flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Ухвала по справі № 925/181/20 від 3 серпня 2021 року (3) (відмовлено у задоволенні клопотання, задоволено клопотання)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА

03 серпня 2021 року                                              м. Черкаси                                       Справа № 925/181/20

Вх. суду № 8473/21 від 26.05.2021

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Хабазні Ю.А., із секретарем судового засідання Безверхою І.М.,

у судове засідання не з’явились: ліквідатор банкрута, представники від Головного управління ДПС у Черкаській області, Сокирко Д.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси у приміщенні суду клопотання від 24.05.2021 №925/181/20/380

заявника, боржника у особі ліквідатора банкрута,

про витребування доказів у Сокирко Діани Юріївни

у справі за заявою

ініціюючого кредитора, Головного управління ДПС у Черкаській області,

до боржника, Товариства з обмеженою відповідальністю "Селена",

про банкрутство юридичної особи

УСТАНОВИВ:

  1. Боржником у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Голінного А.М., у межах справи про банкрутство подано заяву від 24.05.2021 №925/181/20/380 з вимогами:

витребувати від Сокирко Діани Юріївни (18001, м.Черкаси, вул.Героїв Дніпра, 81, кв.416, дата народження: 01.06.1989, реєстраційний номер облікової картки платника податків 3265916208) належним чином засвідчені копії: договору оренди приміщення №18 від 01.01.2016 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами, актами, тощо; договору оренди приміщення №4/Б від 01.01.2016 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами, актами, тощо; договору оренди приміщення №5/К від 01.01.2016 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами, актами, тощо; договору оренди приміщення №19 від 20.09.2015 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами, актами, тощо; договору оренди приміщення №20 від 07.06.2017 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами, актами, тощо; договору поворотної фінансової допомоги від 14.07.2016 №ВФП1407/2 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами, актами, тощо; договору поворотної фінансової допомоги від 30.05.2016 №ВФП3005 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами, актами, тощо; договору поворотної фінансової допомоги від 14.08.2017 №ВФП1408 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами, актами, тощо; договору поворотної фінансової допомоги від 21.10.2015 №ВФП2110 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами, актами, тощо;

уповноважити ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю "Селена" (19622, Черкаська область, Черкаський район, с. Свидівок, вул. Дахнівська, 21, ідентифікаційний код 31537129), арбітражного керуючого Голінного Андрія Михайловича (свідоцтво №1407 від 16.07.2013, поштова адреса: 18035, м. Черкаси, вул. Канівська, 7, кв.66, реєстраційний номер облікової картки платника податків 2913506757; адреса офісу: 18030, м. Черкаси, вул. Чигиринська, 13) на отримання від Сокирко Діани Юріївни витребуваних копій документів.

  1. Заяву обґрунтовано тим, що між ТОВ "Селена" та фізичною особою-підприємцем Сокирко Д.Ю. виникали правовідносини на підставі, зокрема, договорів оренди приміщення: від 01.01.2016 №18, від 01.01.2016 №4/Б, від 01.01.2016 №5/К, від 20.09.2015 №19, від 07.06.2017 №20 та договорів поворотної фінансової допомоги: від 14.07.2016 №ВФП1407/2, від 30.05.2016 №ВФП3005, від 14.08.2017 №ВФП1408, від 21.10.2015 №ВФП2110; що вказані документи у ліквідатора банкрута відсутні; що 07.12.2020 ліквідатор банкрута звернувся до Сокирко Д.Ю. із запитом від 04.12.2020 №925/181/20/997 для отримання копій усіх первинних та інших документів, які укладались між фізичною особою-підприємцем Сокирко Д.Ю. та ТОВ "Селена", з усіма додатками, змінами, актами, складеними щодо вказаних вище договорів, тощо; що будь-якої відповіді на надісланий запит від Сокирко Д.Ю. ліквідатор не отримав; що запитувані документи можуть встановити обставини передачі в оренду майна банкрута, надання безвідсоткової фінансової допомоги, виникнення у Сокирко Д.Ю. грошових зобов'язань перед банкрутом.
  2. Учасники провадження у справі про банкрутство боржника, які не прибули у судове засідання, були належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, однак їх повноважні представники у судове засідання не з’явились і про причини неявки не повідомили.

Ухвала суду, направлена на адресу Сокирко Д.Ю., повернута поштою з відміткою про відсутність адресата за вказаною адресою. Ухвала була направлена за адресою місця проживання (перебування) вказаної особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, оскільки ця особа не повідомила суду іншої адреси. Зокрема, вказана адреса міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також у довідці Управління з питань державної реєстрації Черкаської міської ради від 04.06.2021 №11702-01-21 (вх.суду №9208/21 від 07.06.2021) про реєстрацію місця проживання чи перебування особи.

Відповідно до ч.10 ст.6 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні": реєстрація місця проживання здійснюється тільки за однією адресою; у разі якщо особа проживає у двох і більше місцях, вона здійснює реєстрацію місця проживання за однією з цих адрес за власним вибором; за адресою зареєстрованого місця проживання з особою ведеться офіційне листування та вручення офіційної кореспонденції. Відповідно до ст.27 ГПК України для цілей визначення підсудності відповідно до цього Кодексу місцем проживання фізичної особи, яка не є підприємцем, визнається зареєстроване у встановленому законом порядку місце її проживання або перебування.

Відповідно до ч.4 ст.122 ГПК України відповідач, третя особа, свідок, зареєстроване місце проживання (перебування), місцезнаходження чи місце роботи якого невідоме, викликається в суд через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання. З опублікуванням оголошення про виклик відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи. Таке оголошення судом було здійснене.

Відповідно до ч.7 ст.120 ГПК України у разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу (…), за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Відповідно до п.5 ч.6 ст.242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки (…) про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Отже Сокирко Д.Ю. була належним чином повідомлена про час і місце розгляду справи, однак участі повноважного представника у судове засідання не забезпечила, про причини його неявки до суду не повідомила.

  1. Явка учасників справи обов’язковою не визнавалась.

Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, у зв’язку з чим суд розглянув справу за наявними в ній матеріалами без участі учасників справи, які не з’явились.

  1. При вирішенні поданої на розгляд заяви судом застосовуються положення Кодексу України з процедур банкрутства.

Відповідно до ст.233 ГПК України у судовому засіданні приєднано до матеріалів справи вступну та резолютивну частини судового рішення.

  1. Дослідивши наявні у справі докази суд встановив наступне.

08.12.2014 згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Сокирко Діана Юріївна зареєстрована як фізична особа-підприємець.

10.12.2018 підприємницьку діяльність фізичної особи-підприємця Сокирко Д.Ю. припинено за власним рішенням, про що здійснено відповідний запис у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

03.03.2020 ухвалою суду відкрито провадження у справі про банкрутство боржника.

07.07.2020 постановою суду боржника визнано банкрутом, ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Голінного А.М.

03.11.2020 згідно із заключною випискою АТ КБ "ПриватБанк" №20.1.0.0.0/7-201009/7090 по поточному рахунку ТОВ "Селена" №UA633543470000026008060731464 за період з 01.01.2016 по 31.12.2016 між ТОВ "Селена" та фізичною особою-підприємцем Сокирко Д.Ю. було здійснено взаємне перерахування грошових коштів: 17.11.2016 – у сумі 6000,00 грн. з призначенням платежу: "Повернення фін. допомоги зг. дог.№ВФП1407/2 від 14.07.16 у сумі 6000,00 грн., без ПДВ"; 19.10.2016 – у сумі 7000,00 грн. з призначенням платежу: "Повернення фін.допомоги зг.дог.№ВФП1407/2 від 14.07.16 у сумі 7000,00 грн., без ПДВ"; 19.08.2016 – у сумі 53000,00 грн. з призначенням платежу: "Надання поворотної фіндоп.зг.дог. №ВФП1407/2 від 14.07.16 у сумі 53000,00 грн., без ПДВ; 11.08.2016 – у сумі 132000,00 грн. з призначенням платежу: "Повернення фін допомоги зг. дог. №ВФП1407/2 від 14.07.16 у сумі 132000,00 грн., без ПДВ"; 11.08.2016 – у сумі 43356,78 грн. з призначенням платежу "Повернення предоплати зг.дог. №18 від 01.01.16 у сумі 43356,78 грн., в т.ч. ПДВ – 7226,13 грн.; 04.08.2016 – у сумі 43500,00 грн. з призначенням платежу: "За оренду прим. та ком. Витр. За 08 2016 зг. дог. №20 від 01.01.16 у сумі 43500,00 грн., в т.ч. ПДВ – 7250,00 грн."; 15.07.2016 – у сумі 100000,00 грн. з призначенням платежу "Надання повторотної фіндоп. Зг. дог. №ВФП1407/2 від 14.04.16 у сумі 100000,00 без ПДВ"; 14.07.2016 – у сумі 95000,00 грн. з призначенням платежу "Надання поворотної фіндоп. Зг. дог. №ВФП1407/2 від 14.07.16 у сумі 95000,00 без ПДВ; 13.07.2016 – у сумі  107120,00 грн. з призначенням платежу "За оренду прим. та ком. витр. За 06-07 2016 зг. дог.№4/Б від 01.01.16 у сумі 107120,00 грн., в т.ч. ПДВ – 17853,33 грн.; 16.06.2016 – у сумі 19680,00 грн. з призначенням платежу "За оренду приміщення за червень 2016 зг. дог. №4/Б від 01.01.16 у сумі 19680,00 грн., в т.ч. ПДВ – 3280,00 грн."; 13.06.2016 – у  сумі 5000,00 грн. з призначенням платежу "За оренду приміщення за 2 кв 2016 зг. дог. №5/К від 01.01.16 у сумі 5000,00 грн., в т.ч. ПДВ – 833,33 грн.; 01.06.2016 – у сумі 8000,00 грн. з призначенням платежу "За оренду приміщення за червень 2016 зг. дог. №19 від 20.09.15 у сумі 8000,00 грн., в т.ч. ПДВ – 1333,33 грн."; 31.05.2016 – у сумі 296,40 грн. з призначенням платежу "Компенсація ком.витрат за травень 2016 зг.рф 92 від 18.05.16 у сумі 296,40 грн., в т.ч. ПДВ – 49,40 грн.; 30.05.2016 – у сумі 55600,00 грн. з призначенням платежу ".надання поворотної фін допомоги зг. дог. №ВФП3005 від 30.05.16 у сумі 55600,00 грн., без ПДВ; 04.05.2016 – у сумі 19440,00 грн. з призначенням платежу "За оренду приміщення за травень 2016 зг. дог. №19 від 20.09.15 у сумі 19440,00 грн., в т.ч. ПДВ – 3240,00 грн.; 12.01.2016 – у сумі 13000,00 грн. з призначенням платежу "Компенсація ком.витрат за січень 2016 зг.рф б/н від 12.01.16 у сумі 13000,00 грн., в т.ч. ПДВ – 2166,67 грн.; 12.01.2016 – у сумі 14440,00 грн. з призначенням платежу "За оренду приміщення за січень 2016 зг.дог. №19 від 20.09.15 у сумі 14440,00 грн., в т.ч. ПДВ – 2406,67 грн.

03.11.2020 згідно із заключною випискою АТ КБ "ПриватБанк" №20.1.0.0.0/7-201009/7090 по поточному рахунку ТОВ "Селена" №UA633543470000026008060731464 за період з 01.01.2017 по 31.12.2017 між ТОВ "Селена" та фізичною особою-підприємцем Сокирко Д.Ю. було здійснено взаємне перерахування грошових коштів: 15.10.2017 – у сумі 4200,00 грн. з призначенням платежу "За оренду прим. та ком. витр. За 10 2017 зг. дог. №20 від 07.06.17 у сумі 4200,00 грн., в т.ч. ПДВ – 700,00 грн.; 12.09.2017 – у сумі 95000,00 грн. з призначенням платежу "Надання поворотної фіндоп. Зг. дог. №ВФП1408 від 14.08.17 у сумі 95000,00 без ПДВ;  11.09.2017 – у сумі 45000,00 грн. з призначенням платежу "Надання поворотної фіндоп. зг.дог. №ВФП1408 від 14.08.17 у сумі 45000,00 без ПДВ; 08.09.2017 – у сумі 43462,00 грн. з призначенням платежу "Надання поворотної фіндоп. зг. дог. №ВФП1408 від 14.08.17 у сумі 43462,00 без ПДВ;08.09.2017 – у сумі 40300,00 грн. з призначенням платежу "Надання поворотної фіндоп. зг. дог. №ВФП1408 від 14.08.17 у сумі 40300,00 без ПДВ; 08.09.2017 – у сумі 59700,00 грн. з призначенням платежу "За оренду прим. та ком. витр. За 09 2017 зг. дог. №20 від 07.06.17 у сумі 59700,00 грн., в т.ч. ПДВ – 9950,00 грн.; 20.04.2017 – у сумі 2000,00 грн. з призначенням платежу "Повернення фін допомоги зг. дог. №ВФП1407/2 від 14.07.16 у сумі 2000,00 грн., без ПДВ; 20.02.2017 – у сумі 1000,00 грн. з призначенням платежу "Повернення фін допомоги зг. дог. №ВФП1407/2 від 14/08/16 у сумі 1000,00 грн., без ПДВ".

03.11.2020 згідно із заключною випискою АТ КБ "ПриватБанк" №20.1.0.0.0/7-201009/7090 по поточному рахунку ТОВ "Селена" №UA633543470000026008060731464 за період з 01.01.2015 по 31.12.2015 між ТОВ "Селена" та фізичною особою-підприємцем Сокирко Д.Ю. було здійснено взаємне перерахування грошових коштів: 22.12.2015 – у сумі 30000,00 грн. з призначенням платежу "Надання поворотної фін допомоги зг. дог. №ВФП2110 від 21.10.15 у сумі 30000,00 грн., без ПДВ"; 07.12.2015 – у сумі 19440,00 грн. з призначенням платежу "За оренду приміщення за грудень 2015 зг. дог. №19 від 20.09.15 у сумі 19440,00 грн., в т.ч. ПДВ – 3240,00 грн."; 30.11.2015 – у сумі 25800,00 грн. з призначенням платежу "Компенсація ком. витрат за листопад 2015 зг. ОУ-481 від 30.11.15 у сумі 25800,00 грн., в т.ч. ПДВ – 4300,00 грн.

07.12.2020 ліквідатор банкрута звернувся до фізичної особи-підприємця Сокирко Д.Ю. із запитом від 04.12.2020 №925/151/20/997 для отримання: копій усіх договорів, які укладались між ТОВ "Селена" та Сокирко Д.Ю. з усіма додатками, змінами, актами, укладеними на їх виконання; інформації про те, чи були між ТОВ "Селена" та Сокирко Д.Ю. станом на 07.07.2020 та станом на сьогоднішній день  чинні ті або інші  договори (якщо так, вказати конкретний договір та станом на яку дату він чинний), про загальний обсяг наданих послуг й проведених розрахунків за період існування між сторонами взаємовідносин, про наявність станом на 07.07.2020 та станом на сьогоднішній день заборгованості Сокрико Д.Ю. перед ТОВ "Селена" (надати розрахунок такої заборгованості, період її виникнення, правові підстави виникнення), будь-якої відповіді на який не отримав. Поштове відправлення із вказаним вище запитом адресатом не отримано, повернуто поштою відправнику у зв'язку із закінченням терміну зберігання.

26.05.2021 ліквідатор банкрута звернувся до суду з клопотанням, що розглядається.

  1. Відповідно до норм Господарського процесуального кодексу України:

ч.6 ст.12. Господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом";

ч.1, 4, 7-9 ст.81. Учасник справи у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування доказів судом. Таке клопотання повинно бути подане в строк, зазначений в частинах другій та третій статті 80 цього Кодексу. Якщо таке клопотання заявлено з пропуском встановленого строку, суд залишає його без задоволення, крім випадку, коли особа, яка його подає, обґрунтує неможливість його подання у встановлений строк з причин, що не залежали від неї; у разі задоволення клопотання суд своєю ухвалою витребовує відповідні докази; будь-яка особа, в якої знаходиться доказ, повинна видати його на вимогу суду; особи, які не мають можливості подати доказ, який витребовує суд, або не мають можливості подати такий доказ у встановлені строки, зобов’язані повідомити про це суд із зазначенням причин протягом п’яти днів з дня вручення ухвали; у разі неповідомлення суду про неможливість подати докази, витребувані судом, або неподання таких доказів без поважних причин, суд застосовує до відповідної особи заходи процесуального примусу, передбачені цим Кодексом.

Згідно з нормами Кодексу України з процедур банкрутства:

п.5 ч.1 ст.12. Арбітражний керуючий користується усіма правами розпорядника майна, керуючого санацією, керуючого реструктуризацією, керуючого реалізацією, ліквідатора відповідно до законодавства, у тому числі має право запитувати та отримувати документи або їх копії від юридичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування та від фізичних осіб за їхньою згодою;

п.3 ч.2 ст.12. Арбітражний керуючий зобов'язаний проводити аналіз фінансово-господарського стану, інвестиційної та іншої діяльності боржника та становища на ринках боржника та подавати результати такого аналізу до господарського суду разом з документами, що підтверджують відповідну інформацію;

ч.1 ст.61. Ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: (…) аналізує фінансовий стан банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; формує ліквідаційну масу; заявляє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості; (…) вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб.

Згідно з нормами Цивільного кодексу України:

ч.2 ст.50. Фізична особа здійснює своє право на підприємницьку діяльність за умови її державної реєстрації в порядку, встановленому законом; інформація про державну реєстрацію фізичних осіб - підприємців є відкритою;

ч.1 ст.51. До підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин.

Згідно з нормами Господарського кодексу України:

п.2 ч.2 ст.55. Суб'єктами господарювання є (…) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці;

ч.2, 3 і 8 ст.19. Суб'єкти господарювання підлягають державній реєстрації відповідно до цього Кодексу та закону. Держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб'єктів господарювання у таких сферах: збереження та витрачання коштів і матеріальних цінностей суб'єктами господарських відносин – за станом і достовірністю бухгалтерського обліку та звітності; фінансових, кредитних відносин, валютного регулювання та податкових відносин – за додержанням суб'єктами господарювання кредитних зобов'язань перед державою і розрахункової дисципліни, додержанням вимог валютного законодавства, податкової дисципліни. Усі суб'єкти господарювання, відокремлені підрозділи юридичних осіб, виділені на окремий баланс, зобов'язані вести первинний (оперативний) облік результатів своєї роботи, складати та подавати відповідно до вимог закону статистичну інформацію та інші дані, визначені законом, а також вести (крім громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які провадять господарську діяльність і зареєстровані відповідно до закону як підприємці) бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно із законодавством.

Згідно з нормами ст.44 Податкового кодексу України:

п.44.1. Для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

п.44.3. Платники податків зобов’язані забезпечити зберігання документів, визначених  пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов’язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством термінів, але не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до     статей 39     та     39-2     цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності, та документів, пов’язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - не менш як 1095 днів з дня завершення терміну їх дії).

44.5. У разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов'язаний у п'ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації, надано авторизацію відповідно до Митного кодексу України     або дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень. Платник податків зобов'язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

Згідно із Законом України "Про національний архівний фонд":

ч.3 ст.4 Юридичні та фізичні особи зобов’язані забезпечувати збереженість Національного архівного фонду та сприяти його поповненню;

ст.5. Національний архівний фонд формується у порядку, встановленому цим Законом, з архівних документів державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій усіх форм власності, а також архівних документів громадян і їх об’єднань;

ч.1, 3 і 4 ст.6. Внесення документів до Національного архівного фонду або вилучення документів з нього здійснюється на підставі експертизи їх цінності комісією з фахівців архівної справи і діловодства, представників наукової і творчої громадськості, інших фахівців. Забороняється знищення документів без попереднього проведення експертизи їх цінності. Під час проведення експертизи цінності документів експертні комісії керуються типовими та галузевими переліками видів документів з нормативно встановленими строками їх зберігання, затвердженими відповідно до законодавства.

Згідно з Переліком типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженим наказом міністерства юстиції України від 12.04.2021 №578/5:

п.1.4. Цей Перелік є нормативно-правовим актом, призначеним для використання всіма організаціями при визначенні строків зберігання документів, їх відборі на постійне та тривале (понад 10 років) зберігання (далі     – архівне зберігання) або для знищення. Цей Перелік може використовуватися також фізичними особами – підприємцями;

п.1.7. Строки зберігання документів, визначені в цьому Переліку, є мінімальними, їх не можна скорочувати. Продовження в організаціях строків зберігання документів, передбачених цим Переліком, допускається у випадках, якщо ця потреба спричинена специфічними особливостями роботи конкретної організації;

п.2.10. Обчислення строків зберігання документів проводиться з 01     січня року, який іде за роком завершення їх діловодством. Наприклад, обчислення строку зберігання справ, завершених діловодством у 2011 році, починається з 01 січня 2012 року. Строки зберігання науково-технічної документації (НТД) обчислюються з 01 січня року, який  іде за роком завершення розробки теми, проекту;

ст.330 підп.4.2 п.4 розділу 1 "Документи, що створюються в управлінській діяльності". Договори, угоди (аудиторські,  господарські, операційні тощо) зберігаються три роки після закінчення строку дії договору, угоди, за умови завершення перевірки державними податковими органами з питань дотримання податкового законодавства, а для органів виконавчої влади, державних фондів, бюджетних організацій, суб'єктів господарювання державного сектору економіки, підприємств і організацій, які отримували кошти з бюджетів усіх рівнів та державних фондів або використовували державне чи комунальне майно, - ревізії, проведеної органами державного фінансового контролю за сукупними показниками фінансово-господарської діяльності. У разі виникнення спорів (суперечок), порушення кримінальних справ, відкриття судами провадження у справах - зберігаються до ухвалення остаточного рішення.

Правилами організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 №1000/5 врегульовано наступне:

п.1 гл.3 розд.V. На підставі поданих структурними підрозділами актів про вилучення для знищення документів, не внесених до НАФ, що підлягають знищенню у зв’язку із закінченням строків їх зберігання, та проведеної експертизи цінності документів в архіві установи складається акт про вилучення для знищення документів, не внесених до НАФ, за формою, наведеною в     додатку 15     до цих Правил. Акт структурного підрозділу оформлюється у вигляді таблиці, що містить графи, передбачені зведеним актом про вилучення для знищення документів, не внесених до НАФ. Акт підписує керівник структурного підрозділу;

п.2. гл.3 розд.V. Акт про вилучення для знищення документів, не внесених до НАФ, складається у двох примірниках, як правило, на справи всієї установи. (...) Справи включаються в акт про вилучення для знищення документів, не внесених до НАФ, якщо передбачений для них строк зберігання закінчився до 01 січня року, в якому складено акт;

п.5 гл.3 розд.V. У разі внесення до акта про вилучення для знищення документів, не внесених до НАФ, первинної фінансової та бухгалтерської документації установа додає до нього довідку про проведення перевірки органами доходів і зборів або ревізії чи державного фінансового аудиту з питань дотримання податкового, митного та іншого законодавства (крім державного фінансового аудиту окремих господарських операцій) органами державного фінансового контролю. У довідці також зазначаються відомості про наявність або відсутність: (...) спорів (суперечок), порушення кримінальних справ, відкриття судами проваджень у справах. Довідка підписується керівником установи та скріплюється печаткою установи (за наявності);

п.6. гл.3 розд.V. Погоджені (схвалені) акти про вилучення для знищення документів, не внесених до НАФ, затверджуються керівником установи, після чого установа має право знищити документи.

  1. Аналізуючи установлені обставини справи та норми чинного законодавства суд прийшов до таких висновків.

8.1. До діяльності фізичних осіб-підприємців застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб (ст.51 ЦК України), в тому числі й акти, згідно з якими фізична особа-підприємець зобов'язана вести первинний (оперативний) облік результатів своєї роботи (ст.55 і 19 ГК України), зобов’язана зберігати первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, документи фінансової звітності та інші документи для цілей оподаткування не менш як 1095 днів (ст.44 ПК України), зобов’язана забезпечувати збереженість Національного архівного фонду, зобов’язана знищувати документи лише на підставі експертизи їх цінності комісією з фахівців архівної справи і діловодства зі складенням відповідного акту про вилучення для знищення документів. Знищення документів до закінчення установлених строків зберігання, без проведення експертизи їх цінності і без складення акта на знищення забороняється (ст.4-6 Закону України" Про національний архівний фонд").

Сокирко Д.Ю. припинила свою підприємницьку діяльність 10.12.2018, про що свідчить запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Отже Сокирко Д.Ю. як фізична особа, яка здійснювала підприємницьку діяльність, зобов’язана зберігати витребувані документи не менш як три роки (зокрема, з дня закінчення дії договорів та за умови завершення перевірки державними податковими органами). Лише після закінчення цього строку у неї виникає право на знищення цих документів, яке може бути реалізоване шляхом проведення експертизи їх цінності комісією з фахівців архівної справи і діловодства, складення акта про вилучення для знищення документів та акта про знищення.

8.2. Кожна особа (в тому числі і юридична) має право на отримання інформації, яка стосується цієї особи. Розпорядник інформації має право не надати особі інформацію про неї лише у випадку, передбаченому законом.

Зокрема, юридична особа має право запитувати інформацію, яка є інформацією про неї, в тому числі запитувати документи, які створені нею чи які створені іншими особами, але мають наслідком виникнення, зміну або припинення прав і обов’язків такої юридичної особи.

Боржник (ТОВ "Селена") є стороною угод щодо правовідносин з перерахування коштів, тому наявні у фізичної особи Сокирко Д.Ю. документи, створені за участю боржника, стосуються його майна, прав і обов’язків, дослідити і проаналізувати які є обов’язком ліквідатора банкрута.

Обставини не надання Сокирко Д.Ю. документів, які були витребувані ліквідатором банкрута, суд оцінює як незаконну відмову у наданні витребуваних документів та інформації з огляду на ненадання документального підтвердження (акту про вилучення для знищення документів, складеного відповідно до глави 3 розділу V Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 №1000/5) правомірності своїх дій.

8.3. Будь-якому праву однієї сторони кореспондує обов’язок іншої сторони, тобто юридичні особи, органи державної влади і органи місцевого самоврядування, фізичні особі-підприємці, фізичні особи (за їх згодою) зобов’язані надавати документи, копії, інформацію ліквідатору банкрута на його запит.

Суд вважає, що витребовувані документи первинного бухгалтерського обліку необхідні у справі про банкрутство для з’ясування обставин наявності договірних відносин між банкрутом та фізичною особою-підприємцем Сокирко Д.Ю., для оцінки стану виконання сторонами зобов'язань за укладеними договорами тощо.

8.4. У цій справі про банкрутство боржника здійснюється ліквідаційна процедура, яка відкрита відповідною постановою суду, у ході якої ліквідатор банкрута зобов’язаний, зокрема, на виконання норм ст.12, 61 та інших Кодексу України з процедур банкрутства вчинити усі можливі дії для виявлення активів і майна (якими є й документи), для аналізу фінансово-господарської діяльності боржника, для складення повного звіту про здійснену ліквідаційну процедуру та ліквідаційного балансу банкрута (принцип безсумнівної повноти дій ліквідатора у ліквідаційній процедурі). Оскільки процедури банкрутства здійснюються у порядку передбаченому ГПК України та КУПБ, викладені у звіті ліквідатора банкрута обставини підлягають доказуванню, тому крім підстав, вказаних у пунктах 8.1- 8.3 цієї ухвали, підставами для витребування документів, що є предметом вимоги, є й норма ст.81 ГПК України незалежно від наявності у фізичної особи статусу фізичної особи-підприємця.

8.5. У зв’язку з викладеним у п.8.1-8.4 цієї ухвали заява ліквідатора банкрута підлягає задоволенню. Разом з тим, витребуванню підлягають конкретно вказані документи, а не документи, які існують лише ймовірно.

  1. Суд вважає за необхідне уповноважити ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Голінного А.М., на отримання документів від фізичної особи-підприємця Сокирко Д.Ю.

Керуючись ст.234, 235 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

Відмовити у задоволенні клопотання боржника у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Голінного А.М., повністю.

  1. Клопотання боржника у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Голінного А.М., від 24.05.2021 №925/181/20/380 задовольнити.

1.1. Витребувати від фізичної особи Сокирко Діани Юріївни (118001, м.Черкаси, вул.Героїв Дніпра, 81, кв.416, дата народження: 01.06.1989, реєстраційний номер облікової картки платника податків 3265916208) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Селена" (19622, Черкаська область, Черкаський район, с.Свидівок, вул.Дахнівська, 21, ідентифікаційний код 31537129) у особі ліквідатора банкрута, арбітражного керуючого Голіного А.М. (адреса: 18030, м.Черкаси, вул.Чигиринська, 13) належним чином завірені копії наступних документів: договору оренди приміщення №18 від 01.01.2016 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами; договору оренди приміщення №4/Б від 01.01.2016 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами; договору оренди приміщення №5/К від 01.01.2016 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами; договору оренди приміщення №19 від 20.09.2015 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами; договору оренди приміщення №20 від 07.06.2017 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами; договору поворотної фінансової допомоги від 14.07.2016 №ВФП1407/2 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами; договору поворотної фінансової допомоги від 30.05.2016 №ВФП3005 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами; договору поворотної фінансової допомоги від 14.08.2017 №ВФП1408 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами; договору поворотної фінансової допомоги від 21.10.2015 №ВФП2110 з усіма додатками, доповненнями, додатковими угодами та змінами (які мають бути добровільно надані у десятиденний строк з дня отримання цієї ухвали).

1.2. Уповноважити ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю "Селена" (19622, Черкаська область, Черкаський район, с.Свидівок, вул.Дахнівська, 21, ідентифікаційний код 31537129), арбітражного керуючого Голінного Андрія Михайловича (свідоцтво №1407 від 16.07.2013, поштова адреса: 18035, м.Черкаси, вул.Канівська,7, кв.66, реєстраційний номер облікової картки платника податків 2913506757; адреса офісу: 18030, м.Черкаси, вул.Чигиринська, 13) на отримання від фізичної особи Сокирко Діани Юріївни копій документів, вказаних у п.1.1 резолютивної частини цієї ухвали.

Ухвала суду набрала законної сили 09.08.2021. Ухвала суду може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду через суд першої інстанції в порядку та у строки, встановлені статтями 254-257 та п.17.5 розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

Строк пред’явлення ухвали в частині пункту 1.1 резолютивної частини до виконання відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" три роки.

Повне судове рішення складено і підписано 09.08.2021.

Направити цю ухвалу ліквідатору банкрута, членам комітету кредиторів (1), Сокирко Д.Ю.

Суддя                                                                                                                                  Ю.А. Хабазня