flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Ухвала по справі № 925/203/20 від 5 серпня 2020 року (закриття провадження у справі про банкрутство)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА

05 серпня 2020 року                                              м. Черкаси                                      Справа № 925/203/20

Вх. суду № 9867/20 від 02.07.2020

Господарський суд Черкаської області

у складі головуючого судді Хабазні Ю.А.,

із секретарем судового засідання Безверхою І.М.

за участю у судовому засіданні: Юревича С.В. (від ініціюючого кредитора, за довіреністю), Ніконорової О.О. (від Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях, представник за довіреністю), Степаненка В.В. (від Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ), представник за довіреністю),

у судове засідання не з’явились: розпорядник майна та представник від боржника,

розглянувши у відкритому підсумковому судовому засіданні у м. Черкаси у приміщенні суду справу за заявою

ініціюючого кредитора, Головного управління ДПС у Черкаській області,

до боржника, Державного підприємства "Інститут легкої промисловості",

про           банкрутство юридичної особи

УСТАНОВИВ:

  1. Ухвалою суду від 17.03.20191 відкрито провадження у справі про банкрутство Державного підприємства "Інститут легкої промисловості"; введено процедуру розпорядження майном боржника; призначено розпорядником майна боржника арбітражного керуючого Белінську Н.О.
  2. Повідомлення про відкриття провадження у справі про банкрутство оприлюднене на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет 17.03.2020 за №64670.
  3. Ухвалою суду від 26.05.2020 затверджено реєстр вимог конкурсних кредиторів (у складі ініціюючого кредитора), розмір їх вимог, визначено 07.07.2020 датою проведення підсумкового судового засідання та зобов'язано розпорядника майна не пізніше як за три дні до дня судового засідання надати суду звіт про виконану роботу, аналіз фінансово-господарської діяльності боржника, докази їх направлення членам комітету кредиторів, рішення зборів кредиторів про наступну судову процедуру, рішення зборів комітету кредиторів про кандидатуру арбітражного керуючого на посаду керуючого санацією чи ліквідатора банкрута.
  4. 02.07.2020 за №9867/20 від розпорядника майна боржника, арбітражного керуючого Белінської Н.О., надійшло клопотання від 01.07.2020 №02-02/157 з вимогою визнати ДП "Інститут легкої промисловості" банкрутом та відкрити ліквідаційну процедуру.

5.Боржник був належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи. Однак, його повноважний представник у судове засідання не з’явився і про причини неявки не повідомив.

Розпорядник майна боржника, арбітражний керуючий Белінська Н.О., у судове засідання не з'явилась, у направленому клопотанні від 06.07.2020 №02-02/161 просила здійснити розгляд справи без її участі.

Явка учасників справи обов’язковою не визнавалась.

Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, у зв’язку з чим суд розглянув справу за наявними в ній матеріалами без участі учасників справи, які не з’явились.

6.У судових засіданнях 07.07.2020 та 05.08.2020:

розпорядник майна заявлене клопотання підтримала, пояснила, що у разі відмови у задоволенні клопотання не має наміру приймати надалі участь у справі у зв’язку з віддаленістю місцезнаходження;

представник Головного управління ДПС у Черкаській області заявлене клопотання про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури підтримав і пояснив, що на даний час держава не є власником, а Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях не є органом уповноваженим управляти державним майном боржника; що у зв’язку з продажем цілісного майнового комплексу боржника, у останнього відсутня державна частка і відсутні перешкоди для відкриття ліквідаційної процедури. На запитання суду пояснити, яка особа є власником боржника, відповідь надати не зміг;

представник Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) проти задоволення клопотання заперечив з підстав неможливості відкрити ліквідаційну процедуру державного підприємства відповідно до припису закону від 2 жовтня 2019 №145-ІХ щодо скасування переліку підприємств, які не підлягають приватизації;

представник Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях у заяві від 03.08.2020 №10-04/02-3056 (вх.суду №11739/20 від 03.08.2020) клопотання підтримав і пояснив,

що на підставі наказу Фонду державного майна України від 08.12.2017 №1853 єдиний майновий комплекс Державного підприємства "Інститут легкої промисловості" (ідентифікаційний код 30705346, 18036, м.Черкаси, вул.Чорновола,243/1) включено до переліку об'єктів державної власності групи А, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні, а Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області прийнято рішення від 18.12.2017 №119-МП про його приватизацію;

що у зв'язку із набранням чинності 06.03.2018 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" від 18.01.2018, накази державних органів приватизації щодо об'єктів приватизації втратили чинність;

що на підставі наказу Фонду державного майна України від 27.03.2018 №447  "Про затвердження переліків об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році" єдиний майновий комплекс Державного підприємства "Інститут легкої промисловості" включено до переліків об'єктів малої приватизації державної власності, що підлягають приватизації, а наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області від 24.04.2018 №47-МП прийнято рішення про приватизацію вказаного об'єкта шляхом його продажу на аукціоні через електронну торгову систему;

що 18.05.2018 відповідно до наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області №61-МП та на підставі акту приймання-передачі ДАТА єдиний майновий комплекс ДП "Інститут легкої промисловості" перейшов зі сфери управління Міністерства економічного розвитку та торгівлі України до сфери управління Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області;

що за результатами проведеного 21.12.2018 аукціону зі зниженням стартової ціни №UA-PS-2018-11-22-000033-1 переможцем електронних торгів з продажу єдиного майнового комплексу ДП "Інститут легкої промисловості" визначено єдиного учасника, ПП "БОВАСМ", з яким 11.01.2019 укладено договір купівлі-продажу, зареєстрований в реєстрі за №155, а 14.01.2019, після повної сплати покупцем грошових коштів 4080000 грн. за об'єкт приватизації, підписано акт передачі державного майна;

що 17.01.2019 наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області №6-МП затверджено результати  продажу та завершення приватизації об'єкта малої приватизації;

що 27.06.2019 ПП "БОВАСМ" листом №27/01/06 повідомило Регіональне відділення що ним на виконання вимог п.6.3 Договору купівлі-продажу від 11.01.2019 та акту інвентаризації розрахунків з дебіторами і кредиторами від 14.01.2019 здійснено повну сплату заборгованості по заробітній платі в розмірі 218099,43 грн., систематично сплачується заробітна плата та встановлені законом податки для працівників придбаного підприємства, а також погашено заборгованість перед Пенсійним фондом України, Головним управлінням ДФС у Черкаській області, Управлінням Держпраці у Черкаській області, Придніпровським районним судом м.Черкаси;

що у зв'язку із повним виконанням ПП "БОВАСМ" умов договору, Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області видано наказ 15.07.2019 №76-МП про припинення юридичної особи Державного підприємства "Інститут легкої промисловості";

що станом на день розгляду справи приватизація ДП "Інститут легкої промисловості" завершена, повноваження Регіонального відділення, як органу приватизації та органу управління, припинені.

На запитання головуючого судді представник Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях пояснила, що

7.При вирішенні поданої на розгляд заяви судом застосовуються положення Кодексу України з процедур банкрутства (далі – Кодекс).

Відповідно до ст.233 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

5.Заслухавши учасників справи та дослідивши наявні у справі докази суд встановив наступне.

08.12.2017 за №1853 Фондом державного майна України видано наказ про включення до переліку об'єктів державної власності групи А, що підлягають приватизації шляхом продажу на аукціоні, єдиний майновий комплекс Державного підприємства "Інститут легкої промисловості" (ідентифікаційний код 30705346, 18036, м.Черкаси, вул.Чорновола,243/1).

18.12.2017 за №119-МП Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області видано наказ про прийняття рішення про приватизацію об'єкта державної власності групи А – єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Інститут легкої промисловості" (ідентифікаційний код 30705346, 18036, м.Черкаси, вул.Чорновола,243/1).

27.03.2018 за №447 Фондом державного майна України видано наказ "Про затвердження переліків об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році" згідно з яким до переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі й тих, що передані в оренду( додаток 2) включено єдиний майновий комплекс Державного підприємства "Інститут легкої промисловості"

24.04.2018 за №47-МП наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області прийнято рішення про приватизацію вказаного об'єкта шляхом його продажу на аукціоні.

04.05.2018 державним секретарем Міністерства економічного розвитку та торгівлі України Перевезенцевим О.Ю. затверджено акт інвентаризації ДП "Інститут легкої промисловості" (т.2 а.с.182)

18.05.2018 за №61-МП наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області затверджено Акт приймання-передачі єдиного майнового комплексу ДП "Інститут легкої промисловості" від 18.05.2018 із сфери управління Міністерства економічного розвитку та торгівлі України до сфери управління Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області.

20.09.2018 за № 06-33/17 Управлінням північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області складено аудиторський звіт за результатами державного фінансового аудиту діяльності державного підприємства , Український державний науково-дослідний і проектний інститут легкої промисловості" за період з 01.01.2015 по 31.05.2018.

12.10.2018 за №115-МП наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області затверджено умови продажу ДП "Інститут легкої промисловості"

За результатами проведеного 21.12.2018 аукціону зі зниженням стартової ціни №UA-PS-2018-11-22-000033-1 переможцем електронних торгів з продажу єдиного майнового комплексу ДП "Інститут легкої промисловості" визначено єдиного учасника, ПП "БОВАСМ".

10.01.2019 інвентаризаційною комісією ДП "Інститут легкої промисловості" складено акт інвентаризації розрахунків з дебіторами і кредиторами, згідно з яким дебіторська заборгованість складає разом 319691,36, а кредиторська заборгованість складає разом 1230521,96 грн.

11.01.2019 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області та ПП "БОВАСМ" укладено договір купівлі-продажу єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Інститут легкої промисловості" (м.Черкаси, вул.Чорновола, б.243/1), який посвідчено нотаріально, а право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №155 (далі – Договір, т.2 а.с.43). До договору додано перелік рухомого та нерухомого майна (т.2 а.с.46)

14.01.2019 складено акт інвентаризації розрахунків з дебіторами і кредиторами Державного підприємства "Інститут легкої промисловості" (т.2 а.с.58).

14.01.2019 сторонами Договору складено акт передачі державного майна (т.2 а.с.52);

17.01.2019 за №6-МП Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області видано наказ, яким затверджено результати  продажу Державного підприємства "Інститут легкої промисловості"  та визнано завершеною приватизацію об'єкта малої приватизації.

09.04.2019 за №0059395013 Головним управлінням ДФС у Черкаській області на адресу боржника було направлено рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, згідно з яким платнику було нараховано штраф у розмірі 9582,7 грн. за період з 21.12.2013 до 08.04.2019, штраф у розмірі 57469,9 грн. та пеню у розмірі 428607,91 грн. за період з 21.01.2015 до 08.04.2019. Відправлення було повернуто поштою з відміткою про відсутність адресата за вказаною адресою (а.с.10-13 т.1). Далі, у заяві від 19.02.2020 №4409/23-00-08-014 (про відкриття провадження у цій справі), ГУ ДПС вказує на сплату боржником частини боргу (у сумі 11 324,00 грн.) за рішенням від 09.04.2019 №0059395013, у зв'язку з чим непогашеною є заборгованість у розмірі 484 336,44 грн.  

17.06.2019 за №6710/23-00-50-87-019 ГУ ДФС у Черкаській області повідомило боржника про відсутність у останнього заборгованості з податків і зборів (обов’язкових платежів), які ним контролюються та повідомило, що вказана інформація не застосовується для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи. (т.2 а.с.62)

27.06.2019 за №27/01/06 ПП "БОВАСМ" листом повідомило Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області про те, що ним на виконання вимог п.6.3 Договору купівлі-продажу від 11.01.2019 та акту інвентаризації розрахунків з дебіторами і кредиторами від 14.01.2019 здійснено повну сплату заборгованості по заробітній платі в розмірі 218099,43 грн., систематично сплачується заробітна плата та встановлені законом податки для працівників придбаного підприємства, погашено заборгованість перед Пенсійним фондом України, Головним управлінням ДФС у Черкаській області, Управлінням Держпраці у Черкаській області, Придніпровським районним судом м.Черкаси;

15.07.2019 за №76-МП Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області видано наказ про припинення юридичної особи Державного підприємства "Інститут легкої промисловості", встановлено двомісячний строк заявлення кредиторами вимог боржника, утворено ліквідаційну комісію у складі голови комісії Омелянюка Г.В. (директора ПП "БОВАСМ") та її членів Писаренко О.В. (в.о. обов’язки директора ДП "Інститут легкої промисловості") і Гольдштейн І.Е. (учасника ПП "БОВАСМ").

ДП "Інститут легкої промисловості" подано до Головного управління ДПС у Черкаській області звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування: від 09.08.2019 №65900, згідно з яким за липень 2019 року зобов'язання нараховано у сумі 1881,00 грн. із терміном сплати 20.08.2019; від 03.09.2019 №26083267, згідно з яким зобов'язання за жовтень 2019 року нараховано у сумі 13012,77 грн. із терміном сплати 03.09.2019; від 03.09.2019 №26080905, згідно з яким за серпень 2019 року нараховано зобов'язання у сумі 1881,00 грн. із терміном сплати 20.09.2019; від 18.10.2019 №30167958, згідно з яким зобов'язання за вересень 2019 року нараховано у сумі 1881,00 грн. із терміном сплати 21.10.2019; від 29.10.2019 №31229767, згідно з яким зобов'язання за січень 2018 року нараховано у сумі 2492,6 грн. з терміном сплати 29.10.2019; від 29.10.2019 №31229975, згідно з яким зобов'язання за лютий 2018 року нараховано у сумі 2492,6 грн. із терміном сплати 29.10.2019; від 29.10.2019 №31230081, згідно з яким за жовтень 2018 року нараховано зобов'язання у сумі 2492,6 грн., термін сплати якого 29.10.2019; від 30.10.2019 №31324905, згідно з яким за грудень 2017 року нараховано зобов'язання у сумі 2112,00 грн. із терміном його сплати 30.10.2019; від 30.10.2019 №31324721, згідно з яким за листопад 2017 року нараховано зобов'язання у сумі 4391,2 грн. із терміном сплати 30.10.2019; від 19.12.2019 №36335896, згідно з яким за жовтень 2019 року нараховано зобов'язання у сумі 12542,66 грн. із терміном сплати 20.11.2019; від 02.11.2019 №31641526, згідно з яким за листопад 2019 року нараховано зобов'язання на суму 1881,00 грн. із терміном сплати 20.12.2019; від 21.01.2020 №5614539, згідно з яким за грудень 2019 року нараховано зобов'язання у сумі 1881,00 грн. із терміном сплати 21.01.2020

14.08.2019 Головним управлінням ДФС у Черкаській області складено акт №286/23-00-14-0905/30705346 про результати документальної позапланової виїзної перевірки Державного підприємства "Інститут легкої промисловості" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 04.08.2019, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування – за період з 01.01.2016 по 04.08.2019 у зв'язку з припиненням юридичної особи. Примірник акту було направлено боржнику 15.08.2019 та отримано останнім 22.08.2019 (а.с.40-51 т.1). 

На підставі вказаного вище акта перевірки, з метою погашення боргу боржнику було направлено податкові повідомлення-рішення: від 10.09.2019 №0009901401, згідно з яким збільшено суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість до 153673,00 грн.; від 10.09.2019 №0009891401 на суму штрафних (фінансових) санкцій 510,00 грн. за платежем "Прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності"; від 10.09.2019 №0000281304, згідно з яким суму грошового зобов'язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені було збільшено до 2739,39 грн.; від 10.09.2019 №0000271304, згідно з яким суму грошового зобов'язання з податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені було збільшено до 28047,59 грн.; від 10.09.2019 №0000291304, згідно з яким до платника було застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 510,00 грн.; від 11.09.2019 №0009921401 на суму штрафу 340,00 грн. з платежу "Податок на додану вартість". Вказані повідомлення-рішення були надіслані боржнику 12.09.2019 та 13.09.2019 та отримані адресатом 17.09.2019 (а.с.51-54 т.1).

11.09.2019 Головним управлінням ДПС у Черкаській області направлено на адресу боржника вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 03.09.2019 №Ю-2448-17 на загальну суму 493 741,44 грн., яку боржник отримав 17.09.2019 (а.с.73 т.1).

10.10.2019 Головним управлінням ДПС у Черкаській області направлено на адресу боржника вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 03.10.2019 №Ю-2448-17 на загальну суму 506 754,21 грн. (отримано боржником 17.10.2019) (а.с.76 т.1).

01.11.2019 на адресу боржника Головним управлінням ДПС у Черкаській області надіслано податкову вимогу від 24.10.2019 №147588-50 про сплату загальної суми податкового боргу платника – 190078,99 грн., яка була отримана боржником 01.11.2019 (а.с.78 т.1).

26.11.2019 ПП "БОВАСМ" звернулося з клопотанням до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях про внесення змін до Договору, необхідність яких обгрунтовано досудовим розслідуванням обставин зникнення двох транспортних засобів та неможливістю у зв’язку з цим здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи і виконання відповідної умови Договору (т.2 а.с.206).

13.01.2020 до Договору сторонами внесено зміни, згідно з якими строк виконання покупцем обов’язку (п.6.3 Договору) "забезпечити здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи – Державного підприємства "Інститут легкої промисловості" змінено та установлено до 10.01.2022 (т.2 а.с.51). Згідно з поясненнями Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях внесення змін.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 12.02.2020 боржник зареєстрований як юридична особа; перебуває на обліку як платник податків з 10.02.2000 та як платник єдиного внеску з 15.02.2000; з 24.07.2019 перебуває у стані припинення за рішенням засновників; підписантом є Писаренко О.В. як в.о.керівника,головою комісії з припинення або ліквідатором є Омелянюк Г.В.; засновником є Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області; дані про юридичних-осіб правонаступників відсутні (а.с.7 т.1).

19.02.2020 за №4409/23-00-08-014 Головним управлінням ДПС у Черкаській області подано заяву про відкриття провадження у справі про банкрутство Державного підприємства "Інститут легкої промисловості"

Відповідно до ч.6 ст.12 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Згідно з Кодексом України з процедур банкрутства:

п.7 ч.1 ст.90. Господарський суд закриває провадження у справі про банкрутство, якщо справа не підлягає розгляду в господарських судах України.

Відповідно до Цивільного кодексу України:

ч.1 ст.104. Юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників;

ч.1 ст.106. 1. Злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

ч.2 і 3 ст.107. Після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов'язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

ст.191. Підприємство є єдиним майновим комплексом, що використовується для здійснення підприємницької діяльності. До складу підприємства як єдиного майнового комплексу входять усі види майна, призначені для його діяльності, включаючи земельні ділянки, будівлі, споруди, устаткування, інвентар, сировину, продукцію, права вимоги, борги, а також право на торговельну марку або інше позначення та інші права, якщо інше не встановлено договором або законом. Підприємство або його частина можуть бути об'єктом купівлі-продажу, застави, оренди та інших правочинів;

ч.1, 3 і 4 ст.334. Право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом.  Право власності на майно за договором, який підлягає нотаріальному посвідченню, виникає у набувача з моменту такого посвідчення або з моменту набрання законної сили рішенням суду про визнання договору, не посвідченого нотаріально, дійсним. Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону;

ч.1 ст.345. Фізична або юридична особа може набути право власності у разі приватизації державного майна та майна, що є в комунальній власності. У результаті придбання єдиного майнового комплексу державного (комунального) підприємства у процесі приватизації до покупця переходять всі його права та обов'язки;

п.1 ч.1. ст.346. Право власності припиняється у разі: відчуження власником свого майна.

Відповідно до Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" (у редакції станом на 11.01.2019, дату укладення Договору):

ч.1 ст.1: 13) єдиний майновий комплекс державного або комунального підприємства, його структурного підрозділу - усі види майна, призначені для діяльності підприємства, його структурного підрозділу, будівлі, споруди, устаткування, інвентар, сировина, продукція, права вимоги, борги, а також право на торговельну марку або інше позначення та інші права, включаючи права на земельні ділянки; 14) завершення приватизації - продаж об’єкта приватизації (усіх акцій, передбачених до продажу, єдиного майнового комплексу, іншого майна тощо) та перехід права власності на такий об’єкт покупцю, що оформлюється наказом відповідного органу приватизації;

ч.4 ст.11. З дня прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства або пакета акцій (частки) господарського товариства і до переходу права власності до покупця або припинення приватизації об’єкта приватизації відповідно до частини шостої цієї статті без згоди органів приватизації такі підприємства (товариства), їх уповноважені органи управління не мають права щодо: прийняття рішень про припинення підприємства/господарського товариства шляхом реорганізації. Зазначені обмеження діють до завершення приватизації об’єкта;

ч.6 ст.26. Право власності на об’єкт приватизації переходить до покупця після сплати в повному обсязі ціни продажу об’єкта разом з неустойкою (у разі її нарахування), крім випадків переходу права власності на пакет акцій.

ч.1 ст.28. Особи, які придбали державні або комунальні підприємства як єдині майнові комплекси, є правонаступниками їх майнових прав (крім права постійного користування земельною ділянкою) і обов’язків відповідно до умов договору між продавцем і покупцем та законодавства України.

Відповідно до ст.78 Податкового кодексу України:

Ст.78.1. Документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: 78.1.7. розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків;

Згідно із Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань":

п.14 ст.9. Для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації; (…) 3) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі припинення юридичної особи в результаті перетворення, злиття або приєднання; 4) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню, - у разі припинення юридичної особи в результаті поділу, злиття або приєднання; (…) 6) документи для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, визначені частиною четвертою цієї статті, - у разі припинення юридичної особи в результаті приєднання; 7) структура власності за формою та змістом, визначеними відповідно до законодавства; (…) 9) нотаріально засвідчена копія документа, що посвідчує особу, яка є кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи, - для фізичної особи - нерезидента та, якщо такий документ оформлений без застосування засобів Єдиного державного демографічного реєстру, - для фізичної особи – резидента;

п.3 ст.10. Якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не внесені до нього, вони не можуть бути використані у спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості.

Згідно з Положенням про регіональне відділення Фонду державного майна України, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 15 травня 2012 року № 678, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 11 червня 2012 року за № 935/21247:

п. 5. Регіональне відділення відповідно до покладених на нього завдань та в межах повноважень, делегованих Фондом: 5.1. У сфері приватизації державного майна: "приймає рішення про припинення юридичної особи у процесі приватизації", "приймає функції управління майном державних підприємств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію; здійснює повноваження власника державного майна, щодо якого прийнято рішення про приватизацію, у тому числі корпоративних прав (…); 5.8. За погодженням з Фондом приймає рішення про створення, реорганізацію (реструктуризацію) та ліквідацію підприємств і організацій, заснованих на державній власності, що належать до сфери його управління; 5.9. Здійснює управління підприємствами та організаціями, заснованими на державній власності, що перебувають у сфері його управління;

п.16. Регіональні відділення є юридичними особами публічного права, мають самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.

Аналогічні норми передбачені Положенням про Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області, затвердженого головою Фонду державного майна України від 17.07.2012 (т.2 а.с.176-181).

Згідно з Договором купівлі-продажу єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Інститут легкої промисловості" від 11.01.2019, укладеного між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області та ПП "БОВАСМ":

продавець зобов’язується передати у власність ПП "БОВАСМ" єдиний майновий комплекс Державного підприємства "Інститут легкої промисловості" (ідентифікаційний код 30705346, 18036, м.Черкаси, вул.Чорновола,243/1) у складі об’єктів нерухомості (вказано їх конкретний перелік). "Об’єкт приватизації включає в себе всі його активи і пасиви згідно з актом інвентаризації, затвердженим Державним секретарем Міністерства економічного розвитку та торгівлі України Перевезенцевим О.Ю. 04.05.2018", який є невід’ємною частиною Договору (п.1 Договору);

передача об’єкта приватизації продавцем і прийняття його покупцем засвідчується актом передачі, який підписується сторонами, право власності на об’єкт приватизації переходить до покупця після сплати в повному обсязі ціни продажу об’єкта приватизації (п.3.2, 3.3 Договору);

з дня переходу права власності на об’єкт приватизації покупець зобов’язаний виконати умови його продажу, а саме (…) протягом шести місяців погасити заборгованість до Пенсійного фонду України та бюджетів усіх рівнів, яка складається на дату підписання акту передачі державного майна; протягом дев’яти місяців погасити іншу кредиторську заборгованість, яка складається на дату підписання акту приймання передачі державного майна; у встановленому законом порядку забезпечити здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи – Державного підприємства "Інститут легкої промисловості", у термін до одного року з дати підписання акту передачі (п.6.3 Договору);

продавець зобов’язаний передати покупцю об’єкт приватизації за актом передачі у встановлений договором строк та здійснювати контроль за виконанням зобов’язань та умов Договору (п.7.1 Договору).

7.Аналізуючи установлені обставини справи та норми чинного законодавства суд прийшов до таких висновків.

7.1. ДП "Інститут легкої промисловості" було продано у процесі його приватизації як єдиний майновий комплекс, тобто юридична особа продана з усіма її активами і пасивами, правами і обов’язками (ст.191, 345 Цивільного кодексу України, п.13 ч.1 ст.1 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна").

Отже після придбання юридичної особи, як єдиного майнового комплексу, покупцю підлягали передачі не лише виявлені у процесі інвентаризації активи і пасиви, а й усі документи цієї юридичної особи, які можуть містити приховані активи й пасиви (якими, наприклад, у даному випадку виявились два автомобілі ДП "Інститут легкої промисловості", які перебувають у розшуку, та заборгованість, яка виникла перед органами податкової служби внаслідок проведення перевірки).

Передбачаючи у Договорі обов’язок покупця (ПП "БОВАСМ") забезпечити здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи –Державного підприємства "Інститут легкої промисловості", його сторони повинні були так само передбачати (оскільки це передбачено підп.78.1.7 ст.78 Податкового кодексу України) проведення перевірки податковим органом та ймовірність виникнення податкових зобов’язань (чи й інших, наприклад, капіталізація платежів), які виникають виключно у зв’язку обставиною припинення юридичної особи.

7.2. Право власності у ПП "БОВАСМ" на ДП "Інститут легкої промисловості" як єдиний майновий комплекс виникло у момент повної сплати ціни за об’єкт та підписання акту приймання передачі 14.01.2019 (ст.346 Цивільного кодексу України, ч.6 ст.26 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", п.3.2, 3.3 Договору).

Отже держава у особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях на даний час не є власником (засновником, учасником) ДП "Інститут легкої промисловості". Право власності держави припинилося з моменту відчуження майна (п.1 ч.1 ст.346 Цивільного кодексу України)

7.3. ПП "БОВАСМ" є повним правонаступником прав і обов’язків ДП "Інститут легкої промисловості" (ч.1 ст.28 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", ч.1 ст104, ч.1 ст. 346 Цивільного кодексу України).

Отже нести усі обов’язки перед державою у особі Головного управління ДПС у Черкаській області (чи й перед іншими особами) повинне саме ПП "БОВАСМ".

7.4. Однак, як вбачається з установлених у справі обставин, документи ДП "Інститут легкої промисловості" юридично (по акту) не були передані ПП "БОВАСМ", хоча фактично вони знаходяться у його власності і перебувають у приміщенні, яке є власністю ПП "БОВАСМ".

Як можливий наслідок – у акті від 14.08.2019 №286/23-00-14-0905/30705346 про результати документальної позапланової виїзної перевірки Державного підприємства "Інститут легкої промисловості" Головним управлінням ДФС у Черкаській області зазначено невірні відомості про її проведення не у власника боржника (ПП "БОВАСМ"), а у юридичної особи, яку було відчужено.

Обставини припинення ДП "Інститут легкої промисловості" у зв’язку з його продажем (приватизацією) були відомі Головному управлінню ДПС у Черкаській області на момент проведення перевірки (оскільки саме вони стали підставою її проведення). Тому донараховувати платежі і застосовувати санкції податковий орган повинен був до правонаступника. Саме на підставі переданих ПП "БОВАСМ" документів останнє і повинне або погоджуватись, або заперечувати проти вимог Головного управління ДПС у Черкаській області.  Придбання ЄМК завжди несе ризики виявлення як прихованих пасивів, так і прихованих активів.

Також на момент подання заяви до Господарського суду Черкаської області про відкриття провадження у справі про банкрутство Головне управління ДПС у Черкаській області знало про продаж ДП "Інститут легкої промисловості" у власність ПП "БОВАСМ", отже не могло використовувати недостовірні відомості про нього, наявні в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, для ініціювання процедури банкрутства.

7.5. З моменту переходу права власності на ДП "Інститут легкої промисловості" як ЄМК (14.01.2019) у Регіонального відділення ФДМУ відсутні повноваження на прийняття будь-яких рішень стосовно майна приватизованого підприємства (майна, яке йому не належить), в тому числі і про припинення його як юридичної особи. Це є повноваження власника.

Саме власник, ПП "БОВАСМ", повинен був відповідно до умов Договору видати наказ про припинення юридичної особи (або шляхом його приєднання, або шляхом злиття з ним – з чим повинен був визначитись самостійно) та провести відповідну процедуру припинення.

7.6. Разом з тим, суд вважає за необхідне вказати на певні неузгодженості у законодавстві стосовно процедури припинення юридичної особи, відчуженої в процесі приватизації як ЄМК.

7.6.1. Так, рішення власника про приватизацію юридичної особи як ЄМК не є моментом відліку двомісячного строку для пред’явлення вимог кредиторами, оскільки таке рішення власника (держави у особі її органів) не є рішенням про її припинення.  

Більш того, до моменту завершення процесу приватизації прийняття рішень про припинення підприємства шляхом реорганізації забороняється (ст.11 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна").

Однак саме власник юридичної особи, який вказаний у статутних документах та державних реєстрах, повинен надати державному реєстратору своє рішення про її припинення.

7.6.2. Згідно із ст.26 і 28 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та умовами Договору (п.3.2, 3.3) право власності у ПП "БОВАСМ" виникає після сплати ціни за об’єкт у момент передачі майна, який оформляється актом приймання-передачі.

Згідно ж із Цивільним кодексом України (ч.1 ст.107) передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) складається лише після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісією з припинення юридичної особи. Недотримання цієї норми є підставою для відмови у внесенні до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб – правонаступників (ч.4 ст.107).

Частиною 3 ст.107 Цивільного кодексу України передбачено, що передавальний акт затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом,

Отже у випадку приватизації юридичної особи як ЄМК сторони повинні були передбачити у Договорі умови для забезпечення виконання ч.3 ст.107 Цивільного кодексу України і забезпечення можливості на законних підставах внести відповідні відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, в тому числі і про правонаступництво ПП "БОВАСМ".

7.6.3. Однак, вказані невідповідності у законодавстві та невчинення сторонами Договору дій, спрямованих на перехід прав і обов’язків приватизованого ДП "Інститут легкої промисловості" до ПП "БОВАСМ" у повному обсязі, спрямованих на внесення відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, не можуть бути підставою для виникнення у фактично не існуючої юридичної особи прав і обов’язків.

У юридичної особи, яку повністю передано іншій юридичні особі на підставі договору купівлі-продажу його як ЄМК, не може виникати, змінюватися чи припинятися будь-яких прав чи й зобов’язань – вони виникають, змінюються чи припиняються у правонаступника на підставі тих документів, які разом з іншим майном (оскільки документи є частиною майна, оскільки саме документи засвідчують майнові права на усі активи і пасиви приватизованого підприємства) передано правонаступнику.

Фактично борг, який виник, є прихованим пасивом, який в силу законних чи незаконних підстав не було виявлено і включено до акту інвентаризації активів і пасивів ДП "Інститут легкої промисловості", його передаточного балансу і акту приймання-передачі.

Намагання залишити цей пасив на ДП "Інститут легкої промисловості", яке фактично передане правонаступнику, а формально рахується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, і через процедуру банкрутства ліквідувати його, не містить нічого спільного з метою і завданням цієї процедури.

7.7. Здійснення фіктивної ліквідаційної процедури у межах справи про банкрутство, у якій завідомо відомо про те, що передбачувані нею наслідки не виникнуть (вимоги ініціюючого кредитора не будуть задоволені внаслідок відсутності майна і внаслідок відсутності будь-якої можливості його виявлення), що витрати на оплату послуг та утримання ліквідатора банкрута будуть покладені на ініціюючого кредитора додатковим тягарем – суд не може визнати виправданим.

7.8. Закон про банкрутство виходить з того, що метою процедури банкрутства є погашення боргів саме боржника, зокрема шляхом продажу належного йому майна. Порушення процедури банкрутства (відкриття провадження у справі про банкрутство) відносно особи, яка не має боргу перед ініціюючим кредитором, суперечить економічній природі банкрутства.

У випадку встановлення обставин, що боржник не є юридичною особою, на яку поширюються процедури ліквідації, відповідно до положень Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а є філією (відокремленим підрозділом), місцевий господарський суд вправі закрити провадження у справі про банкрутство, оскільки встановлені господарським судом факти виключають можливість подальшого провадження у справі про банкрутство.

Такі правові позиції висловлені Верховним Судом у постановах від 05.02.2019 у справі № 911/248/16 (п.63) та від 16.01.2020 у справі №925/266/19 (п.35 і 36).

Оскільки приватизована юридична (ДП "Інститут легкої промисловості") особа вийшла з цивільного обороту внаслідок передання її прав і обов’язків іншій юридичній особі, оскільки вона є приєднаною до іншої юридичної особи, то у неї не може виникати будь-яких самостійних прав і обов’язків.

Отже ДП "Інститут легкої промисловості" не існує як суб’єкта процедури банкрутства, тому провадження у справі підлягає закриттю.

Керуючись п.7 ч.1 ст.90 Кодексу України з процедур банкрутства, ст.234, 235 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

Провадження у справі №925/203/20 закрити.

Ухвала суду набрала законної сили 05.08.2020. Ухвала суду може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду через суд першої інстанції в порядку та у строки, встановлені статтями 254-257 та п.17.5 розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

Повне судове рішення складено і підписано 25.08.2020.

Направити це судове рішення арбітражному керуючому Белінській Н.О., ДП "Інститут легкої промисловості", ініціюючому кредитору, Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях, Центральному міжрегіональному управлінню Міністерства юстиції (м.Київ).

Суддя                                                                                                          Хабазня Ю.А.