flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Ухвала по справі № 04/01/5026/1089/2011 від 16 травня 2019 року (у задоволенні заяви відмовлено)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА

16 травня 2019 року                                                  м. Черкаси                     Справа № 04/01/5026/1089/2011

Вх. суду № 5647/19 від 21.02.2019

Господарський суд Черкаської області

у складі головуючого судді Хабазні Ю.А.,

із секретарем судового засідання Ковбою І.М.,

у судове засідання не з’явились:

ліквідатор банкрута, представники від Уманської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області, ТОВ "Інтеркомбуд", ТОВ "Інтербудліфт", ТОВ "Київцентрбуд-1", Кальчук В.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси у приміщенні суду клопотання від 20.02.2019 №02-29/111

заявника, боржника у особі ліквідатора банкрута,

про витребування документів у колишнього головного бухгалтера боржника

у справі за заявою

ініціюючого кредитора, Товариства з обмеженою відповідальністю “Інфокол”,

до боржника, Приватного підприємства "Під ключ",

про визнання банкрутом,

УСТАНОВИВ:

1.Боржником у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Носань Н.С., подано клопотання від 20.02.2019 №02-29/111 з вимогою: витребувати від колишнього головного бухгалтера ПП "Під ключ" Кальчук Валентини Андріївни (10024, м.Житомр, вул.Шевченка,102, кв.154, реєстраційний номер облікової картки платника податків  1920504043):

 господарську, фінансову, бухгалтерську, реєстраційну та іншу документацію ПП "Під ключ", зокрема: первинні документи ті додатки до них, що фіксують факт виконання господарських операцій (касові, банківські документи, повідомлення банків і переказні вимоги, виписки банків, наряди на роботу, табелі, акти про приймання, здавання і списання майна, матеріалів, квитанції і накладні з обліку товарно-матеріальних цінностей, авансові звіти та ін.); інвентарні картки та журнали обліку основних засобів, довіреності на одержання грошових сум і товарно-матеріальних цінностей (у тому числі анульовані довіреності); облікові регістри (головна книга, журнали, допоміжні й контрольні книги, касові книги, оборотні відомості, ордери, рахунки, фактуру, накладні, квитанції, чекові книжки, касові прибуткові й видаткові ордери, акти, меморіальні ордери, бухгалтерські довідки); договори, угоди та інші документи;

усі первинні бухгалтерські документи, які підтверджують виникнення наступної дебіторської заборгованості, інвестицій та витрат, що обліковуються на балансі ПП "Під ключ": незавершені капітальні інвестиції (код рядка 1005) на суму 2100 грн.; дебіторська заборгованість  за продукцію, товари, роботи, послуги (код рядка 1125) на суму 58279700 грн.; дебіторська заборгованість за розрахунки з бюджетом (код рядка 1135) на суму 198600 грн.; інша поточна дебіторська заборгованість (код рядка 1155) на суму 60133600 грн.; витрати майбутніх періодів (код рядка 11700) на суму 5774600 грн.

зобов’язати Кальчук В.А. направити витребувані копії документів на адресу ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Носань Н.С. (а/с №177, м. Черкаси, 18001).

2.Ухвалою суду від 28.02.2019 клопотання призначено до розгляду на 19.03.2019; зобов'язано Кальчук В.А. до 15.03.2019 надати суду письмові пояснення по суті викладених у клопотанні ліквідатора банкрута від клопотання від 18.02.2019 №02-29/111 обставин і вимог та додати докази викладеному у поясненні.

Ухвалами суду від 19.03.2019 та від 09.04.2019 №2 розгляд справи було відкладено; задоволено клопотання ліквідатора банкрута від 19.03.2019 (вх.суду №8667/19 від 19.03.2019, а.с.99 т.58) та зобов'язано у Кальчук В.А. до 05.04.2019 (та повторно до 21.04.2019) надати суду письмові пояснення по суті викладених у ній питань, проведення судового засідання 22.04.2019 призначено в режимі відеоконференції з метою забезпечення участі Кальчук В.А..

Ухвалою  суду від 22.04.2019 розгляд справи відкладено на 16.05.2019 у зв'язку з тим, що, за повідомленням Кальчук В.А., нею на адресу суду були направлені письмові пояснення на виконання вказаних вище ухвал суду, однак до дня судового засідання, до суду не надійшли.

До дня цього судового засідання надійшли письмові пояснення Кальчук В.А. від 08.05.2019 №4 (вх.суду №14606/19 від 14.05.2019)

3.Боржник у заяві від 20.02.2019 №02-29/111 (а.с.60 т.58) та його представник у судових засіданнях вимоги підтримали повністю і пояснили,

що  наказом від 01.01.2005 №2-к головним бухгалтером ПП "Під ключ" було призначено Кальчук В.А., яка виконувала ці повноваження до визнання ПП "Під ключ" банкрутом;

що 09.07.2014 під час допиту Заворотного Ю.М. в якості свідка у ГСУ МВС України по кримінальному провадженню №12013000000000210 відносно Конашкова А.І. та Василевського П.Ю. за фактом розтрати останніми майна ПП "Під ключ", Заворотний Ю.М. зазначив, що бухгалтерські документи ПП "Під ключ" знаходяться у бухгалтера Кальчук В.Д.;

що постановою суду від 12.11.2015 було зобов'язано посадових осіб ПП "Під ключ" протягом п'ятнадцяти днів з дня призначення ліквідатора банкрута передати бухгалтерську та іншу документацію, печатки і штампи, матеріальні та інші цінності банкрута ліквідатору; що вказана вимога Кальчук В.А. виконана не була;

що ліквідатор банкрута направив на адресу Кальчук В.А. вимогу від 15.01.2019 №02-29/37 про передачу бухгалтерської документації ПП "Під ключ", однак відповіді та запитувані документів не отримав; що вказана вимога згідно з даними сайту ПАТ "Укрпошта" http://services.ukrposhta.ua/bardcodesingle/ за штрихкодовим ідентифікатором поштового відправлення №1800198013803 була вручена адресату 23.01.2019;

що 06.02.2019 ліквідатором банкрута було отримано лист Кальчук В.А. від 27.01.2019, у якому остання відмовилась передати бухгалтерську документацію банкрута з тих мотивів, що у неї така документація, а також печатки, штампи підприємства відсутні, що вона не володіє інформацією про їх місцезнаходження, що вона не працює на підприємстві чотири роки.

4.Кальчук В.А. у направлених суду поясненнях без дати і номеру (вх.суду №8012/19 від 13.03.2019, а.с.93 т.58) від 31.03.2019 №2 (вх.суду №10732/19 від 05.04.2019, а.с.126 т.58), від 17.04.2019 №3 (вх.суду №12575/19 від 23.04.2019, а.с.163 т.58), від 08.05.2019 №4 (вх.суду №14606/19 від 14.05.2019, а.с.227 т.58) та у судовому засіданні 22.04.2019 пояснила, що не може надати запитувані ліквідатором банкрута відомості, оскільки не працює на ПП "Під ключ" з 21.04.2015, про що свідчить запис у її трудовій книжці від 21.04.2015 №29 та наказ від 21.04.2015 №21-к; що за час її роботи у вказаному підприємстві  їй надавались копії первинних документів, необхідних для формування бухгалтерської та податкової звітності, які вона отримувала через електронну пошту; що оригіналів документів у неї не було, печатку вона не мала і не користувалась, фінансові та банківські документи не підписувала, оскільки не мала права підпису; що право першого підпису мали директори; що право другого підпису вона не мала; що директор, печатка та оригінали первинних документів знаходилися в офісі у м.Києві за адресою: вул.Клименка,15, куди згодом з відома керівництва було передане і програмне забезпечення бухгалтерського обліку 1-С; що усі отримані нею копії документів були повернуті колишньому директору Василевському П.Ю. на його усну вимогу; що вона, як найманий працівник, мала виконувати Правила внутрішнього трудового розпорядку та доручення директора, про що її було проінформовано при прийнятті на роботу Затуливітер М.В., який у той період був директором ПП "Під ключ"; що посадової інструкції у неї на той час не було; що вона не займалась створенням від імені ПП "Під ключ" первинних документів, договорів купівлі-продажу, актів приймання-передачі майна та майнових прав на житлову та нежитлову нерухомість у будинку по вул.Щербакова,52 у м.Києві, договорів на придбання товарно-матеріальних цінностей та продажу майнових прав; що фінансова та податкова звітність підписувалась ключами ЕЦП Василевського П.Ю., Заворотного М.Ю. та до 21.04.2015 Кальчук В.А., оскільки згідно з вимогами податкових органів приймалась лише в електронному вигляді; що про те, хто виконував обов'язки бухгалтера з 21.04.2015, а також підписував звітність не знає; що періодично, один раз на квартал чи раз на півроку, вона передавала податкові декларації та фінансову звітність, які були сформовані  в електронній звітності, касові прибуткові і видаткові ордери маршрутним таксі до м.Києва; що коли Василевський П.Ю. був у справах у м.Житомирі, пакет з копіями документів передавала йому особисто (орієнтовно 50-60 аркушів за квартал), така була домовленість; що із Заворотним Ю.М. особисто не знайома, що з 2010 року працювала виключно з Василевським П.Ю.; що оскільки баланс за 2014 рік складався більше чотирьох років тому, не пам'ятає назв дебіторів, кредиторів, їх даних, сум, дат виникнення заборгованості станом на 31.12.2014 та сум рядків по балансу, фактично балансу наразі не бачила; що відповідальним за збереження основних засобів був Затуливітер М.В. коли підприємство знаходилось у м.Житомирі; що інвентаризація основних засобів проводилась у жовтні; що інвентаризаційної відомості у неї немає, тому інформацією щодо назви, кількості та вартості основних засобів, а також  коли і на який об'єкт будівництва  вони передавались і в якому стані знаходились не володіє; що коли підприємство працювало у м.Києві, відповідальними за основні засоби були майстри, які координували діяльність підрядників на будівництві по вул.Щербакова,52 у м.Києві; що готівкових коштів на суму 897200,00 грн. у касі підприємства не пам'ятає (ліміт каси 0,00 грн.); що вказана сума рахувалась на рахунку у банку, назви якого не пам'ятає; що, можливо, вказаний рахунок був арештований або кошти було повернуто через суд, або списано на користь якогось з кредиторів за рішенням суду, також вказана сума могла частинами рахуватись у різних банках, які могли бути ліквідованими; що ПП "Під ключ" на будівництві по вул.Щербакова,52 у м.Києві виконувало функції генерального підрядника (пошук підрядних організацій, оплата підрядникам за виконані будівельно-монтажні роботи, пошук постачальників будівельних матеріалів, експертних організацій та ін.) згідно з договором генерального підряду між ПП "Під ключ" та КП "Житомирбудзамовник", дату та номер якого не пам'ятає; що на підставі вказаного договору ПП "Під ключ" уклало договір на капітальне будівництво по вул.Щербакова,52 у м.Києві з ТОВ "Ценренергобуд", дату та номер якого також не пам'ятає; що ПП "Під ключ", як генеральний підрядник, здійснювало перерахування коштів ТОВ "Центренергобуд" на будівництво, контроль за строками виконання будівельних робіт згідно з графіком, якість їх виконання, обсяги  виконаних будівельно-монтажних робіт, здійснювало контроль та технічний нагляд за відповідністю виконаних робіт проектній документації, будівельним нормам і правилам та кошторису будівництва, вирішення інших робочих питань, які виникали у процесі будівництва; що виконані будівельно-монтажні роботи ТОВ "Центренергобуд" здавались ПП "Під ключ" по акту виконаних робіт форми КБ-2 за підписами керівників сторін, та довідкою про вартість виконаних робіт за формою КБ-3, де було зазначено Замовника, Генпідрядника, Підрядника, номер договору, які роботи були виконані за місяць, їх вартість, а також вартість з початку року, погоджена сторонами договору у особі їх керівників; що як первинний документ для проведення їй потрібна була лише довідка КБ-3, один аркуш. Надала пояснення по рядках балансу за 2014 рік, зазначила, зокрема, що на балансі ПП "Під ключ" рахувались дві будівлі (колишні казарми) у м.Бердичеві по вул.Білопільській, які згодом були передані на баланс Міської ради м.Бердичева, земельних ділянок, транспортних засобів ПП "Під ключ" не мало (транспортні засоби орендувались у КП "Житомирбудзамовник"), у наявності були риштування, електроінструменти вартістю більше 1500,00 грн., два трансформатори (які мали бути встановлені на підстанції електропостачання будинку) та ліфти (які мали бути встановлені у будинку), наявна заборгованість підприємства перед ТОВ "Центренергобуд" за виконання робіт з капітального будівництва будинку по вул.Щербакова,52 у м.Києві, заборгованість з податку на додану вартість за грудень тощо.

5.Прокурор заявлені вимоги підтримав.

6.Учасники провадження у справі про банкрутство боржника (ліквідатор банкрута, члени комітету кредиторів /Уманська ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області, ТОВ "Інтеркомбуд", ТОВ "Інтербудліфт", ТОВ "Київцентрбуд-1", Прокуратура Черкаської області), а також Кальчук В.А. були належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, однак їх повноважні представники у судове засідання не з’явились і про причини неявки не повідомили.

У справі наявні поштові повідомлення про вручення ухвали суду про дату, час і місце судового засідання ліквідатору банкрута, Кальчук В.А., членам комітету кредиторів (Уманській ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області,.тоВ "Інтербудліфт", ТОВ "Інтеркомбуд"), Прокуратурі Черкаської області.

Кальчук В.А. у направленому суду клопотанні від 08.05.2019 №4 (вх.суду №14606/19 від 14.05.2019, а.с.227 т.58) просила розгляд вимог здійснити без її участі. 

Ухвала суду, направлена на адресу ТОВ "Київцентрбуд-1", повернута поштою з відміткою "за закінченням встановленого строку зберігання". Так, ухвала суду була направлена за адресою місцезнаходження вказаної особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, оскільки ця особа не повідомила суду іншої адреси. Зокрема, вказана адреса міститься у заяві, яка була подана цією особою у справу та в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до ч.7 ст.120 ГПК України у разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу (…), за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Отже кредитор ТОВ "Київцентрбуд-1" був належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, однак участі повноважного представника у судове засідання не забезпечив, про причини його неявки до суду не повідомив.

Явка учасників справи обов’язковою не визнавалась.

Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, у зв’язку з чим суд розглянув справу за наявними в ній матеріалами без участі учасників справи, які не з’явились.

При вирішенні поданої на розгляд заяви судом застосовуються положення Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у новій редакції згідно із Законом України від 22.12.2011 №4212-VI, чинній з 19.01.2013, далі – Закон №4212-VI).

Відповідно до ст.233 ГПК України у судовому засіданні приєднано вступну та резолютивну частини судового рішення.

7.Дослідивши наявні у справі докази суд встановив наступне.

Ухвалою суду від 23.05.2011 відкрито провадження у справі про банкрутство боржника. Постановою суду від 12.11.2015 боржника визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру. Ухвалою суду від 30.11.2017 №1 ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Носань Н.С.

Відповідно до наказу ПП "Під ключ" від 01.01.2005 №2-к та записів у трудовій книжці з 01.01.2005 на посаду головного бухгалтера підприємства було призначено Кальчук В.А. На цій посаді Кальчук В.А. працювала до 21.04.2015 (а.с.65,95 т.58).

Згідно з протоколом допиту свідка від 09.07.2014, складеним старшим слідчим в ОВС ГСУ МВС України Фаренюком О.С. під час досудового розслідування кримінального провадження №12013000000000210 за підозрою Конашкова А.І. та Василевського П.Ю. за фактом розтрати ними майна ПП "Під ключ" шляхом зловживання своїм  службовим становищем в особливо великих розмірах за ч.5 ст.191 КК України, колишній директор ПП "Під ключ" Заворотний Ю.М. пояснив, що бухгалтерські документи підприємства знаходяться у бухгалтера Кальчук В.А. (а.с.68 т.58).

Ліквідатор банкрута звернувся до Кальчук В.А. з вимогою від 15.01.2019 №02-29/37 про передачу йому бухгалтерської та іншої документації банкрута. Вказана вимога згідно з даними сайту ПАТ "Укрпошта" http://services.ukrposhta.ua/bardcodesingle/ за штрихкодовим ідентифікатором поштового відправлення №1800198013803 була вручена адресату 23.01.2019 (а.с.73-75 т.58). 06.02.2019 ліквідатором отримано відповідь Кальчук В.А. від 27.01.2019, у якій остання повідомила, що будь-яка документації ПП "Під ключ", а також печатки, штампи у неї відсутні, що інформацією про їх місцезнаходження вона не володіє, що не працює на підприємстві 4 роки (а.с.76 т.58).

Згідно з наданими у ході судових засідань Кальчук В.А. поясненнями вона складала документи фінансової звітності у м.Житомир на підставі документів, які передавались їй з м.Києва або особисто Василевським П.Ю., або електронною поштою, які вона після цього повертала останньому.

  1. Відповідно до ч.2 і ч.6 ст. 41 Закону-4212: до повноважень ліквідатора віднесено здійснення інвентаризації та оцінки майна банкрута згідно з законодавством, формування ліквідаційної маси, вжиття заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб тощо; протягом п’ятнадцяти днів з дня призначення ліквідатора відповідні посадові особи банкрута зобов’язані передати бухгалтерську та іншу документацію банкрута, печатки і штампи, матеріальні та інші цінності банкрута ліквідатору. У разі ухилення від виконання зазначених обов’язків відповідні посадові особи банкрута несуть відповідальність відповідно до законів України.

Відповідно до ст.8 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" відповідальність за організацію бухгалтерського обліку  та забезпечення фіксування фактів здійснення  всіх  господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років,  несе  власник  (власники)  або  уповноважений  орган (посадова   особа),   який   здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.

9.Аналізуючи установлені у справі обставини та вищевказані норми чинного законодавства суд вважає, що вимога про зобов’язання колишнього головного бухгалтера Кальчук В.А. передати бухгалтерську та іншу документацію, матеріальні та інші цінності банкрута ліквідатору задоволенню не підлягає, оскільки заявником не вказано нормативних актів та у справу не надано доказів покладення на головного бухгалтера обов’язку зберігати вищевказані документи, матеріальні активи та інші цінності (в т.ч. і документи фінансово-господарської діяльності).

Керуючись ст.234, 235 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

У задоволенні заяви боржника у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Носань Н.С., від 20.02.2019 №02-29/111 відмовити повністю.

Ухвала суду набрала законної сили 21.05.2019. Ухвала суду може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду в порядку та у строки, встановлені статтями 254-257 та п.17.5 розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

Повне судове рішення складено і підписано 21.05.2019.

Направити цю ухвалу рекомендованим листом з повідомленням ліквідатору банкрута, членам комітету кредиторів (4), Прокуратурі Черкаської області, Кальчук В.А. (10024, м.Житомир, вул.Шевченка,102, кв.154).

Суддя                                                                                                           Ю.А. Хабазня