flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Ухвала по справі № 925/1919/15 від 6 вересня 2021 року (заміна первісного кредитора його правонаступником)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА

06 вересня 2021 року                                             м. Черкаси                                         Справа № 925/1919/15

Вх. суду № 12808/21 від 09.08.2021

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Хабазні Ю.А., без виклику учасників справи розглянувши у письмовому провадженні у м. Черкаси у приміщенні суду клопотання від 04.08.2021

заявника, Головного управління ДПС у Рівненській області,

про заміну первісного кредитора його правонаступником,

у справі за заявою

ініціюючого кредитора, Українсько-американського спільного підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю "Каіс",

до боржника, Приватного підприємства “Віталком”,

про             визнання банкрутом

УСТАНОВИВ:

  1. Ухвалою суду від 01.03.2016 затверджено реєстр вимог конкурсних кредиторів Приватного підприємства "Віталком", серед яких визнано вимоги Державної податкової інспекції у Рівненському районі Головного управління ДФС у Рівненській області (33023, м.Рівне, вул.Відінська, 8, ідентифікаційний код 39543187) у сумі 23048,73 грн., які не є конкурсними і підлягають погашенню у ліквідаційний процедурі у шосту чергу.
  2. Ухвалою суду від 16.06.2016 здійснено заміну первісного кредитора, Державної податкової інспекції у Рівненському районі Головного управління ДФС у Рівненській області, на його правонаступника, Рівненську об’єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Рівненській області.
  3. Головним управлінням ДПС у Рівненській області (вул.Відінська, 12, м.Рівне, 33023, ідентифікаційний код 43142449) подано клопотання від 04.08.2021 про заміну первісного кредитора, Державної податкової інспекції у Рівненському районі Головного управління ДФС у Рівненській області, на його правонаступника, Головне управління ДПС у Рівненській області як відокремлений підрозділ Державної податкової служби.
  4. У заяві заявник пояснив,

що відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 №1200 "Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України" утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, через реорганізацію Державної фіскальної служби шляхом поділу; що Державна податкова служба України та Державна митна служба України є правонаступниками майна, прав та обов'язків Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності (абзац 4 пункту 2 постанови);

що згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 17.05.2019 зареєстровано юридичну особу – Державна податкова служба України, запис №10741350000085321, 31.07.2019 зареєстровано юридичну особу – Головне управління ДПС у Рівненській області, запис №16081020000015074;

що відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України  від 30.09.2020 №893 "Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби" ліквідовано як юридичну особу публічного права територіальний орган Державної податкової служби Головне управління ДПС у Рівненській області; що абзацами 3,4 пункту 2 вказаної постанови установлено, що територіальні органи Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною податковою службою територіальних органів згідно з абзацем четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються; що таке рішення приймається Державною податковою службою після здійснення  заходів, пов'язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи Державної податкової служби, що будуть утворені згідно з абзацем четвертим пункту 3 цієї постанови, як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів за заповненням 30 відсотків вакансій; що права та обов'язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи;

що згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Головне управління ДПС у Рівненській області є відокремленим підрозділом Державної податкової служби України;

що відповідно до наказу Державної податкової служби України від 24.12.2020 №755 "Про початок забезпечення територіальними органами ДПС повноважень та функцій" розпочато з 01.01.2021 здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом Державної податкової служби України від 30.09.2020 №529 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби", повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються.

  1. На підтвердження обставин правонаступництва заявником подано витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
  2. При вирішенні поданої на розгляд заяви судом застосовуються положення Кодексу України з процедур банкрутства.
  3. Норми законодавства, які підлягають застосуванню.

5.1. Відповідно до Господарського процесуального кодексу України:

ч.2 ст.4 – юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням;

ч.3 ст.4 – до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб;

ч.3 ст.29 – позови у спорах, що виникають з діяльності філії або представництва юридичної особи, можуть пред'являтися також за їх місцезнаходженням;

ч.4 ст.44 – юридична особа набуває процесуальних прав та обов'язків у порядку, встановленому законом, і здійснює їх через свого представника;

ч.1 ст.45 – сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути особи, зазначені у статті 4 цього Кодексу;

ч.1 і 2 ст.52 – у разі (...) припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), (...) суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов'язкові для нього так само, як вони були обов'язкові для особи, яку правонаступник замінив;

5.2.Згідно із ст.43 Кодексу України з процедур банкрутства у разі вибуття чи заміни кредитора у справі про банкрутство господарський суд за заявою правонаступника або іншого учасника (учасників) справи здійснює заміну такої сторони її правонаступником на будь-якій стадії провадження у справі. Усі дії, вчинені у справі про банкрутство до вступу у справу правонаступника, обов'язкові для нього так само, як вони були обов'язкові для особи, які правонаступник замінив.

5.3. Відповідно до Цивільного кодексу України:

ч.1 ст.80. Юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.

ч.2 і 3 ст.81. Юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права. (…) Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування. (…) Порядок утворення та правовий статус юридичних осіб публічного права встановлюються Конституцією України та законом.

5.4. Згідно із ч.3 ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань"  в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб: … 11) дані про відокремлені підрозділи юридичної особи: ідентифікаційний код відокремленого підрозділу; найменування відокремленого підрозділу; місцезнаходження відокремленого підрозділу; види діяльності відокремленого підрозділу; відомості про керівника відокремленого підрозділу: прізвище, ім’я, по батькові, посада, дата призначення та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), наявність обмежень щодо представництва юридичної особи.

5.5.Ухвалою Верховного Суду від 31.03.2021 у справі №01/3070 замінено ліквідовану юридичну особу, Головне управління ДПС у Черкаській області, на його правонаступника, Державну податкову службу України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Черкаській області 

  1. Аналізуючи установлені обставини справи та норми чинного законодавства суд прийшов до таких висновків.

6.1. Правонаступництво це є перехід прав і обов’язків від однієї особи до іншої. При чому це такий перехід, при якому права і обов’язки переходять від однієї особи, яка має право самостійно, від свого імені набувати прав і обов’язків, до іншої особи, яка має право самостійно, від свого імені набувати прав і обов’язків.

Такий перехід можливий лише у випадку або реорганізації юридичної особи або внаслідок передання права вимоги від однієї особи до іншої (ст.52 ГПК України і ст.43 Кодексу).

В обох випадках правонаступник стає володільцем прав і обов’язків особи, яку правонаступник замінив.

6.2. Будь-які ж права і обов’язки кредитора стосовно боржника у справі про банкрутство засвідчуються відповідними документами про право вимоги чи про зобов’язання.

Згідно із абз.5 ч.1 ст.1, абз.1 ч.1 і абз.9 ч.3 ст.45 Кодексу "грошове зобов'язання - зобов'язання боржника сплатити кредитору певну грошову суму відповідно до цивільно-правового правочину (договору) та на інших підставах, передбачених законодавством України; до грошових зобов'язань належать також зобов'язання щодо сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування"; таке зобов’язання має підтверджуватися "документами, що підтверджують грошові вимоги до боржника".

Отже право грошової вимоги держави у особі контролюючого органу (а саме податкового органу – яким є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та його територіальні органи) до боржника ґрунтується на зобов'язанні боржника сплатити кредитору (державі) певну грошову суму, що підтверджується відповідними документами.

6.3. Згідно із ст.104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

Тобто, у разі ліквідації юридичних осіб майно, права та обов'язки не переходять до іншої особи – ліквідація передбачає:

що "майно юридичної особи, що залишилося після задоволення вимог кредиторів (у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування), передається учасникам юридичної особи, якщо інше не встановлено установчими документами юридичної особи або законом" (ч.12 ст.111 ЦК України);

що права реалізуються шляхом продажу активів стягнення дебіторської заборгованості (тобто шляхом переведення активів у грошову форму для проведення розрахунків), а ліцензії, документи дозвільного характеру та інші документи, а також печатки та штампи, які підлягають поверненню органам державної влади, органам місцевого самоврядування, повертаються їм ліквідаційною комісією  (ч.1 і 6 ст.111 ЦК України);

що зобов'язання припиняється ліквідацією юридичної особи (боржника або кредитора), крім випадків, коли законом або іншими нормативно-правовими актами виконання зобов'язання ліквідованої юридичної особи покладається на іншу юридичну особу, зокрема за зобов'язаннями про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю) (ст.609 ЦК України).

Тобто, якщо після задоволення вимог кредиторів і ліквідації Головного управління ДПС у Черкаській області (ідентифікаційний код 43142920) залишиться таке майно, як "зобов’язання до банкрута у цій справі", то лише тоді воно (разом з документами, які його підтверджують може бути передано засновнику (державі) у особі ДПС України.

Перехід права вимоги до боржника-банкрута означає фізичне переміщення документів про право вимоги до особи, яку правонаступник замінив.

6.4. При цьому суд вважає за необхідне наголосити на тому, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 №893 передбачається два основних рішення: 1) ліквідувати Головне управління ДПС у Черкаській області (ідентифікаційний код 43142920) без будь-якого правонаступництва; 2) передати повноваження та функції держави від ліквідованої юридичної особи публічного права до іншої юридичної особи публічного права, а саме ДПС України та її територіальних органів (але не до територіальних органів без ДПС України, як намагається переконати суд заявник).

Закон не містить таких понять, як "публічне правонаступництво" чи "фактичне (компетенційне) процесуальне правонаступництво", а намагання заявника підмінити "перехід повноважень і функцій держави" від одного державного органу до іншого (який фактично має місце в даному випадку) на "перехід майна, прав і обов’язків" від юридичної особи до філії іншої юридичної особи через вживання цих понять – не можуть бути прийняті судом як докази правонаступництва.

6.5. Відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань" в Єдиному державному реєстрі містяться відомості щодо юридичної особи, зокрема, дані про відокремлені підрозділи юридичної особи. Відомості з Єдиного державного реєстру, використовуються для ідентифікації юридичної особи або її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, фізичної особи - підприємця, у тому числі під час провадження ними господарської діяльності та відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах.

Отже відокремлений підрозділ – це підрозділ юридичної особи, що знаходиться поза її місцезнаходженням, здійснює всі або частину її функцій, виконує роботи або операції, надає послуги від імені юридичної особи, або здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.
Відокремлений підрозділ не є юридичною особою. Такий підрозділ наділяється майном юридичної особи, що його створила, і діє на підставі затвердженого нею положення. Відомості про відокремлені підрозділи юридичних осіб містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань і їм присвоюється ідентифікаційний код. Однак ці норми не змінюють правового статусу філії, не дають їй права самостійно, від свого імені виступати особою в цивільному обороті, не наділяють її самостійною правоздатністю і дієздатністю, не дають їй права самостійно бути позивачем та відповідачем у суді, а відповідно і кредитором у цій справі про банкрутство.

У витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань міститься запис про таку юридичну особу як Державна податкова служба України (місцезнаходження – 04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8; ідентифікаційний код – 43005393), а також дані про його відокремлені підрозділи, в тому числі про "Філія (інший відокремлений підрозділ), Головне управління ДПС у Рівненській області, код ЄДРОПОУ ВП: 43142449, місцезнаходження: Україна, 33023, Рівненська обл., місто Рівне, вул.Відінська, будинок 12".

Отже, відокремлений підрозділ Головне управління ДПС у Рівненській області, як структурний підрозділ Державної податкової служби України (юридичної особи), не має права юридичної особи, тому не є самостійною особою в цивільному обороті відповідно до Цивільного кодексу України і не може виступати "особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб" (ч.3 ст.4 ГПК України), однак може пред'являти позови за місцезнаходженням філії "у спорах, що виникають з діяльності філії" (ч.3 ст.29 ГПК України). Такі позови, заяви про відкриття справи про банкрутство (і відповідно усі заяви у відкритих справах) подаються до суду від імені і в інтересах юридичної особи (ч.1 ст.45 і ч.2 ст.4 ГПК України), а не у власних інтересах філії, та подаються особами, які здійснюють самопредставництво юридичної особи (ч.3 ст.56 ГПК України) чи є представниками ДПС України (ч.1 ст.58 ГПК України).

Суд зауважує, що відповідно до вимог ч.1 ст.52 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов’язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.

У зв’язку з цим суд дійшов висновку про наявність правових підстав для здійснення правонаступництва у справі.

Разом з тим, у зв'язку з реорганізацією первісного кредитора, Державної податкової інспекції у Рівненському районі Головного управління ДФС у Рівненській області, заміною його на правонаступника, Рівненську об’єднану державну податкову інспекції Головного управління ДФС у Рівненській області, та визнання саме останньої кредитором у справі ухвалою суду від 16.06.2016, суд вважає за необхідне здійснити заміну саме вказаної особи (оскільки у справі відсутній такий кредитор як Головне управління ДПС у Рівненській області) на Державну податкову службу України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Рівненській області.

Вказане узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, яка, зокрема, викладена в ухвалі від 31.03.2021 у справі № 01/3070.

Керуючись ст.234, 235 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

Заяву Головного управління ДПС у Рівненській області від 04.08.2021 задовольнити частково.

Здійснити заміну первісного кредитора, Рівненської об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Рівненській області (вул.Відінська, 8, м.Рівне, 33023, ідентифікаційний код 39543187), на його правонаступника, Державну податкову службу України (місцезнаходження – м.Київ, Львівська площа, буд.8, ідентифікаційний код – 43005393) у особі її філії, Головного управління ДПС у Рівненській області (місцезнаходження – вул.Відінська, 12, м.Рівне, 33023, ідентифікаційний код 44070176).

Ухвала суду набрала законної сили 06.09.2021. Ухвала суду може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду через суд першої інстанції в порядку та у строки, встановлені статтями 254-257 та п.17.5 розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

Повне судове рішення складено і підписано 06.09.2021.

Направити цю ухвалу заявнику, ліквідатору банкрута.

Суддя                                                                                                                       Хабазня Ю.А.