінчення аукціону(ів) без визначення переможця, оголосити про проведення повторного аукціону, на якому початковою ціною повторного аукціону є зменшена на 20 відсотків початкова ціна першого аукціону. Повторний аукціон проводити без можливості зниження початкової вартості.

У разі закінчення першого повторного аукціону без визначення переможця, провести другий повторний аукціон, на якому встановити початковою ціною другого повторного аукціону є зменшена на 25 відсотків початкова ціна першого повторного аукціону. Другий повторний аукціон проводити з можливістю зниження початкової ціни."

1.2. У решті вимог відмовити.

  1. У задоволенні клопотання Міністерства оборони України від 21.08.2020 №503/27/6437 про закриття провадження у справі відмовити повністю.

Ухвала суду набрала законної сили 14.09.2020. Ухвала суду може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду через суд першої інстанції в порядку та у строки, встановлені статтями 254-257 та п.17.5 розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

Повне судове рішення складено і підписано 01.10.2020.

Направити цю ухвалу ліквідатору банкрута, членам комітету кредиторів (5), Міністерству оборони України, Міністерству юстиції України, Військовій прокуратурі Черкаського гарнізону, Центральному міжрегіональному управлінню Міністерства юстиції (м.Київ).

Суддя                                                                                                              Ю.А. Хабазня